عصر خودرو

افزایش ۲ برابری صادرات نفت ایران به مشتریان آسیایی در دسامبر ۲۰۱۶

عصر بازار- چهار خریدار بزرگ نفت ایران، چین، هند، کره جنوبی و ژاپن در ماه دسامبر ۲۰۱۶ روزانه ۱.۸۹ میلیون بشکه نفت از ایران وارد کرده‌اند که بیش از ۲ برابر مدت مشابه سال گذشته است.

افزایش ۲ برابری صادرات نفت ایران به مشتریان آسیایی در دسامبر ۲۰۱۶
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، صادرات نفت ایران به 4 کشور بزرگ آسیایی در ماه دسامبر نسبت به سال گذشته بیش از 2 برابر شده و این افزایش برای سومین ماه متوالی صورت گرفته است.

    بر اساس این گزارش، صادرات به کره جنوبی بیش از 7 برابر و صادرات به هند بیش از 3 برابر شده است.

    آمارهای دولتی و رهیابی کشتی‌ها نشان داد چهار خریدار بزرگ نفت ایران، چین، هند، کره جنوبی و ژاپن در ماه دسامبر 2016 روزانه 1.89 میلیون بشکه نفت از ایران وارد کرده‌اند.

    در اصل، واردات از ایران برای دومین ماه متوالی از ماه اکتبر کاهش یافته است. واردات از ایران در ماه اکتبر اندکی کمتر از 2 میلیون بشکه کمتر بود که بالاترین میزان از سال 2010 به شمار می‌رفت.

    ایران از طرح کاهش تولید اوپک که از ماه ژانویه شروع شد، مستثنی شده است.

    در یک سال کامل پس از لغو تحریم‌ها، ایران صادرات نفت به آسیا را نزدیک به 60 درصد افزایش داده است و به روزانه 1.63 میلیون بشکه در روز رسانه است.

    به گفته منابع صنعتی، ایران برای اینکه خریداران خریدهای خود را افزایش دهند، در عوض تخفیف‌هایی برای خریداران قائل شده است.

    بر اساس آمارهای وزارت دارایی ژاپن در روز دوشنبه، هزینه صادرات نفت ایران به ژاپن در ماه دسامبر روزانه 43.87 دلار، سومین قیمت ارزان پس از اکوادور و کلمبیا، بوده است.

    آمارهای وزارت بازرگانی ژاپن نشان داد که صادرات نفت ایران به این کشور در ماه دسامبر نسبت به مدت مشابه پارسال 40 درصد افزایش داشته است و به 246 هزار و 243 دلار در هر بشکه رسیده است.

    صادرات نفت چین نیز 30 درصد رشد داشته است که نشان از این دارد که این کشور دوباره به جایگاه نخست در واردات نفت از ایران بازگشته، پس از اینکه 3 ماه متوالی کمتر از هند از ایران نفت خرید.

    واردات نفت هند از ایران در این ماه به 546 هزار و 600 بشکه در روز و کره جنوبی به 410 هزار و 387 بشکه در روز افزایش یافته است.

    برچسب ها