عصر خودرو

بازارهای جهانی درهفته ای که گذشت؛

رشد شاخص دلار و افت بهای طلا در بازارهای جهانی درپایان ژانویه ۲۰۱۷

عصر بازار- بازارهای جهانی درهفته ای که گذشت، شاهد رشد ۰.۴۳ درصدی شاخص دلار و کاهش ۱.۷۵ درصدی بهای طلا بود.

رشد شاخص دلار و افت بهای طلا در بازارهای جهانی درپایان ژانویه ۲۰۱۷
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، بررسی وضع اقتصادی - ارزی اقتصادهای مهم جهان و بازارهای طلا و نفت در هفته منتهی به دهم بهمن (29 ژانویه 2017) نشان می دهد با اینکه در یک ماه گذشته شاخص دلار حدود 1.69 درصد افت داشت، اما در هفته مورد بررسی این شاخص 0.43 درصد رشد را ثبت کرده است.

    در هفته گذشته (23 تا 29 ژانویه - چهارم تا دهم بهمن) دلار در برابر بیشتر اسعار مهم جهان از جمله یورو و ین ژاپن افزایش ارزش داشت که بیشترین آن در مقابل لیر ترکیه با 2.99 درصد به ثبت رسید.

    آنگونه که دایره مطالعات ارزی بانک مرکزی گزارش داده است، در هفته مورد بررسی دلار در مقابل پوند انگلیس 1.40 درصد تضعیف شد که بالاترین درصد تضعیف دلار در مقابل ارزهای مورد بررسی بوده است.

    هرچند در ابتدای هفته و پس از سخنرانی ترامپ در روز تحلیف ریاست جمهوری تردیدهایی در خصوص آینده اقتصاد آمریکا ایجاد شد، اما تشدید فشارهای تورمی در آمریکا و احتمال عکس العمل فدرال رزرو برای مهار تورم سبب شد تا تاثیر این تردیدها کمرنگ شود.

    ترامپ در روز تحلیف با تاکید بر مصرف کالاهای آمریکایی توسط آمریکاییان و کاهش واردات، سیاست انزوای تجاری را در این کشور تداعی کرد؛ انتقاد به سیاست ها و سخنان ترامپ در سطح سیاستمداران و مردم عادی در آمریکا، اروپا و حتی چین احتمال ایجاد انزوای سیاسی دولت جدید آمریکا را نیز مطرح کرده است.

    اما در مجموع به واسطه انتشار برخی آمار مثبت در آمریکا و افزایش احتمال اعمال سیاست های انقباضی از سوی فدرال رزرو برای مهار تورم، بازده اوراق قرضه دولتی آمریکا افزایش یافت که این مساله دلار را در مقابل اسعار کم ریسک و کم بازدهی چون ین ژاپن و یورو تقویت کرد.

    همچنین نیاز به تامین سرمایه جدید برای بانک ایتالیایی «مونته دی پسکی دی سی نا» (Banca Monte dei Paschi di Siena) به معضلی برای بانک مرکزی اروپا و منطقه یورو تبدیل شده که سبب تضعیف یورو در مقابل دلار شد.

    اما پوند توانست بیشترین اقبال را نسبت به سایر اسعار مورد بررسی در مقابل دلار داشته باشد زیرا صدور حکم دادگاه عالی انگلیس به نفع پارلمان این کشور برای اعطای مجوز خروج از اتحادیه اروچا به دولت خانم ترزا می نخست وزیر این کشور و همچنین رشد 2.2 درصد اقتصاد انگلیس در فصل چهارم سال 2016 میلادی نسبت به ماه مشابه سال قبل، سبب تقویت پوند در مقابل دلار شد.

    * تحولات بازار طلا

    بهای طلا در جمعه هفته گذشته نسبت به جمعه هفته ماقبل آن (هشتم بهمن در مقایسه با اول بهمن) 1.75 درصد کاهش یافت. نوسان های هفته گذشته قیمت طلا در بازار نیویورک در محدوده1216.33 دلار تا 1187.93 دلار برای هر اونس در نرخ های پایانی ثبت شد.

    در ابتدای هفته گذشته بهای طلا افزایش یافت اما در اواسط هفته روند آن معکوس شد و در روزهای پایانی هفته باز هم بهای آن اندکی افزایش داشت.

    آنچه سبب شد تا در مجموع هفته گذشته بهای طلا کاهش یابد، احتمال اعمال سیاست های مالی انبساطی و افزایش تعرفه واردات از سوی دولت ترامپ بود که در این صورت باید منتظر افزایش تورم و در نتیجه افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو در آمریکا بود.

    از آنجا که بهای طلا به افزایش نرخ بهره بسیار حساس است، این مساله کاهش بهای طلا را در هفته گذشته به همراه داشت.

    همچنین در هفته گذشته بازده اوراق قرضه آمریکا و شاخص بازار سهام به عنوان رقیبان طلا افزایش یافت که به کاهش تقاضای طلا کمک کرد.

    از سوی دیگر بر خلاف سال های گذشته میزان تقاضای فیزیکی طلای چین در آستانه سال نو چینی رشد چندانی نداشت و تقاضای فیزیکی طلا در هند نیز رو به کاهش گذاشت که در افت بهای طلا بسیار موثر واقع شد.

    **تحولات بازار نفت

    بهای نفت خام پایه آمریکا در جمعه گذشته نسبت به جمعه هفته قبل آن 0.09 درصد کاهش یافت؛ به نرخ های پایان وقت بازار نیویورک بهای هر بشکه نفت خام پایه آمریکا در محدوده 52.75 تا 53.78 دلار معامله شد و میانگین هفتگی بهای هر بشکه آن در سطح 53.13 دلار قرار گرفت.

    بهای نفت برنت نیز در جمعه گذشته نسبت به جمعه هفته قبل از آن 0.054 درصد افزایش یافت. هر بشکه نفت خام برنت به نرخ های پایان وقت بازار نیویورک در دامنه 55.08 تا 56.24 دلار معامله شد و میانگین هفتگی هر بشکه آن به 55.50 دلار رسید.

    به نرخ پایان وقت بازار نیویورک بهای هر بشکه نفت خام اوپک در محدوده 52.10 تا 52.91 دلار معامله شد و میانگین هفتگی بهای هر بشکه آن در سطح 52.42 دلار قرار گرفت که در مقایسه با آخرین نرخ هفته گذشته (روز پنج شنبه) نسبه به جمعه هفته قبل از آن 2.14 درصد افزایش یافت.

    در هفته ای که گذشت، قیمت نفت دچار نوسان های زیاد در دامنه کم شد و نسبت هفته قبل تغییر قیمت چندانی نداشت. مهم ترین عامل فزاینده قیمت نفت نشست اعضای اوپک بود.

    در نشست اخیر وزیران نفت اوپک که در آخر هفته ماقبل اعلام شد، پایبندی کشورهای مشارکت کننده به برنامه کاهش تولید نفت حدود 80 درصد بوده و 1.5 میلیون بشکه از 1.8 میلیون بشکه کاهش تولید روزانه مقرر در برنامه کاهش تولید نفت اوپک محقق شده است.

    در این جلسه همچنین تصمیم گرفته شد کمیته فنی مشترکی تشکیل شود تا آمار تولید روزانه کشورها را زیر نظر گرفته و گزارش خود را در هفدهم هر ماه به کمیته نظارتی اوپک ارایه دهد.

    این کمیته همچنین موظف شده است تا قبل از جلسه بعدی وزیران نفت اوپک در 25 ماه مه (اردیبهشت - خرداد) در وین، دو جلسه برگزار کند.

    انتشار آمارهای اقتصادی مثبت بویژه در بخش فعالیت های تولیدی آمریکا و تضعیف دلار در روز پنج شنبه گذشته (هفتم بهمن) عوامل دیگری بودند که سبب تقویت قیمت نفت شدند.

    در مقابل هفته گذشته عوامل دیگری نیز پدیدار شد که مانع از افزایش قابل توجه قیمت نفت شد؛ مهم ترین عامل کاهنده قیمت نفت در هفته گذشته اعلام خبر افزایش 29 عددی تعداد سکوهای نفتی آمریکا در جمعه ماقبل بود که بیشترین میزان افزایش هفتگی طی 14 ماه اخیر به شمار می رفت.

    همچنین ترس از افزایش تولید نفت آمریکا و جبران کاهش عرضه ایجاد شده توسط اوپک باعث کاهش قیمت ها شد؛ افزایش ذخایر نفت آمریکا برای سومین هفته متوالی و همچنین کمتر از انتظار بودن رشد اقتصادی آمریکا از دیگر عوامل کاهنده قیمت نفت بود.

    برچسب ها