عصر خودرو

قرارداد ۴۰۰ میلیون دلاری خرید ۲۰ هواپیمای ATR امضا شد

عصر بازار- تفاهم نامه خرید ۲۰ فروند به علاوه حق گزینش ۲۰ فروند هواپیمای ATR۷۲سری ۶۰۰ بین هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) و شرکت اروپایی ATR امضا شد.

قرارداد ۴۰۰ میلیون دلاری خرید ۲۰ هواپیمای ATR امضا شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، مسئولین وزارت راه معتقدند، ارزش قرارداد 400 میلیون دلار است. در سال 2014 قیمت هر فروند ATR72-600  معادل 24.7 میلیون دلار بود که بافرض ثابت ماندن قیمت در سه سال گذشته ارزش کلی قرارداد می بایست حدود 500 میلیون دلار می شد اما با چانه زنی ها و مذاکرات طولانی، فنی و گسترده، مسئولین هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران موفق به دریافت تخفیف های زیاد و امتیازات فراوانی شدند.

    هم اینک که 5 فرند هواپیمای ATR72-600 آماده تحویل هستند و به زودی وارد کشورمان می شوند لازم است به طور دقیق با خصوصیات این هواپیما و همچنین سهم این هواپیما از بازارهای جهانی آشنا شویم.

    نخستین هواپیمای ATR72-600 در سال 2010 تحویل مشتری شد و منطبق با آخرین تکنولوژی و جدیدترین سیستم های رفاهی و ایمنی در صنعت هواپیمایی جهان می باشد.مدل سفارش شده توسط ایران قادر است 70 نفر را تا مسافت 1528 کیلومترجا به جا کند و به خاطر استفاده از موتورهای ملخی بسیار کم مصرف، ایمن و پیشرفته هزینه های عملیاتی آن به شدت پایین و مقرون به صرفه است.

    این هواپیما قادر است در تمام شرایط جوی پرواز کند و به دلیل مجهز بودن کابین خلبان به نمایشگرهای بسیار پیشرفته امکان فرود در سخت ترین شرایط جوی را فراهم می سازد.این مدل و مدل های قبلی سالیان زیادی است که در کشورهای مختلف دنیا از آمریکا و قلب اروپا تا خاور دور مورد استفاده شرکت های مختلف و پرآوازه می باشد.لزوم توجه به قابلیت پرواز در هر شرایط جوی با توجه به چهارفصل بودن کشورمان حقیقتی غیر قابل انکار است که شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، با درنظر گرفتن تمام پارامترهای فنی، اقتصادی و صنعتی بهترین انتخاب را داشته و هواپیمایی را انتخاب کرده برخلاف رقبایی همچون Dash8 و آنتونوف 140 سالیان سال پروازهای ایمن و کم خطری را برای هم میهنانمان در سایر شرکت های هواپیمایی فراهم کرده است.

    کابین خلبان این هواپیما از نوع شیشه ای (Glass Cockpit ) می باشد و ازنظر فنی و امکانات نمایشگرها، سیستم های الکتریکی و ... شباهت هایی با  هواپیمای سوپر پیشرفته ایرباس A350  دارد که با توجه به سفارش 16 فروندی از این مدل توسط هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، این مسئله یک مزیت می باشد و باعث راحتی خدمه پروازی می شود.

    در نگاه اول و به دلیل تصور غلطی که در کشور ما در مورد  هواپیماهای ملخی وجود دارد، ممکن است اینطور به نظر برسد که هواپیماهای ملخی قدیمی بوده و از ایمنی پایینی برخوردار می باشند در حالی که عکس این مسئله صادق است.موتورهای ملخی که در این هواپیما به کار گرفته شده اند توسط شرکت پرآوازه کانادایی پرت اند ویتنی (Pratt and Whitney) ساخته شدند و از نوع PW127M می باشد. محصولات این شرکت بزرگ سالیان دراز است در جای جهان این کره پهناور مشغول فعالیت بوده و به خوبی از پس هر امتحانی در هر شرایط جوی ای بر آمده اند. این موتور ها می تواند قدرتی معادل 2750 اسب بخار تولید کنند و در زمره بهرین، کارآمدترین، اقتصادی ترین و ایمن ترین موتورهای ملخی است.

    برچسب ها