عصر خودرو

سال ۲۰۱۶ یکی از سخت‌ترین سال ها برای صنعت نفت جهان بود

عصر بازار- قیمت نفت ممکن است تثبیت شده باشد، اما هنوز زمان سوددهی قابل توجه شرکت های بزرگ نفتی نرسیده است.

سال ۲۰۱۶ یکی از سخت‌ترین سال ها برای صنعت نفت جهان بود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، قیمت نفت ممکن است تثبیت شده باشد، اما هنوز زمان سوددهی قابل توجه شرکت های بزرگ نفتی نرسیده است.

    در حالی که دو غول نفتی آمریکا بدترین نتایج مالی سالانه خود در طی  دهه های گذشته را منتشر کرده اند، سرمایه گذاران در طی 3 روز گذشته حدود 53 میلیارد دلار از ارزش بازاری سهام شرکت های تولید کننده نفت را کاهش داده اند. در حالی که قرار است آمارهای عملکرد سالانه شرکت های رویال داچ شل و توتال نیز طی چند روز آینده منتشر شود، ممکن است باز هم شاهد آمارهایی از کاهش میزان سوددهی شرکت های بزرگ نفتی باشیم.

    شرکت آمریکایی اکسون موبیل روز سه شنبه گزارش داد که ارزش میادین گازی اش 2 میلیارد دلار کاهش یافته و میزان سوددهی سه ماهه پایانی و کل سال 2016 این شرکت کمتر از حد انتظار بوده که این رقم بدترین رقم از سال 1996 تاکنون است. شرکت شورون نیز برای اولین بار در طی حداقل 37 سال گذشته خبر از زیاندهی سالانه خود داد.

    شرکت های حفاری نیز از افت سرمایه گذاری و سوددهی در بازارهای نفت در طی 2 سال و نیم گذشته واکنش نشان داده اند و صدها هزار نفر از نیروهای خود را اخراج کرده و به میلیاردها دلار از دارایی هایشان چوب حراج زده اند. هرچند قیمت نفت نسبت به نوامبر 2016، بیش از دو برابر شده، اما جدیدترین آمارها نشان می دهد که این صنعت هنوز برای ترمیم شدن نیاز به زمان دارد.

    سارا امرسون، مدیر موسسه انرژی سکیوریتی انلیسیس در ماساچوست گفت: «سال خیلی بدی بود. یکی از بدترین سال هایی که صنعت نفت تجربه کرده بود... تفاوت بزرگ اکنون این است که نفت به بالای 55 دلار رسیده است.»

    برچسب ها