عصر خودرو

از ابتدای راه اندازی تا هفته گذشته به ثبت رسید؛

انعقاد ٢٧هزار قرارداد آپشن سکه در بورس کالا

عصر بازار- از ابتدای معاملات اختیار سکه طلا (۲۴ آذر سال جاری) تا آخرین معامله در هفته گذشته ( ۷ بهمن ماه) ۲۷ هزار و ۷۰۱ قرارداد منعقد شده است.

انعقاد ٢٧هزار قرارداد آپشن سکه در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، هفته گذشته در جریان قراردادهای اختیار معامله سکه طلا در بورس کالای ایران در مجموع دو هزار و 751 قرارداد منعقد شد تا با وجود عمر حدود یک ماهه قرارداد آپشن در بورس کالا، آماری قابل قبول از این ابزار جدید به ثبت برسد.

    نگاهی به جزییات این معاملات نشان می دهد که در روز شنبه 334 قرارداد، یکشنبه 228 قرارداد، دوشنبه 558 قرارداد، سه شنبه 405 قرارداد، چهارشنبه 378 قرارداد و در نهایت روز پنجشنبه 326 قرارداد اختیار خرید و فروش سکه در بورس کالا منعقد شد.

    براساس این گزارش، در ادامه مروری داریم بر مختصات قرارداد اختیار معامله سکه طلا که از روز 24 آذر ماه در بورس کالا راه اندازی شد.

    در ایران تنها طلای استاندارد مورد تائید مراجع قانونی و فعالان بازار، سکه طلا اعم از امامی و بهار آزادی است که توسط بانک مرکزی ضرب می‌شود. متاسفانه هیچ گونه طلای استاندارد دیگری در کشور از قبیل انواع شمش های طلا که در سایر کشورهای جهان مرسوم است در کشور ما وجود ندارد.

    به همین دلیل دارایی پایه قرارداد اختیار معامله طلا، تمام سکه طلای امامی ضرب شده توسط بانک مرکزی است. به دلیل اینکه آخرین سال ضرب سکه توسط بانک مرکزی و همچنین بیشترین حجم سکه ضرب شده و وارد شده به بازار توسط این بانک همین نوع سکه است، دارایی پایه قرارداد اختیار معامله تمام سکه امامی ضرب سال 86 در نظر گرفته شده است. البته دارایی پایه قراردادهای آتی سکه طلای بورس کالای ایران نیز همین سکه بوده که دلیل دیگری برای انتخاب این نوع سکه است.

    تمامی معاملات بر اساس همین سکه قیمت گذاری می شود، بطوریکه قیمت سایر سکه های طلا از قبیل بهار آزادی و غیره بر اساس قیمت سکه امامی ضرب 86 تعیین می شود.

    بازار نقدی تمام سکه امامی بیشترین حجم معاملات را در بین انواع سکه از قبیل نیم سکه، ربع سکه و سکه گرمی داراست. همچنین نوسان قیمت سکه امامی (تمام سکه) بیشتر از سایر انواع سکه است. همین موضوع باعث می شود حباب قیمتی سکه تمام امامی نسبت به نیم سکه، ربع سکه و سکه گرمی به مراتب کمتر باشد. بنابراین سکه تمام جذابیت بیشتری برای فعالان بازار دارد.

    برچسب ها