عصر خودرو

خودرو، فلزات و بانک در سراشیبی نزول

انجماد بازار سهام در گرمترین فصل سال

عصر بازار: تابستان امسال بازارسرمایه تحت شعاع مذاکرات هسته ای و رکود صنایع مادر کشور دوران سردی را سپری کرد و به رغم حصول توافق هسته ای، روند نزولی شدید بازار سرمایه‌گذاران را دچار ابهام کرده است.

انجماد بازار سهام در گرمترین فصل سال
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، تابستان سال 94 را می‌توان  یکی از نقاط مهم تاریخ بازار سرمایه کشور قلمداد کرد. مهم‌ترین اتفاق سیاسی کشور که همان توافق وین باشد در این دوران به وقوع پیوست و امید سرمایه‌گذاران و فعالان بازار سرمایه نسبت به آینده بازار را قبل از انجام توافق قدری بهبود داد.

    بر خلاف غالب نظرات کارشناسان پس از انجام توافق رویه صعودی قبلی خود را در هنگام توافق را شکست و روند نزولی به خود گرفت. از دلایل عمده این کاهش پس از توافق، عدم حمایت سهامداران حقوقی از روند بازار سرمایه بود.

    بررسی‌ها نشان می‌دهد؛ این کاهش با گزارش‌های سه ماهه و شش ماهه برخی از صنایع از جمله فلزات اساسی و آمار فروش خودروساز ها به دنبال کمپین تحریمی خودرو های صفر داخلی همراه شده و نا امیدکننده وضعیت بورس را در چندین سال اخیر با کاهش 4.2 درصدی شاخص کل را رقم زد. البته در شهریور ماه حقوقی‌ها حمایت خوبی از بازار سرمایه انجام دادند.

    شاخص‌های دیگر بازار سرمایه نیز وضعیت نا‌مناسب‌تری داشتند. شاخص بازار اول با کاهش 7.5 درصدی و شاخص قیمت(وزنی-ارزشی) که یکی از شاخص بسیار تاثیرگذار بوده که بیانگر بازده سهامداران از نظر نوسانات قیمتی می‌باشد با کاهش 10.5 درصدی همراه بود.

    تفاوت قابل توجه میان شاخص کل و شاخص قیمت(وزنی-ارزشی) نشان از بازده پایین بازار سرمایه از نظر نوسانات قیمتی است. این نوسانات قیمتی منبع اصلی بازده برای سرمایه‌گذاران و به خصوص افراد ریسک پذیر تر بوده و کاهش بیش از حد آن سرمایه‌گذاران را به سمت بازار‌های بدون ریسک‌تر مانند سپرده‌های بانکی جذب خواهد کرد.

    از طرفی نیز متوسط P/E بازار از رقم 5.44 در ابتدا تابستانه به رقم 6 در انتها آن رسید که نشان از کاهش سود نقدی برای سهامداران بوده است. این کاهش سود نقدی می‌تواند سهامداران ریسک گریز را از بازار سرمایه دور کند. به خصوص در شهریور ماه شاهد این موضوع بوده ایم که میزان سپرده های بانک‌ها افزایش یافته است.

    از 63 روز معاملاتی تابستان، 35 روز مثبت و 28 روز منفی بوده است. عمده افزایش بازار سرمایه در تیر ماه و قبل از توافق بوده است و پس از توافق نیز بازار سرمایه تنها ده روز معاملاتی مثبت به خود دیده است.

    در این مدت گروه های خودرویی و فلزی بیشترین میزان کاهش را داشته و گروه قندی نیز بر خلاف جریان بازار بیشترین میزان سود را نصیب سهامداران خود کرده است. شاید بتوان 3 ماه گذشته را سخت‌ترین ماه برای گروه فلزی و خودرویی دانست.

    همانطور که در تصویر نیز مشخص است عمده صنایع مهم بورسی روند نزولی داشته اند. صعود قندی ها و دارویی ها نشان از عدم اعتماد بازار به وضعیت سیاسی کشور و شرایط پس از توافق است. رکود بخش مسکن نیز در گروه انبوه سازی باعث کاهش حجم معاملات و ارزش شده است. بانک ها نیز از یک طرف با مطالبات خود به بانک مرکزی و همچنین مطالبات خود از دولت سر و کار دارند و از طرفی دیگر با نکول مطالبات و ریسک نقدیندگی دست و پنجه نرم می‌کنند.

    پالایشگاه و گروه پتروشیمی نیز با افت قیمت جهانی نفت روبرو بوده‌اند و از سوی دیگر موضوع تعیین نرخ خوراک پتروشیمی حاشیه سود این گروه حیاتی و رهبر در بازار را تحت تاثیر قرار داده است.

    فلزات اساسی نیز تحت تاثیر کاهش شدید قیمت فلزات جهانی و اضافه عرضه در بازار قرار گرفته و باعث افت سوددهی و بعضا ضرر دهی در این گروه شده است.

    خودرو ساز ها و جنجال شورای رقابت بر سر قیمت گذاری را نیز می توان مهم ترین خبر سه ماهه دوم قلمداد کرد. کمپین نخریدن خودرو صفر خودروسازان را در بدترین وضعیت خود از بدو تاسیس قرار داده است. کاهش آمار فروش به یک سوم مدت مشابه سال قبل مورد بسیار نا امید کننده برای سرمایه‌گذاران  است.ریسک های اعتباری و نقدیندگی گروه خودرویی باعث به وجود آمدن بحران هایی در این زمینه شده است.

    به هرشکا این عوامل دست به دست هم داد تا گرمای تابستان امسال به بازارسهام راه پیدا نکند و شاهد انجماد این بازار در گرمترین فصل سال باشیم و در نتیجه آن صنایع بورسی در سراشیبی ریزش قیمت ها وارد فصل پاییز شوند. فصلی که انتظار می رود با اجرایی شدند توافق هسته‌ای رونق را به بازار سهام بازگرداند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها