عصر خودرو

حجم معاملات در بورس کالای ایران از ۵۰ هزار تن گذشت

بازگشت جذابیت به بازار پلیمرها

عصر بازار- روز گذشته پس از سه روز رشد قیمت‌ها شاهد عقب‌نشینی بهای برخی از گریدهای پلیمری بودیم که از این رویکرد قیمتی می‌توان تعدیل و تثبیت این بازارها را نتیجه گرفت. به عبارت ساده‌تر‌ هر‌چند تا‌کنون شاهد برتری تقاضا بر عرضه‌ها در هفته جاری بودیم باز‌هم جریان غالب، بازار را به سمت تعدیل و تثبیت نرخ‌ها متمایل ساخت.

بازگشت جذابیت به بازار پلیمرها
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، این رویکرد جدید قیمتی اهمیت بسیاری دارد، زیرا توجه به گذشته و حال شرایط معاملاتی چهره شفاف‌تری از بازار را ترسیم کرده که به تخمین دورنمای قیمتی بازار کمک خواهد کرد. محدودیت خرید کدهای غیر‌مرتبط بهین‌یابی در مچینگ که از سه هفته پیش اعمال شد هر‌چند که به کاهش حجم معامله پلیمرها در بورس کالا آن‌هم در عمق رکود این بازار کمک کرد ولی در نهایت موجب شد حجم تقاضا به نسبت عرضه‌ها برتری بیشتری پیدا کند که رشد قیمت‌ها در ابتدای هفته‌جاری را به این دلیل توجیه کرد.

    این رشد قیمت‌ها همچنین نشان‌دهنده بازگشت تقاضا به بازار پتروشیمی‌ها است که از بازگشت تقاضای موثر روزهای پایانی سال سریع‌تر از موعد مورد پیش‌بینی خبر می‌دهد. این ویژگی باعث می‌شود که از یکسو رکود فصلی اوایل و اوسط زمستان سریع‌تر از انتظار از بین رفته و با خود‌نمایی تقاضای موثر شاهد رونق بنیادین این بازار باشیم و از سوی دیگر افزایش گام‌به‌گام نامحسوس و شکننده قیمت دلار در بازار آزاد نیز خود سیگنالی مشخص برای افزایش انتظاری قیمت‌ها به‌شمار می‌آید.پس از توجه به دلایل رشد قیمت‌ها در بازار آزاد می‌توان به افزایش حجم معاملات هفته گذشته در بورس کالا اشاره کرد که سیگنالی موثر برای افزایش حجم عرضه کالا و تزریق فیزیکی به بازار داخلی محسوب می‌شود. نگاهی به نوسان قیمت‌ها در بازار آزاد نشان می‌دهد آن دسته از کالاهایی که در بورس کالا حجم معاملات بیشتری را ثبت کرده‌اند با بیشترین پتانسیل برای کاهش نرخ روبه‌رو شده، هر‌چند که رشد تقاضای پلی پروپیلن‌ها در بورس و بازار باز‌هم به التهاب قیمتی برای بسیاری از گرید‌های این‌گونه کالایی منجر شده است.

    با توجه به تمامی این موارد مخصوصا رونق نسبی معاملات در بورس کالا در روزهای اخیر در کنار بیم و امید در بازار ارز و همچنین خود‌نمایی مجدد تقاضای موثر می‌توان از بهبود بنیادین بازار در روزهای پیش‌رو خبر داد که می‌تواند حجم تقاضا را به‌صورت فیزیکی و عینی در بورس و بازار ترقی بخشد و این در حالی است که خود‌نمایی تقاضا در ذات خود به افزایش عرضه‌ها در بورس کالا نیاز خواهد داشت که در صورت رفتار کج‌دار و مریز در بورس کالا همچون هفته‌های گذشته ممکن است به رشد قیمت‌ها در بازار آزاد و حتی قیمت‌های پایانی در بورس کالا منجر شود که با توجه به این موارد اهمیت رصد و بررسی حجم و ویژگی‌های عرضه در روزهای پیش‌رو اهمیت بیشتری پیدا کرده است؛ علت هم آن است که هم اکنون فضا برای التهابات قیمتی در بورس و بازار پلیمر‌ها و ترکیبات شیمیایی مساعدتر از گذشته بوده، بنابراین فضا برای بازارسازی فعالان این عرصه مساعد‌تر از رقیب خواهد بود. با توجه به کاهش حجم معاملات در 4 هفته اخیر و البته بهبود این حجم طی هفته گذشته می‌توان به بهبود حجم عرضه‌ها در ارقامی بیش از 60 هزار تن خوشبین بود. این در حالی است که حجم عرضه پلیمرها در هفته گذشته به بیش از 84 هزار تن رسیده اما رقمی نزدیک به 55 درصد از این حجم مورد معامله قرار گرفته است. با توجه به این موارد می‌توان به حجم معاملاتی نسبتا جذاب در بورس کالای ایران امیدوار بود، اگرچه احتمال می‌رود هفته‌جاری زمانی ایده‌آل و مطلوب در بورس کالا محسوب نشود.با توجه به تابلوی اعلانات بورس کالای ایران، پلی‌پروپیلن فیلم یکی از کالاهای جذاب دیروز به‌شمار می‌آید که با تقاضایی در حدود 9 هزار و 500 تن در مقابل عرضه‌ای 4 هزار تنی قرار گرفت و در نهایت با اختلاف قیمتی 400 تومانی با قیمت نهایی در حدود 4 هزار تومان معامله شد. این کالا مدت‌هاست در بازارها عرضه نشده و این امر عاملی برای بالا بودن تقاضا برای این کالاست.

    از دیگر کالاهای جذاب دیروز می‌توان به پروپیلن‌های شیمیایی (تقاضا 9 هزار و 504 تن و عرضه 4 هزار و 4 تن) اشاره کرد. درخصوص تقاضای بالای این کالا هم می‌توان به این مورد اشاره کرد که این محصول دومین گرید جذاب این‌گونه کالایی است؛ هر‌چند که نیاز به افزایش عرضه درخصوص این کالا حس می‌شود. متاسفانه رفت و برگشت برخی از عرضه‌ها مخصوصا برخی از گریدهای جذاب آنها در هفته اخیر به خود‌نمایی و تجمیع تقاضا در روزهای عرضه منجر شده است که همین ویژگی نکته‌ای است که در برابر ثبات بازار موضع‌گیری کرده و باعث خواهد شد که التهاب در بازار برخی گونه‌ها و گریدهای کالایی نهادینه شود که با جهش دائمی قیمت‌ها شرایط متعادلی را پیش‌روی مصرف‌کننده نهایی ترسیم نمی‌کند.‌ این واقعیت در ماه‌ها و سال‌های گذشته در بازار پلی‌استایرن‌های انبساطی تجربه شده که جز تجمیع و باز تولید انتقاد دستاورد دیگری را برای این بازار به‌همراه نداشته است. درخصوص بازار PVC در هفته‌های اخیر شاهد آرامش نسبی این بازار بودیم، اما برای گریدهای جذاب آن جرقه‌های مهمی از آغاز التهابی جدید مشاهده شد. این شرایط این هفته مجددا خودنمایی کرده و بازار این کالا را با التهابی نسبی روبه‌رو ساخته است. این در حالی است که گریدهایی همچون S65 بیش از سایر انواع با رفت و برگشت تقاضا روبه‌رو بوده؛ هرچند نگرانی از رخدادهای پیش‌رو و مخصوصا ضعف نقدینگی و مشکلات تقاضا برای محصولات نهایی به عاملی بدل شد که جهش قیمتی بزرگی تجربه نشود.

    برچسب ها