عصر خودرو

چرا قیمت ۷۰ دلار یا بیش از آن برای نفت مناسب نیست؟

عصر بازار- بررسی لایه‌های متفاوت دنیای نفت حاکی از آن است که بالا رفتن قیمت طلای سیاه در بازارهای بین المللی نه تنها به سود کشورهای تولیدکننده نیست، بلکه پس از مدتی آتش شده و به جان خود کشورهای تولید کننده می افتد.

چرا قیمت ۷۰ دلار یا بیش از آن برای نفت مناسب نیست؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، قیمت نفت در سال‌های اخیر بعد از صعود باور نکردنی و پرواز در محدوده بالای 100 دلاری با سقوطی ناگهانی مواجه شد و تا سطح 30 دلاری پایین آمد. نوسان قیمتی که همراه با مازاد عرضه نسبت به تقاضا در بازارهای جهانی، اقتصاد اکثر کشورهای تولید کننده نفت را تحت تاثیر قرار داد و باعث شد این کشورها به این نتیجه برسند که اگر راهکاری اتخاذ نکنند، روزگارشان مانند نفت، سیاه خواهد شد.

    یکی از دلایل عمده عدم تعادل بین عرضه و تقاضا، بالا رفتن بی حساب و کتاب قیمت نفت و در نتیجه ولع هرچه بیشتر کشورهای تولید کننده برای تولید بیشتر و عقب نشینی متقاضیان شد، این ولع و عقب نشینی بود که به مرور زمان باعث مازاد عرضه، افزایش تقاضا و کاهش قیمت ها شده و گریبان کشورهای تولید کننده نفت را گرفت.

    نتیجه این عدم تعادل در بازار گردهمایی کشورهای عضو اوپک و غیراوپک و حاصل این گردهمایی تعهد کشورها به کاهش میزان تولید بود. در حال حاضر درحالی که تنها یک ماه از این تعهد که آغاز آن با شروع سال جدید میلادی کلید خورد گذشته است، شاهد بهبود قیمت ها در بازار جهانی نفت هستیم. قیمت  نفت در بازارهای جهانی درحالی در حال صعود است که برخی کارشناسان قیمت 70 دلار یا بیش از آن را برای نفت مناسب نمی دانند.

    یکی از دلایل مخالفان با نفت 70 دلاری یا بیش از آن، این است که قیمت بالای نفت باعث افزایش تولید نفت شیل آمریکا و تصاحب بازار توسط آمریکا می شود. از سوی دیگر بیژن زنگنه، وزیر نفت کشورمان نیز اعتقاد دارد هیچ کس به دنبال قیمت 70 دلار برای نفت نیست، زیرا اگر قیمت نفت 70 دلار شود باز با افزایش تولید وعدم توازن و در نتیجه کاهش قیمت‌ها روبه‌رو می‌شویم.

    همچنین مهدی امیرمعینی، مشاور موسسه بین‌المللی مطالعات انرژی معتقد است هرچه قیمت نفت بالاتر رود، سرعت برگشت نفت شیل آمریکا نیز بیشتر می شود و پتانسیل کاهش قیمت وجود دارد. بر اساس تخمین هایی که زده شده، قیمت 50 تا 55 دلار قیمتی است که شی نمی تواند خیلی سریع وارد بازار شود.

    وی با تاکید براینکه قیمت 70 دلاری برای نفت منافع کوتاه مدت را تامین می کند، ادامه داد: برای حفظ منافع بلند مدت باید قیمت 50 تا 55 دلار هدف کشورها باشد.

    برچسب ها