عصر خودرو

روند بهای دلار معکوس شد؛

دو دستگی در قرائت ارزی

عصر بازار- روز سه‌شنبه، قیمت در معاملات فردایی بالاتر از معاملات نقدی بود که تفاوتی معنادار با روزهای گذشته داشت. در چهارمین روز هفته، روند کاهشی دلار پس از ۳ افت متوالی قطع شد و این ارز با ۵ تومان رشد به قیمت ۳ هزار و ۸۳۵ تومان رسید.

دو دستگی در قرائت ارزی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، به گفته فعالان، در رابطه با تغییر روند قیمت، دو قرائت در بازار وجود داشت. دسته‌ای از معامله‌گران ارزی اعتقاد داشتند، روز سه‌شنبه قیمت دلار به کف برخورد کرد و پس از آن در مسیر افزایشی قرار گرفت. همزمان عده‌ای بالا رفتن قیمت را ناشی از تغییر سطح انتظارات عده‌ای از معامله‌گران عنوان کردند و رشد قیمت در معاملات فردایی نسبت به معاملات نقدی را نشانه‌ای بر تایید مدعای خود دانستند. با این وجود، قرائت دیگری نیز در بازار وجود داشت که ضمن تبیین رشد روز سه‌شنبه، روند روزهای آینده را کاهشی می‌دانست.

    به گفته این دسته از فعالان، در دوازدهمین روز بهمن‌ماه، معامله‌گران سعی کردند با بالا بردن قیمت خود را از ضرر خارج کنند و به اصطلاح بازاری‌ها با پر کردن سایر معامله‌گران، دلار خود را خالی کنند. این اتفاق معمولا زمانی رخ می‌دهد که معامله‌گران در آینده انتظار افت قیمت‌ها را داشته باشند.  همسو با رشد قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی در مسیر افزایشی قرار گرفت و با 14 هزار تومان رشد به قیمت یک میلیون و 183 هزار تومان رسید. فلز گرانبهای داخلی در کنار بهره بردن از رشد دلار، از اهرم صعود اونس در بازارهای جهانی نیز استفاده کرد. ساعت 4بعدازظهر چهارمین روز هفته، اونس جهانی بالای هزار و 200 دلار بود.

     

    معاملات محدود

    روز سه‌شنبه، دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 810 تومان آغاز کرد که کاهشی 20 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز دوشنبه داشت. به گفته فعالان، در ابتدای چهارمین روز هفته، حجم معاملات در بازار ارز محدود بود و معامله‌گران در خرید و فروش ارز احتیاط زیادی می‌کردند. علت این احتیاط، ابهام روند قیمت برای بسیاری از معامله‌گران بود. در کنار این تعدادی از معامله‌گران اعتقاد داشتند، دلار با ورود به محدوده 3 هزار و 810 تومان به هسته سخت قیمت خود رسیده است. در چنین فضایی با وجود محدود بودن حجم معاملات، در ادامه روز قیمت دلار در مسیر افزایشی قرار گرفت و حدود ساعت 3 بعدازظهر با قیمت 3 هزار و 835 تومان به کار خود پایان داد. به گفته فعالان، قیمت دلار زمانی که بازارساز با قیمتی حدود 70 تومان زیر نرخ بازار اقدام به عرضه ارز کرد، از سطح 3 هزار و 800 تومان نزول نکرد. این موضوع نشان می‌دهد سطح حمایتی 3 هزار و 800 تومان سطح محکمی در بازار است. همزمان عده‌ای از معامله‌گران در بازار اعتقاد دارند، روز سه‌شنبه انتظارات شماری از معامله‌گران ارزی تغییر کرده بود و نشانه این موضوع را در فاصله قیمت معاملات نقدی و فردایی جست‌وجو کردند. در بیشتر ساعات روز سه‌شنبه، قیمت دلار در معاملات فردایی 7 تا 10 تومان بالاتر از قیمت این ارز در معاملات نقدی بود، حال آنکه در 3 روز ابتدایی هفته روند نسبتا معکوسی وجود داشت. این در حالی است که عده‌ای دیگر تغییرات قیمت روز سه‌شنبه را بستر سازی عده‌ای از معامله‌گران برای نوسان‌گیری دانستند. به گفته این عده، دسته‌ای از معامله‌گران که انتظارات کاهشی دارند، سعی کردند روز سه‌شنبه با افزایش تحرکات خود و جوسازی پیرامون اخبار سیاسی قیمت دلار را بالا بیاورند. هدف آنها از این عمل آن بود که دلار خود را در قیمت‌های بالا بفروشند. در چشم‌انداز این گروه قیمت دلار در روزهای آینده ظرفیت رشد بیشتر را نخواهد داشت.

    برچسب ها