عصر خودرو

در روز عرضه مرحله جدید اسناد خزانه اسلامی رخ داد;

آیفکس اوج گرفت

عصر بازار- فرابورس ایران در حالی روز گذشته را با رشد حدود یک درصدی آیفکس پشت سرگذاشت که فعالان این بازار شاهد عرضه یازدهمین سری از اسناد خزانه اسلامی ( اخزا۱۱) و همچنین گشایش دومین مرحله از اسناد خزانه اسلامی کوتاه مدت ( سخا۲) بودند.

آیفکس اوج گرفت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در جریان معاملات روز گذشته سرانجام پس از دو روز توقف در محدوده 837 واحدی، شاهد رشد 7/ 7 واحدی معادل 9/ 0درصدی آیفکس بودیم. این رشد تحت تاثیر معاملات نمادهای زیرمجموعه گروه پتروشیمی‌ صورت گرفت. در پایان معاملات شاخص فرابورس در محدوده 9/ 844 واحدی توقف کرد. در این بازار دو نماد از گروه پتروشیمی‌ها شامل «زاگرس» و «مارون» بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص کل فرابورس را به جا گذاشتند. به نظر می‌رسد انتشار گزارش عملکرد 9ماهه پتروشیمی زاگرس و تعدیل مثبت سود هر سهم، در اقبال سهامداران به این نماد بی‌تاثیر نبوده است. روز گذشته پتروشیمی زاگرس سود هر سهم خود بر اساس عملکرد 9 ماهه را با رشد 44درصدی نسبت به گزارش 6ماهه، به‌طور خالص مبلغ 3735ریال اعلام کرد. دلیل اصلی این تعدیل مثبت افزایش مبلغ فروش نسبت به پیش‌بینی قبلی به دلیل افزایش نرخ فروش صادراتی، افزایش 70هزار تنی تولید و فروش متانول و افزایش نرخ تبدیل ارز عنوان شده است. به این ترتیب «زاگرس» با تاثیر 3 واحدی، بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص را بر جا گذاشت.«مارون» نیز با حدود 3واحد، دیگر نماد بازار با اثرگذاری مثبت در محاسبه شاخص فرابورس مطرح شد. در این راستا روز گذشته صف خریدی برای این دو نماد تشکیل شد. صف خرید زاگرس به بیش از یک میلیون سهم نیز رسید.

     

    ثبات در سود موثر «اخزا»

    دیروز در ادامه رونق بازار بدهی، مرحله جدید اسناد خزانه اسلامی در فرابورس عرضه شد. نرخ سود موثر یازدهمین مرحله از عرضه اوراق خزانه با قیمت 845هزار و 456 ریال، به 6/ 26درصد رسید. گزارش اخیر حاکی از آن است که طبق آمارهای اخیر بانک مرکزی، نرخ سود بین بانکی به 19 درصد رسیده است. این موضوع به این معناست که روند کاهشی نرخ سود بازار بین بانکی، در سال‌جاری مانند سال گذشته تداوم نداشته است. این روند در بازار بدهی نیز حاکم شده است. به‌طوری‌که بعد از افت و خیز و سود موثر در این بازار که به حدود 20درصد رسید، مدتی است که سود این اوراق با افرایش در محدوده 26درصدی ثابت شده و دیگر تغییرات شدیدی را تجربه نکرده است. این موضوع در روند اسناد خزانه اسلامی نیز مشاهده می‌شود. روز گذشته با کشف قیمت «اخزا11» نرخ سود موثر 6/ 26 درصدی و معادل بانکی 8/ 23درصدی به این نماد تعلق گرفت تا مانند دیگر هم گروهی‌های خود در محدوده بازدهی 26درصد جولان دهد. در حال حاضر نرخ سود اخزاهای مرحله ششم تا دهم در محدوده 26درصدی نوسان دارد و تنها «اخزا6» آن هم به دلیل نزدیک شدن به زمان سررسید (25 اسفند سال جاری) نرخ سود بالاتری را به خود اختصاص داد. نرخ سود موثر این اوراق در بازار دیروز به 5/ 27 درصد رسید.

    جزئیات بیشتر از «سخا2»

    با گذشت یک سال از آغاز معاملات اسناد خزانه اسلامی در فرابورس ایران و تامین مالی مورد نیاز برای پرداخت بخشی از بدهی طلبکاران دولتی به ویژه پیمانکاران از طریق پتانسیل‌های موجود در بازار سرمایه، دولت به فکر طراحی و انتشار اوراق جدیدی از اسناد مزبور با سررسید کوتاه‌مدت افتاد. این اسناد که به نمادهای «سخا1» و «سخا2» معروف است هر چند با تاخیر راهی بازار شد اما استقبال مناسبی از آن به عمل آمد. به این ترتیب «سخا1» با حجم اوراقی بالغ بر 20میلیون برگه و ارزش کل 2هزار میلیارد تومان در 24 آذرماه سال جاری عرضه و 19 دی‌ ماه نیز سررسید شد. سود موثر این اوراق در روز عرضه بالغ بر 8/ 23 درصد و در روز تسویه نیز 2/ 20 درصد بود. حال دومین مرحله از این اوراق روز گذشته با کشف قیمت 993هزار و 500 ریالی عرضه شد. همچنین حجم کل این اوراق بالغ بر25 میلیون ورقه به ارزش اسمی هر ورقه یک میلیون ریالی است که در روز گذشته تنها حدود 10هزار اوراق مزبور خریداری بازار شد و به این ترتیب نرخ سود موثر 3/ 30درصدی نرخ سود معادل بین بانکی7/ 26 درصدی را به خود اختصاص داد. «سخا2» در هفته آینده (19بهمن ماه) سررسید می‌شود.

     

    در بازار چه گذشت؟

    معاملات روز گذشته فرابورس با رونق قابل توجهی همراه بود، به‌طوری‌که در این روز داد‌و‌ستد بیش از 141میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش 170میلیارد تومان در سامانه معاملاتی این بازار به ثبت رسید. به این ترتیب حجم معاملات با رشد 6/ 47 درصدی و ارزش معاملات نیز با رشد بیش از 5درصدی در مقایسه با روز شنبه روبه‌رو‌ شد. در مجموع در بازارهای اول، دوم و پایه نیز بیش از 80 میلیون سهم به ارزش 6/ 25 میلیارد تومان مورد مبادله قرار گرفت.نماد شرکت کشت و صنعت شهداب ناب خراسان با معامله 11 میلیون سهم بالاترین حجم و نماد شرکت سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان با خرید و فروش 7/ 2 میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات را از آن خود کردند. در بازار شرکت‌های کوچک و متوسط نیز 100 هزار سهم «شگامرن» به ارزش 5/ 0 میلیارد تومان مورد مبادله قرار گرفت. این نماد رشد قیمتی 6/ 3 درصدی هر سهم را تجربه کرد. معاملات دیروز همچنین با نقل و انتقال افزون بر یک میلیون برگه اوراق بدهی به ارزش 156میلیارد تومان در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس همراه بود. در این بازار اسناد خزانه اسلامی مرحله نهم با معامله 325 هزار ورقه به ارزش 3/ 28 میلیارد تومان، بالاترین حجم و ارزش معاملات را به خود اختصاص داد.

    چه خبر از «تسه‌ها»

    بررسی روند قیمتی اوراق تسهیلات مسکن در روز گذشته نیز نشان از رشد قیمت این اوراق دارد که در بازه قیمتی 74 تا 76 هزار تومان رسیدند. بیشترین قیمت این اوراق به تسه بهمن ماه 94 و کمترین آن به تسه مرداد 93 اختصاص داشت. در مجموع بیش از 81 هزار ورقه به ارزش 2/ 6 میلیارد تومان در تابلوی اوراق تسهیلات مسکن مورد مبادله قرار گرفت. بیشترین حجم و ارزش معاملات این بازار در اختیار تسه دی ماه 95 بود.

    برچسب ها