عصر خودرو

عقب‌نشینی بورس‌های جهان در واکنش به محدودیت های مهاجرت از سوی ترامپ

عصر بازار-بازارهای سهام آسیایی و معاملات سهام آمریکا روز دوشنبه پس از اینکه اعلام محدودیتهای مهاجرت از سوی دونالد ترامپ، انتقاد در داخل و خارج از آمریکا را برانگیخت، با کاهش روبرو شدند.

عقب‌نشینی بورس‌های جهان در واکنش به محدودیت های مهاجرت از سوی ترامپ
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، دونالد ترامپ روز جمعه فرمانی صادر کرد که به موجب آن ورود پناهجویان به این کشور به مدت 120 روز متوقف می‌شود و ورود پناهجویان از سوریه به طور کامل ممنوع خواهد بود در حالیکه ورود شهروندان هفت کشور مسلمان به مدت 90 روز ممنوع می شود.

    این فرمان به بازداشت و اخراج صدها نفر از مسافرانی که وارد فرودگاه‌های آمریکا شده بودند، منجر شد و اعتراضات شدید در بسیاری از شهرهای آمریکا و چالشهای حقوقی را در بحبوحه سردرگمی نسبت به اجرای این حکم برانگیخت. ترامپ از این اقدام به عنوان ضرورت برای امنیت آمریکا دفاع کرد، اما منتقدانش می‌گویند اقدام وی ناقض قوانین و قانون اساسی آمریکا است.

    شاخص ام اس سی آی بورس‌های آسیا اقیانوسیه بجز ژاپن در معاملات اندک تعطیلات 0.4 درصد نزول کرد.

    ارزش معاملات سهام استرالیا بیش از یک درصد سقوط کرد در حالیکه شاخص سهام نیوزیلند 0.6 درصد عقب نشست.

    ضرر نیک‌کی ژاپن در پی افزایش تقاضا برای خرید ین و صعود ارزش این ارز که به صادرکنندگان ژاپنی لطمه زد، به 0.7 درصد رسید.

    معاملات سهام وال استریت به گشایش ضعیف‌تر اشاره دارند و بهای معاملات داو و نزدک همگی حدود 0.3 درصد اُفت کردند.

    به گفته جیمز وودز، تحلیلگر سرمایه‌گذاری جهانی در شرکت ریوکین سکیوریتیز، ترامپ همیشه تاکید کرده است سیاست‌هایش را اجرا خواهد کرد. این مسئله نگرانی‌ها نسبت به جنگ تجاری با چین را که بر اقتصاد آسیا و جهان تاثیر قابل توجهی خواهد داشت، برانگیخته است. بزرگترین تهدید برای بازارها در حال حاضر این است که ترامپ به روند حمایت گرایی بدون تمرکز بر سیاستهای اقتصادی ادامه دهد.

    کشورهای متعددی از جمله متحدان آمریکا از فرمان‌های ترامپ انتقاد کرده و آنها را تبعیض آمیز و تفرقه افکن خوانده‌اند و ده‌ها هزار نفر در شهرها و فرودگاههای آمریکا برای ابراز خشم تظاهرات کردند.

    قاضی‌های آمریکایی در پنج ایالت مانع اجرای فرمانهای ترامپ از سوی مقامات فدرال شده اند اما وکلای نماینده افرادی که در معرض دستگیری و اخراج قرار گرفته‌اند، می‌گویند بعضی از مقامات تمایلی به عمل به حکم قاضی نداشته‌اند.

    بازده اوراق خزانه 10 ساله آمریکا به 2.4658 درصد رسید که نسبت به 2.481 درصد در روز جمعه کاهش داشت.

    شاخص دلار که این ارز را در برابر سبدی از ارزهای دنبال می‌کند، در معاملات آسیایی حدود 0.3 درصد نزول کرد و در 100.21 واحد ایستاد.

    دلار 0.7 درصد در برابر ین ضعیف شد و به 114.31 ین رسید و از نرخ روز جمعه که بالاترین رکورد یک هفته گذشته بود، فاصله بیشتری گرفت.

    عامل دیگری که به فشار بر بازارها افزود، آمار رشد اقتصادی آمریکا بود که روز جمعه منتشر شد و نشان داد تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه چهارم به 1.9 درصد رسیده که کمتر از نرخ 2.2 درصد مورد پیش بینی اقتصاددانان و نرخ رشد 3.5 درصدی سه ماهه سوم بود.

    اما تاثیر رویدادهای اخیر در بازار آسیا ممکن است با تاخیر همراه باشد زیرا چین، هنگ کنگ، تایوان، کره جنوبی، سنگاپور و مالزی روز دوشنبه به مناسبت تعطیلات سال نوی چینی تعطیل بودند.

    بر اساس گزارش رویترز، در حالیکه سیاستهای آمریکا مایه اضطراب برخی از سرمایه گذاران شده است، اما نشست روز سه شنبه بانک مرکزی ژاپن و همچنین انتشار گزارشهای فعالیت خدمات و تولید چین در روز چهارشنبه مورد توجه فعالان بازار آسیا قرار دارد.

    بازارها همچنین منتظر آمار بخش تولید آمریکا و نشست سیاست پولی بانک مرکزی این کشور در روزهای سه شنبه و چهارشنبه و آمار اشتغال بخش غیرکشاورزی در روز جمعه هستند.

    در بازار کالاها، نفت تحت تاثیر دورنمای افزایش تولید آمریکا که کاهش عرضه از سوی اوپک و سایر تولیدکنندگان را خنثی می‌کند، با کاهش گشوده شد. نفت خام آمریکا 0.3 درصد کاهش یافت و به 52.99 دلار در هر بشکه رسید. نفت برنت که قیمت پایه بازار بین المللی است، با 0.3 درصد کاهش، 55.34 دلار معامله شد.

    هر اونس طلا برای تحویل فوری بیش از 0.2 درصد رشد کرد و به 1194.25 دلار رسید.

     

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو