عصر خودرو

دوران خوش سعودی‌ها به پایان رسید

عربستان دریافت مالیات بر ارزش افزوده را کلید زد

عصر بازار- پس از تأیید صندوق بین‌الملی پول، عربستان طرح دریافت مالیات بر ارزش افزوده از شهروندان خود را کلید زد و به دوران خوش مردم کشورهای حوزه خلیج فارس در عدم پرداخت این مالیات پایان داد.

عربستان دریافت مالیات بر ارزش افزوده را کلید زد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، دولت عربستان سعودی دریافت مالیات بر ارزش افزوده را از شهروندان عرب حاشیه خلیج فارس را کلید زد.

    این اقدام عربستان پایانی بر زندگی بدون پرداخت مالیات بر ارزش افزوده مردم کشورهای حاشیه خلیج فارس محسوب می‌شود.

    براساس این تصمیم که روز گذشته اعلام شد 5 درصد مالیات بر ارزش افزوده بر قیمت برخی کالاها در 6 کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس اعمال خواهد شد که شامل کشورهای بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان و امارات می‌شود.

    پیش‌بینی می‌شود، دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس نیز از سال 2018 دریافت مالیات بر ارزش افزوده از کالاهای خود را آغاز کند. این تصمیم سعودی‌ها پس از توصیه صندوق بین‌المللی پول برای اجرای اقداماتی در راستای افزایش درآمدهای مالیاتی این کشورها انجام شده است.

    هم‌اکنون مالیات بر تنباکو و نوشیدنی‌های گاز‌دار در این کشورها اعمال شده که علی‌رغم اینکه هم‌اکنون 50 درصد مالیات برای تنباکو اعمال شده است این مالیات قرار است 100 درصد افزایش یابد. از سوی دیگر نرخ مالیات نوشیدنی‌های گازدار نیز 100 درصد افزیش خواهد یافت.

    تا پیش از این شهروندان عرب حاشیه خلیج فارس به دلیل بالا بودن درآمدهای نفتی دولت‌های خود از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف بودند اما به دلیل اینکه قیمت نفت از سال 2014 تاکنون به نصف کاهش یافته است دولت‌های عرب حاشیه خلیج فارس برای افزایش درآمدهای خود به تکاپو افتاده‌اند.

    سال گذشته بود که عربستان به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت جهان اجرای سیاست‌های ریاضت اقتصادی در سطح این کشور را کلید زد. دولت سعودی حقوق وزرا را کاهش داد، پروژه‌های زیرساختی و عمرانی را متوقف کرد و مزایای کارمندان دولتی را نیز حذف کرد این اقدام با هدف کاهش جبران کسری بودجه این کشور صورت گرفت.

    دولت سعودی همچنین پرداخت یارانه به سوخت و برخی کالاه‌های اساسی در این کشور را کاهش داده و قصد دارد، تا سال 2020 منابع درآمدی خود را تنوع بخشد.

    برچسب ها