عصر خودرو

با معاملات فرکانس بالا آشنا شوید

عصر بازار- شاید تا به حال به این قضیه فکر نکرده باشید که معاملاتی که در مقیاس میلیارد دلاری انجام می شوند به چه صورتی هستند. ممکن است فقط خودتان را تصور کرده باشید که با استفاده از کلیک ماوس خود اقدام به معامله می کنید. اما اینگونه نیست.

با معاملات فرکانس بالا آشنا شوید
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران،در بانک ها و شرکت های سرمایه گذاری بزرگ دنیا، معاملات به گونه دیگری انجام می شوند. این معاملات تماما توسط سوپر کامپیوترهای بسیار قدرتمند و پر هزینه و توسط الگوریتم های کامپیوتری انجام می شوند.

    در اینجاست که به تکنولوژی سطح بالایی در معاملات خواهیم رسید که اصطلاحا به "معاملات فرکانس بالا" یا High Frequency Trading مشهور هستند. البته برای ساده سازی تنها از سرواژه های HFT برای این نوع معاملات استفاده می شود.

    در همین لحظه که شما در حال خواندن این مطلب هستید، حجم بسیار وسیعی از معاملات در بازارهای بزرگ دنیا مثل فارکس و بازار بورس آمریکا توسط این سوپر کامپیوترها در حال انجام می باشند. طبق آمارهای موجود، از سال 2009 حدود 60 تا 73% از معاملات بازار سهام آمریکا بوسیله این تکنولوژی معاملاتی انجام شده اند.

    معاملات HFT با سرعت بسیار زیادی انجام می شوند. در واقع با استفاده از الگوریتم های طراحی شده توسط "کوانت ها" این امکان برای شرکت های سرمایه گذاری بوجود می آید که بازار بسیار بزرگی مثل سهام آمریکا را در کسری از ثانیه آنالیز کرده و به دنبال الگوهای معاملاتی مناسب برای انجام معامله جستجو کنند. کوانت ها افرادی با تخصص بسیار بالا در زمینه علوم کامپیوتر، فیزیک، ریاضیات و علوم مالی که توسط شرکت های سرمایه گذاری به منظور ایجاد الگوریتم های معاملاتی استخدام می شوند را کوانت می نامند. برنامه نویسانی که برنامه های مرتبط با این تکنولوژی معاملاتی را می نویسند، بیشترین دستمزد را در بین برنامه نویسان کل دنیا دریافت می کنند و این اهمیت مقوله HFT را برای صاحبان سرمایه بیشتر مشخص می کند.

    بنابراین اینجا پای سوپر کامپیوترهای قدرتمند به میان می آید و عملیات جستجو و اجرای معاملات توسط آنها انجام می شود. به عنوان مثال فرض کنید که الگوریتمی طراحی می شود که هر زمان حجم دستورات خرید یا فروش از الگوی ریاضیاتی خاصی پیروی کرد و نشان دهنده افزایش یا کاهش قیمت بود، معامله روی موارد مدنظر (سهام، ارز یا …) انجام شود. این معاملات با سرعت بسیار زیاد و حجم های بالا انجام می شوند. مدت زمان نگه داری پوزیشن های خرید یا فروش می تواند از چند ثانیه تا چند ساعت متغیر باشد.

    سرعت دسترسی به اطلاعات در معاملات HFT بسیار مهم است. چند سال قبل یک شرکت با هزینه 300 میلیون دلار و طی یک پروژه چند ساله توانست کابل زیر اقیانوسی را ایجاد کند تا سرعت اطلاعات از آمریکا به اروپا افزایش یابد. ممکن است فکر کنید این تغییر سرعت حتما بسیار چشمگیر بوده است. اما کاملا در اشتباهید!

    تنها سرعت اطلاعات به اندازه 6 هزارم ثانیه افزایش یافت و برای این میزان 300 میلیون دلار پول و چندین سالصرف شده است.

    بنابراین سرعت دستیابی به اطلاعات در دنیای بزرگ معاملات بسیار حائز اهمیت است.

    برچسب ها