عصر خودرو

از سوی اسلامی بیدگلی مطرح شد :

بازارگردانی با شیوه جدید بازار سرمایه

اعلام سریع تر بودجه ۹۶ بانک ها

عصر بازار- ایجاد مکانیسم بازارگردانی با شیوه جدید بازار سرمایه و انتشار اختیار فروش برای سهام از جمله راه حل هایی است که می تواند هیجانات بازار را در زمان بازگشایی نمادهای بانکی کاهش دهد.

بازارگردانی با شیوه جدید بازار سرمایه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، علی اسلامی بیدگلی رئیس هیات مدیره شرکت مشاور سرمایه گذاری آرمان آتی با بیان این مطلب گفت: انتظار این بود که سهامداران عمده و مدیران بانک ملت، به واسطه دوران طولانی توقف، تدبیر بیشتری  برای حفظ ارزش ذاتی بانک در زمان بازگشایی کرده باشند.

    وی افزود: نمی توان به سادگی از اتفاقاتی که افتاد و منجر به کاهش قابل توجه ارزش سهام بانک ملت شد، گذشت به دلیل اینکه عمده سرمایه گذاران، سهام بانک ها را به عنوان سهام کم ریسک تر بازار سرمایه منظور می کردند و در پرتفوی سرمایه گذاری خود گذاشته بودند و طبیعتا این قشر ، قشر اسیب پذیرتری محسوب می شوند.

    به گفته اسلامی بیدگلی، رفتار روز دوم معاملات بعد از بازگشایی نماد بانک ملت و قیمت سهام که از لحظه اول بازگشایی هم پایین تر آمد، نشان دهنده این است که برنامه مشخصی برای حفظ ارزش ذاتی سهم توسط سهامداران عمده و بانیان بانک وجود ندارد. لذا یکی از پیشنهادها این است که مکانیسم مشخصی برای این کار گذاشته شود از جمله اینکه مکانیسم بازارگردانی با شیوه جدید بازار سرمایه ایجاد شود.

    رئیس هیات مدیره شرکت مشاور سرمایه گذاری آرمان آتی ادامه داد: ایجاد مکانیسم بازارگردانی یکی از ابزارهای مرسوم در دنیاست که کمک می کند در زمان بروز ریسک های سیستماتیک یا رفتارهای هیجانی، از هیجانات بازار کاسته شود.

    اسلامی بیدگلی راه حل دیگر را  انتشار اختیار فروش برای سهام بانک ملت دانست و گفت: پیش بینی می شود که در روزهای آتی، سهام بانک تجارت و صادرات هم با اتفاقی  شبیه به بانک ملت مواجه خواهند شد . لذا باید از روش هایی استفاده کنیم که قابلیت تعمیم به شرکت های دیگر هم داشته باشد و اثرات سوء این موضوع را کاهش دهد .

    وی تاکید کرد: انتشار ابزار مشتقه یا اختیار فروش به عنوان یک ابزار جدید و کارآمد در بازار سرمایه، می تواند مقدار بسیار زیادی از هیجانات سرمایه گذاران را کنترل کند و در افزایش امیدواری ها تاثیرگذار باشد .بنابراین این دو روش، روش هایی است که پس از بازگشایی می تواند بسیار موثر باشد .

    رئیس هیات مدیره شرکت مشاور سرمایه گذاری آرمان آتی ادامه داد:  همچنین تا پایان ماه، بانک ملت و دو بانک دیگر موظف اند طبق رویه و مقررات بورس، بودجه های سال آتی را اعلام کنند و طبیعتا شفاف سازی درباره بودجه 96 می تواند بخشی از اعتماد سرمایه گذاران را برگرداند.

    به گفته اسلامی بیدگلی، شفاف سازی درخصوص دو بندی که جمعا 1400 میلیارد تومان از حساب های بانک ملت را به خود تخصیص می دهد و مدیران بانک ملت تعهد داده بودند که تا پایان سال 95 این دو بند را که مربوط به حساب های دولت و درآمد تسعیر ارز است ، تعیین تکلیف کنند نیز بسیار به اعتماد سازی مردم کمک خواهد کرد . همچنین انتشار برخی از پتانسیل های بانک می تواند کمک شایانی به این موضوع کند .

    وی با بیان اینکه بخش عمده ای از اختلاف حساب موجود در حساب های بانک ملت، تجارت و صادرات، مربوط به حساب های دولتی است، افزود: بانک ملت در سال گذشته حدود 780 میلیارد تومان از درآمدها را درآمدهای ناشی از وجه التزام عدم پرداخت بدهی های دولت در سررسید و تمدید آنها برای سال بعد دیده و این رقم، رقمی است که مورد ابهام قرار گرفته است.

    اسلامی بیدگلی خاطر نشان کرد: البته این عدد به دلیل حجم زیاد بدهی های دولت در دو بانک تجارت و صادرات ، اعداد بسیار بزرگ تری هم خواهد بود.

    وی اظهار داشت: از مدت ها قبل همگان انتظار دارند که اختلاف حساب دولت با این سه بانک به صورت مشخص و واضح اعلام شود و یکی از انتظارات این است که در این بازه زمانی، مدیران بانک پی گیری جدی داشته باشند برای اینکه این ابهام را برطرف کنند و حساب های دولت را تعیین تکلیف کنند .

    رئیس هیات مدیره شرکت مشاور سرمایه گذاری آرمان آتی افزود: یکی از اقدامات دیگری که می توان انجام داد، اعلام سریع تر بودجه 96 بانک ها است. به هر حال بانک باید درخصوص برنامه های آینده، بودجه 96 را اعلام کند و به طور قطع هم در این روزها به دلیل آماده سازی صورت های مالی تجدید ارزیابی شده و 9 ماهه و 6 ماهه ، بودجه سال آینده آماده است یا حداقل ذهنیتی درباره EPS اعلامی سال 96 وجود خواهد داشت .

    رئیس هیات مدیره شرکت مشاور سرمایه گذاری آرمان آتی با تاکید بر اینکه مدیران بانک ها باید شفافیت بیشتری داشته باشند تا سرمایه گذاران بتوانند درست تصمیم بگیرند گفت: الان متاسفانه اطلاعات کافی برای تصمیم گیری وجود ندارد.

    وی به سرمایه گذاران توصیه کرد:  در این برهه از زمان، تصمیمات سریع و بدون کارشناسی نگیرند و عجولانه برای فروش سهام تصمیم نگیرند چرا که برخی حدود 40 درصد از دارایی خود را از دست داده اند.

    اسلامی بیدگلی گفت: طبیعتا باید در شرایط عدم اطمینان، به سرمایه گذاران هم حق داد؛ به دلیل اینکه حساب های بانک ملت کماکان دچار ابهامات بسیار معنادار است و هریک از این ابهامات می تواند زیان ها یا درآمدهای چندهزار میلیارد تومانی در حساب بانک ایجاد کند.

    برچسب ها