عصر خودرو

دومین افت متوالی شاخص ارزی ثبت شد

نوسان‌گیری از دلار سخت شد

عصر بازار- روز یکشنبه، دلار دومین افت متوالی روزانه را تجربه کرد تا به ابتدای محدوده ۳هزار و ۸۶۰ تومان نزدیک شود. در دومین روز هفته، شاخص بازار ارز با ۴ تومان کاهش به قیمت ۳ هزار و ۸۶۲ تومان رسید. به گفته فعالان بازار، با کاهش حجم تقاضا در روزهای ابتدایی هفته نوسان‌گیری از دلار سخت‌تر و قدرت معامله‌گران ارزی کمتر شده است.

نوسان‌گیری از دلار سخت شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در گزارش روز شنبه  اشاره شده بود در صورتی که در روزهای ابتدایی هفته جاری متغیر جدیدی وارد بازار نشود، قیمت دلار نوسان چندانی را تجربه نخواهد کرد. برخلاف کاهش قیمت دلار، در دومین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی با 4 هزار تومان افزایش به قیمت یک میلیون و 176 هزار تومان رسید. به گفته فعالان، افزایش خرید معامله‌گران سکه عامل اصلی بالا رفتن قیمت بود. علت افزایش خریدهای شماری از سکه بازان، خوش‌بینی به روند اونس در بازارهای جهانی هفته جاری است.

    مقاومت 3850 تومان

    روز یک شنبه، دلار معاملات خود را با کاهش قیمت آغاز و به سمت سطح 3 هزار و 850 تومان حرکت کرد. در دومین روز هفته، شاخص ارزی معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 859 تومان شروع کرد که کاهشی 7 تومانی نسبت به قیمت روز شنبه داشت. در ادامه روز، قیمت دلار در معاملات فردایی با سرعت بیشتری کاهشی شد و حتی پیش از ساعت 11 صبح برای لحظاتی به زیر مرز 3 هزار و 850 تومان رفت. با این حال، معامله‌گران نقدی در برابر افت دلار به زیر سطح شده مقاومت کردند و حتی در ادامه روز قیمت را به محدوده 3 هزار و 860 تومان بازگرداندند. به گفته برخی معامله‌گران، این مقاومت در معاملات فردایی نیز وجود داشت؛ به‌طوری‌که زمانی که قیمت به محدوده 3هزار و 840 تومان وارد شد، لفظ فروش بیشتر برای بسته‌های صد هزارتایی صورت گرفت، حال آنکه لفظ خرید بیشتر برای بسته‌های 500 هزارتایی بود.

     

    کاهش تغییرات دلار

    در 2 روز ابتدایی هفته، دامنه نوسانات دلار به شدت کاهش یافته است و عمدتا نوسانات این ارز در بازه‌ای 15 تومانی به ثبت رسیده است. این در حالی است که در هفته‌های گذشته تغییرات قیمت دلار نسبتا بیشتر و زمینه نوسان‌گیری در بازار بیشتر بود. به گفته فعالان، با کاهش دامنه نوسانات در هفته جاری، انگیزه معامله‌گران ارزی در بازار کاهش پیدا کرده و حجم معاملات نیز پایین‌تر آمده است. به گفته یکی از معامله‌گران، روزهای شنبه و یکشنبه فضای بازار به اندازه‌ای کم تحرک بود که میزان سودگیری دلالان بسیار کاهش پیدا کرد. به گفته فعالان، کاهش تقاضای احتیاطی، کنترلی و تجاری از مهم‌ترین عواملی هستند که زمینه‌ساز کاهش فعالیت دلالان ارزی شده است. در کنار این، روز یک شنبه، نرخ حواله درهم به زیر محدوده هزار و 60 تومان رفت و با کاهش قیمت خود انتظارات معامله‌گران در بازار داخلی را تحت‌تاثیر قرار داد. در دومین روز هفته، نرخ حواله درهم با 5 تومان افت به قیمت هزار و 59 تومان رسید. همزمان، ارزش دلار در کشورهای همسایه تغییرات چندانی را تجربه نکرد تا از این سو نیز قیمت دلار تحریک نشود. به گفته شماری از بازیگران با تجربه بازار، متغیر دیگری که به احتمال زیاد در میان مدت بازار ارز را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد، افزایش فروش ارز شرکت‌های تجاری در پایان سال خواهد بود. به گفته این دسته، به‌طور سنتی شرکت‌های تجاری برای پرداخت تعهدات ریالی خود در انتهای سال اقدام به فروش دلار می‌کنند.

    برچسب ها