عصر خودرو

متغیرهای موثر بر بازار املاک؛

سناریوی تاثیرپذیری بازار مسکن از نوسان نرخ ارز

عصر بازار- بر اساس مطالعات و بررسی های انجام شده،بازار مسکن در درازمدت،تحت تاثیر نوسان نرخ ارز قرار می گیرد و به واقع بازتاب کاهش یا افزایش نرخ ارز،بازار مسکن را نیز تحت الشعاع قرار می دهد.

سناریوی تاثیرپذیری بازار مسکن از نوسان نرخ ارز
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سوابق و تجارب گذشته در طول سالیان اخیر نشان می شرایط جاری بر بازار مسکن همواره از سوی افکار عمومی با حساسیت و دقت نظر بسیار دنبال می شود.

    تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی حاکم بر این حوزه در رکود یا رونق بازار(در سطح کلان)،غیر قابل انکار به نظر می رسد و همین امر باعث شده تا بسیاری از عموم،نسبت به افت و خیزها و یا ثبات قیمت ها در بازار مسکن نگاه ویژه ای را لحاظ کنند.

    به واقع،تجربه ثابت کرده،بازار مسکن در دوران رکود به شدت مستعد نشان دادن واکنش های منفی یا مثبت به تغییرات اقتصادی است و با عنایت  به اثرگذاری برخی از تحولات و رخدادهای سیاسی بر اقتصاد،به تبع مسکن نیز از دایره تاثیرپذیری عرصه مذکور مُبَری نبوده است.

    زهره یقین لو،دانش آموخته رشته اقتصاد در تشریح واکنش های بازار مسکن در مقابل فراز و نشیب های اقتصادی و بخصوص نوسانات نرخ ارز،اظهار داشت:بر اساس یک قاعده و قانون نانوشته،با افزایش نرخ ارز،حجم صادرات افزایش می یابد و به تبع سرمایه ها به سمت و سوی صنعت و تولید سوق پیدا می کند که این وضعیت در دراز مدت باعث تغییراتی در شرایط حاکم بر بازار مسکن می شود.

    وی افزود:به تدریج و با استمرار افزایش صادرات،رونق در حوزه اقتصادی تقویت می شود و در سایه این تغییرات بازار مسکن نیز با تکانه هایی همراه می شود.

    دانش آموخته رشته اقتصاد عنوان کرد:از سوی دیگر،افزایش نرخ ارز و بخصوص دلار باعث افزایش قیمت مصالح ساختمانی و دستمزد کارگران می شود و به تبع در چنین شرایطی،نرخ مسکن نیز با افزایش همراه خواهد شد.

    یقین لو گفت:نکته ظریف دیگر به این امر معطوف می شود که ،عموما نقطه آغازین تغییرات و افت و خیزهای قیمت مسکن از پایتخت آغاز می شود و پس از آن شهرها و شهرستان های دیگر نیز تحت تاثیر قرار می گیرند.

    وی افزود:برخی از صاحب نظران اقتصادی نیز معتقدند با افزایش نرخ دلار،سرمایه ها به سمت بازار ارز،طلا و دلار هدایت می شوند و در چنین شرایطی،رکود حاکم بر بازار مسکن با تعمیق و تشدید هر چه بیشتر و به تعبیری می توان گفت چند قُفله می شود.

    *نوسانات نرخ ارز در کوتاه مدت،بازار مسکن را تحت الشعاع قرار نمی دهد

    مریم متقی،محقق و پژوهشگر حوزه اقتصادی در خصوص تاثیرپذیری بازار مسکن از تحولات اقتصادی و بخصوص تغییراتی که در نرخ ارز ایجاد می شود،گفت:برای تحلیل دقیق این موضوع باید بازار مسکن را به دو مقطع و دو شرایط متفاوت تقسیم بندی کرد و در قالب این بازه زمانی نسبت به واکنش بازار مسکن در قِبال چنین تغییراتی اظهار نظر کرد.

    وی افزود:در شرایطی که بازار مسکن با رونق همراه می شود به تبع کوچک ترین تغییرات ارزی،می تواند بازار مذکور را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

    متقی عنوان کرد:اما در شرایط رکود و قفل بودن معاملات بازار مسکن تغییرات نرخ ارز در این حوزه چندان تاثیر گذار نخواهد بود و به تعبیری باید گفت،بازتاب نوسانات نرخ ارز در کوتاه مدت بر نرخ مسکن،ملموس نیست و در صورت استمرار و افزایش افت و خیز ارز، تغییراتی در بازار مسکن ایجاد می شود.

    وی در خاتمه یادآور شد:در مجموع باید گفت،بازار مسکن،تافته ای جدا بافته از اقتصاد نیست و به تبع تکانه های اقتصادی و کاهش یا افزایش نرخ ارز،حصول تغییر و تحولات در بازار مذکور دور از انتظار نخواهد بود که البته ظرف زمانی در بروز این تحولات  نافذ و تعیین کننده است.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو