عصر خودرو

۵۱ نماد بورسی و ۲۱ نماد فرابورسی قابل معامله نیستند

مختصات متوقف‌ها در بازار سهام

عصر بازار- یکی از دغدغه‌هایی که همواره ذهن فعالان بورسی و مدیران بنگاه‌های اقتصادی در بازار سهام را به خود معطوف کرده، مواجهه با توقف نماد معاملاتی شرکت‌های بورسی برای مدتی نامعلوم و ابهام طاقت‌فرسا درخصوص زمان بازگشایی این نمادها است.

مختصات متوقف‌ها در بازار سهام
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، وقفه‌ای که در ماه‌های اخیر بر میزان ریسک نقدشوندگی بازار سهام افزوده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد در حال حاضر 72 نماد فعال در بورس و فرابورس متوقف هستند. در این بین توقف 3 نماد نیز به بیش از یک سال می‌رسد. درست است که توقف نمادهای معاملاتی یک بنگاه اقتصادی در بازار سهام یکی از بدیهی‌ترین اتفاقات روزمره در تمامی بورس‌های مطرح دنیا است، اما در پاره‌ای از مواقع، فاصله این توقف‌ها تا موعد بازگشایی و آغاز مجدد معامله در بورس ماه‌ها و حتی سال‌ها به درازا می‌کشد. در این میان بررسی‌ها نشان از توقف 14 نماد بازار سهام به دلیل ابهام در اطلاعات دارد.توقفی که به موجب آن نمی‌توان هیچ‌گونه پیش‌بینی از زمان بازگشایی نمادها داشت. طبیعتا در چنین شرایطی مشکلات عدیده‌ای دامنگیر شرکت‌ها، سهامداران و همچنین بازار سهام می‌شود. بلوکه شدن نقدینگی و سرمایه سهامداران در بازار سهام تنها یکی از این مشکلات است.

    سهم بورس و فرابورس از توقف نمادها

    بررسی‌ها از وضعیت کنونی نمادهای متوقف نشان می‌دهد در میان 403شرکت پذیرفته شده در بازار سهام (327شرکت بورسی و 76 شرکت فرابورسی)، هم اکنون 51 شرکت بورسی و 21 شرکت فرابورسی با توقف نماد معاملاتی مواجه هستند. ارزش بازار 51 نماد متوقف بورسی حدود 58 هزار میلیارد تومان و معادل 18درصد از ارزش فعلی بازار سهام است.در این میان شرکت کاشی اصفهان طولانی‌ترین زمان توقف نماد را به خود اختصاص می‌دهد. «کاصفا» از 2 آذر 92 به دلیل برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده متوقف شد. این نماد پس از گذشت بیش از 3 سال از زمان توقف هنوز هم به تابلوی معاملات بورس تهران باز نگشته است.شرکت آلومینیوم ایران نیز دومین رتبه از نظر توقف طولانی‌مدت نماد را دارد. «فایرا» به دلیل تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم از تاریخ 3 آبان ماه 94 تاکنون متوقف است.کاشی نیلو که در تاریخ 28 دی ماه 94 به دلیل تعدیل پیش‌بینی سود هر سهم متوقف شده است، دیگر شرکت بورسی با توقف طولانی‌مدت نماد بیش از یک سال بوده است. با بررسی این وضعیت از منظری دیگر می‌توان گفت، حدود 98 هزار و 209 میلیارد ریال سرمایه سهامداران (بر اساس قیمت پایانی نمادها در آخرین روز معاملاتی پیش از توقف و با لحاظ سهام شناور آنها) در این نمادها قفل شده است (نمادهای فعال در بورس تهران). به عبارت دیگر بیش از 73 میلیارد سهم از امکان خرید و فروش محرومند که در نوع خود می‌تواند جالب باشد.

     

    سهامداران بانکی‌ها؛ چشم‌انداز بازگشایی نمادها

    بانک‌ها و موسسات اعتباری با دارا بودن 10 نماد متوقف (6 نماد بورسی و 4 نماد فرابورسی) بیشترین سهم از توقف‌های بازار سهام را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که اواسط هفته گذشته شاهد بازگشایی یکی از نمادهای مهم این گروه بودیم. بر این اساس انتظار 6 ماهه سهامداران برای بازگشایی نماد معاملاتی بانک ملت سه‌شنبه هفته گذشته با بازگشت «وبملت» به تابلوی معاملات به پایان رسید. به این ترتیب این بانک پس از انتشار صورت‌های مالی حسابرسی 6ماهه و همچنین حسابرسی نشده 9 ماهه، در اولین روز بازگشایی خود افت حدود 38 درصدی قیمت را تجربه کرد و با توجه به ارزش بازاری بالای خود افت 3/ 1درصدی (864 واحدی) را به نماگر بورس تهران تحمیل کرد. بر‌اساس گزارش پیش‌بینی درآمد هر سهم بر‌اساس عملکرد 6ماهه این بانک (به‌صورت حسابرسی شده)، سود هرسهم «وبملت» برای سال مالی منتهی به اسفند 95، معادل 102 ریال پیش‌بینی شده است. اگرچه این رقم نسبت به نخستین پیش‌بینی سود هرسهم این شرکت به شدت کاهش یافته است (افت75درصدی سود نسبت به نخستین پیش‌بینی) اما همین بازگشایی تا حدودی برای معامله‌گران جای امیدواری داشت. پس از بازگشایی این نماد بانکی نیز زمزمه‌هایی از بازگشایی نماد معاملاتی بانک تجارت به گوش رسید. این نماد بورسی که بیش از 6 ماه با توقف نماد معاملاتی خود روبه‌رو‌ است، اواخر هفته گذشته صورت‌های مالی و پیش‌بینی درآمد هر سهم برای دوره‌های 3، 6 و 9 ماهه را روی سامانه کدال قرار داد تا سهامداران در انتظار بازگشایی این نماد متوقف بورسی باشند اما همچنان زمانی برای بازگشایی «وتجارت» و دیگر نمادهای بانکی‌ها مشخص نشده است.

    گروه‌های صدرنشین نمادهای متوقف

    همان‌طور که اشاره شد نمادهای زیرمجموعه گروه «بانک‌ها و موسسات اعتباری» با دارا بودن 10 نماد متوقف بیشترین سهم از توقف‌های بازار سهام را از آن خود کرده است. گروه فلزات اساسی در رده دوم از نظر بیشترین میزان توقف نماد در بورس و فرابورس قرار دارد. بر این اساس فلزی‌ها با 3 نماد بورسی و 4 نماد فرابورسی پس از بانکی‌ها با بیشترین توقف نماد روبه‌رو‌ هستند که در این میان بیش از 2سال از توقف «فایرا» یکی از این نمادهای زیرمجموعه این گروه می‌گذرد. پس از فلزی‌ها نیز می‌توان از گروه خودرو با 6 نماد متوقف به‌عنوان سومین گروه با بیشترین میزان توقف نماد نام برد. سیمانی‌ها، گروه کاشی و سرامیک، محصولات شیمیایی و گروه محصولات غذایی نیز هر کدام با 5 نماد متوقف در رده بعدی قرار می‌گیرند.

    برچسب ها