عصر خودرو

ورو‌د دومین ایرباس به ناوگان ‌هما با مدل‌ ‌A۳۳۰-۲۰۰ از‌ اسفند‌ماه

عصر بازار- دومین ایرباس از سری قرارداد‌‌های ایران‌ایر با کمپانی سازنده ایرباس، با مدل A۳۳۰-۲۰۰ و رجیستر EP-IJA مقرر شده است ۱۸ فوریه تحویل ایران‌ایر شود.

ورو‌د دومین ایرباس به ناوگان ‌هما با مدل‌ ‌A۳۳۰-۲۰۰ از‌ اسفند‌ماه
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، پس از آنکه یکی از شرکت‌های هواپیمایی طرف قرارداد کمپانی ایرباس، موفق نشد از نظر تأمین مالی، قرارداد خود را با این کمپانی تکمیل کند (لغو سفارش هواپیمایی اویانکای برزیل)، مقرر شد فعلاً آن دو فروند که سفارش و آماده شده است، تحویل ایران‌ایر شود.

    یکی از دو فروند هواپیماهای مذکور، ایرباس 321 بود که روز 22 دی‌ماه امسال در فرانسه تحویل هما شد و روز 23 دی‌‌ماه توسط خلبانان ایرانی وارد مهرآباد شد و رسما‌ به ناوگان ایران‌ایر پیوست. (جزئیات را از اینجا بخوانید)

    حال مقرر شده است دومین ایرباس با مدل A330-200 و رجیستر EP-IJA احتمالاً در 18 فوریه (29 بهمن‌ماه) در فرانسه تحویل هما شود.

    این‌ هواپیمای A330 بر اساس سفارش شرکت اویانکای برزیل ساخته شده است و قرار بود از طریق فرودگاه تروئل اسپانیا به برزیل منتقل شود اما قبل از تحویل نهایی، لغو سفارش ‌می‌شود.

    بر اساس این گزارش، کمپانی ایران‌ایر در قالب قراردادی بزرگ با کمپانی ایرباس قرار است 100 فروند هواپیما از این کمپانی فرانسوی خریداری کند.

    پیش از این مدیرعامل شرکت ایرباس در این‌باره گفته بود که ‌از 100 فروند هواپیمای خریداری شده ایران‌ایر، ٩٨ فروند سفارش جدید و ٢ فروند بازخرید از یک سفارش لغو شده یک شرکت هواپیمایی دیگر است.

    بنا به گفته فابریس برژیر، قرارداد ایران‌ایر با ایرباس برای خرید این هواپیماها با مجوز خزانه‌داری آمریکا و قوانین بین‌المللی امضا شده است، درصدد هستیم ‌طبق این قرارداد، هواپیماهای خریداری شده را به ایران‌ایر تحویل دهیم و امسال نیز شماری از این هواپیماها به این شرکت تحویل می‌شود.

    ‌به گفته مدیرعامل شرکت ایرباس، قرارداد این شرکت با ایران‌ایر یک هفتم کل سفارش‌هایی است که در سال 2016 میلادی دریافت کرده است.

    * مشخصات ایرباس 330 ‌

    بنابراین گزارش ایرباس 330 یک هواپیمای جت مسافربری پهن‌پیکر ‌‌است که توانایی جابه‌جایی تعداد زیادی مسافر را در کابینی بسیار بی صدا و راحت‌، دارد؛ این هواپیما در دسته بندی پرنده‌های پهن پیکر و دوربرد قرار می گیرد، کاربرد آن بیشتر در ‌سفرهای بین‌المللی و مسافت‌های طولانی است.

    ا‌یرباس 330 در دو مدل 330 سری 200 و 330 سری 300 تولید می‌شود؛ قابلیت صفحه نمایش برای هر صندلی و چک کردن ایمیل و تلفن همراه از طریق ماهواره را دارد.

    ساخت ایرباس‌ 330 از سال 1987 میلادی آغاز شد و نخستین بار در دوم نوامبر 1992 به پرواز درآمد.


    در این مدل ایرباس 200-330 فاصله دماغه تا دم‌ هواپیما 58.82 متر،‌ فاصله دو سر بال آن 60.3 متر، ارتفاع از سکان عموی 17.39 متر، عرض بدنه آن 5.64 متر و ارتفاع بدنه 5.64 متر است.


    ایرباس‌ 330 از سری 200 قادر است در دو کلاس تجاری و عادی تا 246 سرنشین را حمل کند که البته ظرفیت هواپیما بسته به چیدمان صندلی متغیر است.

    حداکثر وزن برخواست این هواپیما 242 تن بوده و مخازن سوخت آن گنجایش 139090 لیتر سوخت جت را دارند.

    این هواپیما می تواند 13 هزار و 450 کیلومتر را بدون توقف با سرعت 870 کیلومتر بر ساعت طی کند.

    قیمت این هواپیما بر اساس لیست اعلام شده از سوی ایرباس 231.5 میلیون دلار است که مسئولان‌ دولت مدعی هستند این هواپیماها را با ارقامی پایین‌تر و اخذ تخفیف، دریافت کرده‌اند.

    * جزئیات مالی خرید هواپیما برای ایرلاین دولتی هما

    بر اساس این گزارش، مدیرعامل ایران‌ایر پیش از این در این‌باره گفته بود: امیدواریم تا قبل از نوروز 1396 چند فروند از هواپیماهای قرارداد ایرباس با ایران‌ایر تحویل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران شود.

    پرورش همچنین درباره روند تأمین مالی هواپیماهای تازه خریداری شده‌ برای‌ شرکت هواپیمایی هما گفته بود: استقبال فاینانسرهای خارجی از فاینانس ‌هواپیماهای بوئینگ، ایرباس و حتی ATR مناسب است؛ برای خرید هواپیماهای جدید ‌فعلاً دو فاینانسر جذب کرده‌ایم،‌ یکی از این فاینانسرها در حوزه خلیج‌فارس و دیگری کشور چین است.

    بنا به گفته مدیرعامل ایران‌ایر‌ کمپانی‌های بوئینگ و ایرباس امکان این را دارند که خود‌ فاینانسر به همراه بیاورند و خود فروش هواپیماها را فاینانس ‌کنند، اما تعداد هواپیمایی که توسط این دو کمپانی فاینانس می‌شود، محدود است ضمن آنکه مدت زمان فاینانس آنها 10 ساله و ممکن است نرخ آنها بیشتر از دیگر فاینانسرها باشد ‌در واقع پکیجی از خدمات است که بسته به انتخاب خود‌، تصمیم می‌گیریم که کدام یک را انتخاب کنیم؛ انتخاب فاینانسِ کمپانی، طبق قرارداد در اختیار خودمان است اما آنها گفته‌اند که مثلاً 6 فروند از هواپیماهای خود را فاینانس می‌کنند که اصطلاحاً به «بک‌استاپ‌فاینانسینگ» معروف است که این در قرارداد آمده است. اگر خواستیم آنها این تعداد هواپیما را برای ما فاینانس می‌کنند و شرایط آن مشخص است.

    مدیرعامل ایران‌ایر همچنین درباره نحوه تأمین‌ 500 میلیون دلار پیش‌پرداخت فاینانس‌ها توسط هما، گفته است: این را می‌توانیم از چندین محل تأمین کنیم، یکی از این روش‌ها، از محل همین فاینانسرها است. در فاینانس حدود 80 درصد را فاینانسر تأمین می‌کند و اگر ما امکان تأمین آن 20 درصد نقدی را هم نداشته باشیم، فاینانسر این رقم را تأمین خواهد کرد، در واقع فاینانسر‌ پیشنهاد می‌دهد که پیش‌پرداخت را هم می‌توانند فاینانس کند. فاینانسر در قبال دریافت همان سود که حدود 6 درصد است، اعلام می‌کند که این 20 درصد باقی‌مانده را هم می‌تواند فاینانس کند اما زمان تحویل هواپیما باید آن 15 درصد نقدی به کمپانی سازنده پرداخت شود و 85 درصد باقیمانده قسط‌بندی می‌شود‌؛ در واقع تأمین ‌20 درصد از سوی فاینانسر در راستای جلوگیری از به تعویق افتادن تحویل هواپیما‌ها است‌‌ اما رقم 20 درصد را در زمان تحویل از ما می‌خواهند. یعنی اگر برای هواپیمای 100 میلیون دلاری، آن 20 درصد هم فاینانس شد هنگام تحویل هواپیما که قرار است فاینانسر، 80 میلیون دلار را پرداخت کند و اقساط شروع شود، آن 20 میلیون دلار که برای ما فاینانس کرده است را از ما می‌گیرد، چیدمان مالی هواپیماها و ورود‌ آنها بدین ترتیب تنظیم شده است و در صورت مناسب پیش رفتن امور، باید حدود 400 تا 500 میلیون دلار از داخل تأمین کنیم که بخش عمده‌ای از رقم پیش‌پرداخت را می‌پوشاند.

    پرورش یکی از روش‌های تأمین پیش‌پرداخت هواپیما از داخل را اوراق صکو‌ک عنوان می‌داند؛ بنا به گفته وی درباره تأمین اوراق صکوک فعالیت‌هایی توسط هما در حال انجام است، ‌در حال تهیه مقدمات اداری انتشار صکوک هستیم، ‌یک‌سری تضامین لازم داریم که طی همکاری با بورس، بانک باید تضمین را انجام دهد و ما تضامین را پیش آن بانک قرار دهیم که این تضامین ممکن است هواپیما و یا ملک باشد که به وثیقه می‌رود و آن بانک تضمین می‌کند و بورس صکوک را به ما می‌دهد که امیدواریم مصوبه هیأت مدیره و مصوبه شورای اقتصاد آن هر چه زودتر انجام شود‌، البته نرخ سود صکوک چندان مناسب نیست‌ اما به هر حال باید زودتر به نتیجه برسد‌.

    بنا به گفته مدیرعامل ایران‌ایر، هما کلاً در سال 2017 میلادی حدود 7 الی 8 فروند هواپیما از کمپانی ایرباس تحویل می‌گیرد؛ تفاهمات تأمین مالی برای این چند فروند هواپیما با کمپانی ایرباس انجام شده است و برای هواپیماهای بعدی نیز به مرور تفاهمات انجام می‌شود.

    بر اساس این گزارش، پیش از این قائم‌مقام وزیر راه در امور بین‌الملل ‌درباره تأمین سهم نقدی ایران‌ایر در قرارداد خرید بوئینگ‌ها و ایرباس‌ها گفته بود که‌ برای شروع کار مصوبه‌ای از محل صندوق توسعه ملی به مبلغ 330 میلیون دلار از قبل برای خرید 6 فروند هواپیمای هما وجود داشت که پس از بررسی گفتیم که این رقم برای خرید حدود 66 فروند هواپیمای 55 میلیون دلاری است.

    بنا به گفته اصغر فخریه کاشان مصوبه صندوق توسعه را برای قرارداد خرید هواپیماهای جدید به کار، می‌بریم؛ دومین محل تأمین سهم نقدی هما نیز انتشار اوراق صکوک است که به مبلغ 120 میلیون دلار در حال انجام است.

    وی گفت که همچنین مبلغ 500 میلیون دلار نیز از محل منابع خارجی به اتکای خود هما و نه تضمین دولت و بانک‌ها تأمین می‌شود.

    بنا به گفته قائم‌مقام وزیر راه در امور بین‌الملل‌ جمعاً یک میلیارد دلار برای پیش‌پرداخت هما در قرارداد پرداخت بوئینگ‌ها و ایرباس‌ها در نظر گرفته شده است که برای چهار سال آینده مناسب است.

    فخریه کاشان گفت که ‌در این چهار سال هواپیماهای جدید وارد می‌شود و بر اساس برنامه‌ای که هما به شورای اقتصاد داده است بازپرداخت اقساط هواپیماهای جدید تأمین شده و تأمین پیش‌پرداخت‌ هواپیماهای بعدی انجام می‌شود.

    بنا به گفته قائم‌مقام وزیر راه در امور بین‌الملل ‌اگر تأمین پیش‌پرداخت هواپیماهای بعدی به مشکل برخورد کند،امکان تأمین فاینانس خارجی وجود دارد.

    فخریه کاشان گفت که وامی که برای خرید ایرباس و بوئینگ در نظر گرفته شده است برای 85 درصد قیمت هواپیماها و 18 ساله است و این طولانی‌ترین تسهیلاتی است که بدون ضمانت دولت و ضمانت بانک‌ها و بدون اعتبارات اسنادی (LC) دریافت شده است.

    بنا به گفته وی ‌این پرداخت‌های نقدی در 4 قسط انجام می‌شود و قسط اول آن 227 میلیون دلار خواهد بود.

    ‌دیگر جزئیات مالی خرید هواپیماها برای ایرلاین دولتی هما هنوز عنوان نشده است و به ادعای دولت این قرارداد‌ها محرمانه است.

    ‌بر اساس ان گزارش، ایران‌ایر کلاً در سال 2017 میلادی حدود 7 الی 8 فروند هواپیما از کمپانی ایرباس تحویل می‌گیرد.

    کل قرارداد ایران‌ایر با کمپانی ایرباس برای تحویل هواپیما شامل 100 فروند انواع ایرباس با رقم حدود 10 میلیون دلار (به ادعای دولت) است که مقرر شده است به تدریج تحویل ایران‌ایر شود.

    بر اساس این قرارداد، ایران‌ایر جمعاً 46 فروند هواپیما 321 از ایرباس خریداری می‌کند که در مجموع بیش از هشت هزار و 300 صندلی را به ظرفیت هما می‌افزاید.

    همچنین ایران‌ایر 38 فروند ایرباس از نوع 330 از کمپانی ایرباس تحویل می‌گیرد که 253 صندلی دارد و در مجموع شمار صندلی‌های این سری از هواپیماها برای ایران‌ایر بیش از 11 هزار و 400 صندلی ظرفیت ایجاد می‌کند.

    در قالب این قرارداد، هما ‌همچنین 16 فروند هواپیمای 350 ایرباس را برای پروازهای دور‌برد خود متشکل از پنج هزار و 600 صندلی در آینده تحویل خواهد گرفت تا بتواند در پروازهای بین المللی از این هواپیما استفاده کند.

    برچسب ها