عصر خودرو

عضو هیئت علمی موسسه مطالعات بین المللی انرژی در کنفرانس نفت ایران:

تقاضای انرژی و نفت خام چالش دهه‌های آتی جهان خواهد بود

عصر بازار- عضو هیئت علمی موسسه مطالعات بین المللی انرژی گفت: بر اساس پیش بینی اپک در سال ۲۰۴۰، ۵۰ درصد مصرف انرژی جهان را بخش نفت و گاز شامل خواهند شد.

تقاضای انرژی و نفت خام چالش دهه‌های آتی جهان خواهد بود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ، مهدی عسلی عضو هیئت علمی موسسه مطالعات بین المللی انرژی در کنفرانس نفت ایران 2017 که امروز (دوشنبه) در مرکز همایش های بین المللی سازمان صدا و سیما برگزار شد اظهار داشت: تقاضای انرژی و نفت خام در دهه های آتی چالش جدی جهان محسوب می شوند، طبق پیش بینی مرکز محاسبات اپک در سال 2040، 50 درصد مصرف انرژی جهان را نفت و گاز شامل خواهند شد.

    وی با بیان اینکه نفت و گاز در ابتدای دسترسی به انرژی یکی از ترندهای تاثیرگذار بر اقتصاد جهان هستند تصریح کرد: طبق پیش بینی های انجام شده در چهل سال آینده مردم کشورهای توسعه نیافته و فقیر مشکلات بسیاری را در خصوص انرژی و دسترسی آسان به این منابع خواهند داشت.

    عضو هیئت علمی موسسه مطالعات بین المللی انرژی با بیان اینکه در حال حاضر 60 درصد از انرژی به مصارف از نفت و گاز برمی گردد افزود: طبق پیش بینی های انجام شده در سال 2040 این میزان به 50 درصد خواهد رسید که این به معنی کاهش انرژی به علت افزایش تقاضای روزافزون به انرژی نفت و گاز برآورد شده است.

    وی تصریح کرد: انرژی نفت و گازبه عنوان کالای با اهمیت در بخش محصولات و مشتقات نفتی محسوب شده و طبق پیش بینی اپک در سال 2040 مهمترین محرک تحریک کننده تقاضا برای انرژی خواهند بود.

    عسلی با اشاره به توجه کشورهایی چون چین و هند به تکنولوژی گفت: این کشورها برای تولید بیشتر نیازمند انرژی خواهند داشت و بهره وری انرژی توسط آنها بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

    عضو هیئت علمی موسسه مطالعات بین المللی انرژی با بیان اینکه یکی از مهمترین نکات نقش محوری اپک در تامین تقاضای انرژی برای آینده خواهد بود گفت: طبق پیش بینی های انجام شده در سال 2050، 81 درصد منابع نفتی نفت خام در کشورهای عضو اپک خواهد بود بویژه در کشورهای حوزه خاورمیانه یعنی ایران و عربستان سعودی که بیشترین منابع نفتی را به خود اختصاص داده اند.

    وی ادامه داد: ایران نزدیک به 60 سال است که در حال برداشت از ذخایر نفتی است، البته در حوزه گاز نیز منابع ایران گسترده و وسیع است.

    عسلی درباره نقش اپک در تامین بازار نفت و گاز جهان تصریح کرد: ایران یکی از اعضای مهم اپک است که تولید بسیار بالایی در این زمینه دارد سهم اپک در تامین نفت و گاز و رتبه بندی به 50 درصد و در برخی موارد کاهش و یا افزایش (نوساناتی)  روبرو بوده که نزدیک به چهل درصد برآورد شده است.

    وی تصریح کرد: اپک تامین کننده تقاضای انرژی بازار را برعهده دارد و تلاش می کند تا قیمت نفت را در بازار جهانی به ثبات برساند.

    عضو هیئت علمی موسسه مطالعات بین المللی انرژی تاکید کرد: ایران به عنوان عضو تاثیرگذار اپک علاقمند به افزایش قیمت نفت نیست در حالی که سایر کشورهای اپک به دنبال این هستند که قیمت نفت را به چند برابر ممکن افزایش دهند.

    عسلی ادامه داد: سهم بازار اپک در سال 2040 از 39 درصد به 44 درصد افزایش خواهد داشت.

    وی با بیان اینکه قیمت تولید نفت در ایران بسیار پایین تر است افزود: در ایران با سرمایه کوپکس با کمتر از هشت دلار نفت را تولید می کنیم در حالی که در دریای شمال این قیمت نزدیک به چهل دلار است.

    عضو هیئت علمی موسسه مطالعات بین المللی انرژی درباره اهمیت نفت و گاز در اقتصاد بیان داشت: ارزش تولید و صادرات نفت بیانگر اهمیت نفت در بازار مالی به ویژه در بین سرمایه گذاران منطقه خاورمیانه است، نفت کالایی است که قیمتش نوسانات زیادی دارد که متخصصان انرژی می گویند به علت چسبندگی قیمت نفت و تامین کنندگان، قیمت آن نوسانات زیادی دارد.

    عسلی با بیان اینکه اپک سعی در ثابت نگه داشتن قیمت نفت دارد افزود: افزایش قیمت نفت در بلند مدت به نفع اپک نخواهد بود چرا که می خواهد نقش چشمگیری در تامین تقاضای انرژی جهان داشته باشد.

    وی در سال 2014 قیمت هر بشکه نفت به طور میانگین نزدیک به بیست دلار رسیده بود که در این بین تفاوت قیمت تولید نفت ایران با سایر کشورها از جمله انگلستان بسیار چشم گیر است، ایران با استفاده از سرمایه کوپکس برای هر بشکه نفت کمتر از ده دلار قیمت گذاری کرده بود، نفت به عنوان یک عامل محرکه اقتصادی در صنعت بالادستی، پایین دستی و سرمایه گذاری محسوب می شود.

    عضو هیئت علمی موسسه مطالعات بین المللی انرژی  تصریح کرد: ایران در سال 2016 موفق شده تولیدات خود را به میزان بیست درصد افزایش دهد و این یعنی اینکه ما می توانیم به سطح تولید حداکثری خود که تولید شش میلیون بشکه نفت در نظر گرفته شده برگردیم. ایران این پتانسیل را دارد که به دوره تولید نفت خود قبل از تحریم ها برگردد، مقرر شده تا برای سال های آینده تولید نفت خود را به 5 میلیون بشکه برسانیم.

    عسلی گفت: طبق گزارش های گلدکسین ایران برای توسعه بالادستی و پایین دستی خود نیازمند 200 میلیارد دلار هزینه می باشد که این فرصت بسیار خوبی را در دنیا برای شرکت ها فراهم کرده است از همین رو شرکت ملی نفت ایران درباره میادین جدید توسط  شرکت های نفتی بزرگ دنیا مورد پیشنهاد برای انعقاد قرارداد قرار گرفته است.

    وی بیان داشت: گرچه در بسیاری از کشورها چون چین، تولید و سطح تقاضا کاهش یافته اما پیش بینی شده در بخش حمل و نقل با افزایش تقاضا مواجه خواهیم بود.

    عضو هیئت علمی موسسه مطالعات بین المللی انرژی تاکید کرد: ایران به دنبال ثبات قیمت نفت یا به عبارتی قیمت منصفانه آن است، قیمتی که به رشد اقتصادی کشورها صدمه نزند و برای سرمایه گذاری در بالا و پایین دست موثر باشد.

    برچسب ها