عصر خودرو

مدیر توسعه بازار مشتقه بورس کالا عنوان کرد؛

صرفه جویی در هزینه های اجرایی با معاملات الگوریتم

عصر بازار- به گفته مدیر توسعه بازار مشتقه بورس کالا، معاملات الگوریتم (Algorithmic trading) که از آن به عنوان معاملات پربسامد (high - frequency) نیز یاد می کنند، فرایند معامله گری در بازارهای حراج پیوسته از جمله معاملات بازار سهام و بازار معاملات مشتقه در بورس کالایی را تسهیل می کند.

صرفه جویی در هزینه های اجرایی با معاملات الگوریتم
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، علیرضا ناصرپور، مدیر توسعه بازار مشتقه بورس کالا با اشاره به بستری که معاملات الگوریتم در بازار سرمایه به ویژه در معاملات مشتقه بورس کالا فراهم می کند، اظهار داشت: در حوزه معاملات مشتقه بورس کالا، معاملات به صورت پیوسته انجام می شود و با توجه به مزیت هایی مانند صرفه جویی در هزینه های اجرایی که معاملات الگوریتم ایجاد می کند، بهتر است معاملات در این بستر انجام شوند.

    به گفته این مقام مسوول، افرادی که در این بازارها حضور دارند به خصوص نهادهای مالی، شرکت های حقوقی، برخی از صندوق های طلا یا صندوق های کالایی که جدیداً قصد ورود به این حوزه را دارند و همچنین بازارگردانان می توانند هم از نظر تکنیک های معاملاتی و هم به لحاظ صرفه جویی در هزینه های اجرایی، از بستری که معاملات الگوریتم به عنوان یک زیرساخت فراهم می کند، بهره ببرند و معاملات خود را انجام دهند.

    مدیر توسعه بازار مشتقه بورس کالا، با اشاره به نحوه معاملات تا پیش از معاملات الگوریتم عنوان داشت: تا پیش از معاملات الگوریتم، معاملات از سوی معامله گر به صورت دستی وارد سیستم می شد. به عبارت دیگر، سفارشات خرید و فروش از طریق معامله گران به صورت دستی وارد سامانه معاملاتی می شد.

    وی ادامه داد: در معاملات الگوریتم، این نرم افزارهای معاملاتی الگوریتمیک هستند که به گونه ای که با استراتژی هایی که تعریف شده اند، معاملات را انجام می دهند.

    علیرضا ناصرپور با اشاره به مزیت معاملات الگوریتم اظهار داشت: معاملات الگوریتمی هم سرعت عمل معاملات را بالا می برد و هم دقت آن را و در نهایت به توسعه ابزارها معاملاتی می انجامند. همچنین Algorithmic trading، فرایند انجام معاملات با حجم بالا که عمدتا توسط نهادهای مالی مانند بازار گردانان و صندوق ها انجام می شود، را تسهیل می کند.

    وی در ادامه سخنان خود، معاملات الگوریتم را ابزاری جهت توسعه ابزارهای مالی در بازار خواند و تصریح کرد: معاملات الگوریتمی حجم معاملات در بازار را افزایش می دهد که این خود سبب توسعه ابزارهای مالی می شود؛ همچنین افزون بر افزایش حجم معاملات، معاملات الگوریتمی دسترسی به بازار را تسهیل می کند و از هزینه های دسترسی به بازار می کاهند.

    مدیر توسعه بازار مشتقه بورس کالا در پایان گفتگوی خود با "سنا" ضمن سپاس و قدردانی از سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: اجرایی شدن معاملات الگوریتم، موضوعی بود که از مدت ها پیش مطالبه بازار سرمایه بود و اکنون با درایت سازمان بورس مجوز این معاملات به صورت اصولی صادر شده است.

    این مقام مسوول خاطر نشان کرد: امید می رود با معاملات الگوریتم در آینده شاهد توسعه شرکت های نرم افزاری که در این حوزه ها فعالیت می کنند، باشیم و همچنین شاهد افزایش حجم و ارزش معاملات در بازارهای مشتقه و بازارهای دیگری که در حوزه حراج پیوسته فعالیت می کنند، باشیم.

    یادآور می شود؛ روز گذشته معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار در نامه ای به مدیرعامل بورس کالای ایران، انجام معاملات الگوریتمی و نیز معاملات پربسامد را بلامانع اعلام کرد.

    برچسب ها