عصر خودرو

دلار ۳۵۰۰ تومانی را فراموش کنید

عصر بازار- به فاصله کمتر از سه ماه از عبور دلار از محدوده ۳۵۰۰ تومان، سیاست‌گذار پولی اعلام می‌کند که دیگر انتظار برگشت این ارز به دامنه ۳۵۰۰ تومانی را نداشته باشید.

دلار ۳۵۰۰ تومانی را فراموش کنید
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، نوسان نرخ ارز و روند رو به رشد آنکه از آبان‌ماه آغاز شد دلار را از قیمت کمتر از 3600 تومان که در دامنه 3500 تومانی قرار داشت عبور داد و در روندی فزاینده تا مرز 4200 تومان هم پیش برد، به عبارتی شرایط پیش آمده تا پیش از 600 تومان افزایش قیمت را به این ارز تحمیل کرد.

    صعود نرخ دلار در بازار آزاد در شرایطی پیش رفت که افزایش تقاضای فصلی و موعد تسویه‌حساب‌های خارجی و کاهش عرضه ارز پتروشیمی‌ها از جمله دلایلی بود که بانک مرکزی آن را عامل عدم تعادل در بازار و به تبع آن ایجاد نوسان و گرانی دلار اعلام کرد، اما تاکید داشت که با گذر از این مرحله و افزایش عرضه‌ای که در پایان سال اتفاق می‌افتد شرایط بازار نیز تغییر کرده و روند کاهشی دلار اتفاق خواهد افتاد.

    البته بعد از عبور قیمت دلار از نرخ 4000 تومان و رکوردشکنی آن طی سال‌های گذشته در نهایت با اوج گرفتن انتقادات نسبت به این موضوع و تهدیدهایی که ممکن بود برای شرایط اقتصادی داشته باشد، با مدیریت بیشتر بازار ارز و کنترل آن و عرضه بالاتری که بانک مرکزی از سوی صرافی بانک‌ها انجام داد، همچنین کاهش تقاضای فصلی و برخی عوامل بیرونی دیگر در مجموع از هیجان تند دلار برای افزایش قیمت کاست و این ارز در روندی نزولی قرار گرفت. حتی در روزهای اخیر به کانال 3700 تومان هم وارد شد هر چند که طولی نکشید و مجددا از 3800 تومان عبور کرد.

    رسیدن به قیمت نسبتا پایدار دلار در حالی مطالبه فعالان اقتصادی است که چندی پیش در جلسه‌ای بین دولت، بانک مرکزی و نمایندگان مجلس که برای بررسی شرایط بازار ارز تشکیل شد، رئیس کل بانک مرکزی وعده داده بود که بازار را کنترل و تلاش بر این خواهد بود که قیمت دلار به 3800 تومان برسد، نرخی که البته نشانی از دامنه 3500 یا 3600 تومانی آبان‌ماه نداشت.

    طی مدت اخیر  نیز بارها رئیس کل بانک مرکزی از ادامه روند نزولی نرخ ارز در بازار خبر داده و بر آن تاکید داشته، اما برای این روند محدودیت‌هایی قائل شده است. با این‌که سیف، عنوان می‌کند مایل به اعلام رقمی برای نرخ دلار نیست اما از گفته‌هاییش اینگونه بر می‌آید که دیگر نباید به دامنه 3500 تومانی این ارز حتی فکر کرد. او عنوان می‌کند که نباید انتظار چنین نرخی را برای دلار داشت، اما مشخص آن است که روند کاهشی تا حدی منطقی که برای اقتصاد به صرفه باشد، ادامه دارد. این در حالی است که چندی پیش سیف، در اظهاراتش گفته بود که نرخ 3600 تومانی برای دلار منطقی است.

    در سویی دیگر سیاست‌گذار پولی از اعلام ارقام متفاوت برای ارز و پیش‌بینی آن انتقاد کرده و گفته که برخی تاکید دارند که با شعف اعلام کنند که "قرار است دلار 5000 تومان شود، ولی بانک مرکزی تاکنون جریان را کنترل کرده و اجازه چنین رقمی را نداده است"، چرا این افراد تاکید بر ایجاد التهاب در بازار دارند. با چه قدرتی می‌توان پیش‌بینی کرد که دلار به چه قیمتی برسد. ما معتقدیم که هیچ کسی نمی‌تواند و هیچ ابزاری هم در دست ندارد که بخواهد قیمت دلار را پیش‌بینی و تعیین کند. اگر واقعا کسی چنین ادعایی دارد از او تقاضا دارم که بیاید و راهکار را نشان دهد.

    در مجموع  به نظر می‌رسد قیمت دلار فعلا نرخی کمتر از 3700 تومان را تجربه نکند، همانطوری که در روزهای اخیر نیز این اتفاق افتاده و کاهش آن به کانال 3700 تومانی فقط در زمانی محدود بود و مجدد به دامنه 3800 تومانی برگشت. هر چند که وعده رئیس کل بانک مرکزی بر این است که ثبات و آرامش در بازار برقرار بوده و روند مطلوبی را پیش خواهد برد. در عین حال که به گفته وی اکنون وضعیت ارزی بسیار بسیار خوب است.

    برچسب ها