عصر خودرو

ایران هاب گازی منطقه می‌شود

پیشنهاد جدید گازی ترکمنستان پس از قطع صادرات

عصر بازار- ترکمنستان پیشنهاد افزایش سوآپ گاز از روزانه ۵ میلیون متر مکعب به ۱۵ میلیون متر مکعب را به شرکت ملی گاز ایران ارائه کرد.

پیشنهاد جدید گازی ترکمنستان پس از قطع صادرات
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، ترکمن‌ها پس از قطع صادرات گاز به ایران از ابتدای ژانویه سال 2017 میلادی و در پی تهدید ایران نسبت به ارسال این پرونده به دیوان داوری آمادگی خود را برای انجام گفت‌وگوهای دو جانبه در خصوص از سرگیری صادرات گاز به ایران اعلام کرده اند.

    هفته گذشته حمیدرضا عراقی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در جمع خبرنگاران گفته بود اگرچه واردات گاز از ترکمنستان متوقف است اما عملیات سوآپ گاز از این کشور مانند گذشته در حال انجام است.

    پی‌گیری‌ها حاکی است پس از توقف صادرات گاز از سوی ترکمنستان اما این کشور پیشنهادات خود را برای افزایش سوآپ گاز به ایران ارسال کرده است.

    سعید مومنی مدیر امور گازرسانی شرکت ملی گاز درباره آخرین وضعیت اجرای طرح های سواپ (معاوضه) گاز می گوید: هم اکنون روزانه حدود 5 تا 6 میلیون مترمکعب گاز ترکمنستان به جمهوری آذربایجان از طریق ایران سوآپ می شود که پیشنهادهایی برای افزایش حجم آن ارایه شده است.

    به گفته این مقام مسوول با عملیاتی شدن طرح های جدید، ظرفیت سواپ گاز ترکمنستان به کشورهای منطقه قفقاز از پنج به 15 میلیون مترمکعب در روز افزایش پیدا می کند.

    مدیرامور گازرسانی شرکت ملی گاز با بیان اینکه چندین طرح جدید سواپ گاز ترکمنستان با ظرفیت حدود 10 میلیون مترمکعب ارایه شده است که با اجرایی شدن آنها، گاز در مرز ترکمنستان تحویل گرفته و در کشورهای هدف تحویل می دهیم تصریح کرد: درخواست‌های جدید مربوط به سواپ گاز ترکمنستان به جمهوری آذربایجان و ارمنستان است.

    این گزارش اضافه می‌کند تنها دسترسی راحت و سهل‌الوصول گاز ترکمنستان به بازارهای اروپایی از طریق خاک ایران است به همین دلیل مسوولان این کشور گرچه صادرات گاز خود را به ایران متقف کرده‌اند اما سعی دارند با افزایش سوآپ گاز این بازارها را از دست ندهند و ظاهرا این بهترین فرصت برای آغاز تبدیل شدن خطوط لوله سراسری انتقال گاز ایران به عنوان هاب گازی منطقه است.

    برچسب ها