عصر خودرو

مدیر نظارت بر نهادهای مالی تشریح کرد:

مزایای صندوق سرمایه گذاری اختصاصی بازارگردانی

عصر بازار- صندوق سرمایه گذاری اختصاصی بازارگردانی که تجربه‌ای موفق در دنیا بوده یکی از رکن های بازار سرمایه‌ کارآ است.

مزایای صندوق سرمایه گذاری اختصاصی بازارگردانی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، محمدرضا معتمد، مدیر نظارت بر نهادهای مالی  ضمن بیان مطلب فوق به هدف صندوق های سرمایه گذاری اختصاصی بازارگردانی اشاره کرد و گفت:  هدف صندوق های سرمایه گذاری اختصاصی بازارگردانی جمع ‌آوری سرمایه از سرمایه‌گذاران و خرید و فروش اوراق بهادار در چارچوب تعهدات بازارگردانی آن اوراق مطابق امیدنامه و کسب منافع از این محل است و در صورتی‌ که صرفه و صلاح صندوق ایجاب کند، در قبال دریافت کارمزد در تعهد پذیره‌نویسی یا تعهد خرید اوراق بهادار موضوع بازارگردانی مشارکت کرده، که در این صورت وجوه جمع‌آوری شده و سایر دارایی‌های صندوق، پشتوانۀ تعهد آن خواهد بود.

    مدیر نظارت بر نهادهای مالی مزایای تاسیس صندوق بازارگردانی برای متقاضیان را برشمرد و عنوان کرد: امکان تامین حداکثر 70 درصد از سرمایه صندوق به صورت سهام و حق‌تقدم موضوع عملیات بازارگردانی جهت تاسیس صندوق و همچنین در زمان فعالیت، به حداقل رساندن کارمزد و هزینه ­های معاملات سهام پرتفوی صندوق به واسطۀ معافیت­ های در نظر گرفته شده برای کارمزد معاملات صندوق، کاهش محدودیت های اعطای اعتباردهی و تسهیلات به صندوق از نگاه اساسنامه صندوق و در اختیار قراردادن ایستگاه معاملاتی برای انجام معاملات از مهمترین مزایای این صندوق ها است.

    وی به قانون موجود برای تاسیس این نوع از صندوق ها اشاره کرد و بیان داشت: مطابق ماده 33 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر، نقل و انتقال اوراق بهادار بازارگردانی بازارگردانان دارای مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار در بورس و فرابورس از پرداخت مالیات مقطوع نیم درصد(0.5%) معاف است.

    محمدرضا معتمد با بیان اینکه سازمان بورس و اوراق بهادار نیز مزایایی برای فعالیت این صندوق ها در نظر گرفته است اظهار کرد: صندوق های مذکور با اخذ مجوز از سازمان، مجوز معامله گری و بازارگردانی را دریافت می کنند و این صندوق ها طبق مقررات عضو اتاق پایاپای شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه خواهند شد.

    وی افزود: سقف کارمزدهای شرکت بورس اوراق بهادار تهران، شرکت فرابورس ایران، شرکت مدیریت فناوری بورس تهران و شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه از معاملات صندوق های مذکور 20 درصد سقف معاملات معمول اوراق بهادار در هر معامله تعیین می شود.

    مدیر نظارت بر نهادهای مالی ادامه داد: دارندگان واحدهای ممتاز صندوق سرمایه گذاری اختصاصی بازارگردانی که موضوع بازارگردانی صندوق نیز سهام مشخص شده تحت تملک آنان است، می توانند با رعایت اساسنامۀ خود، در خارج از ساعات معاملات  و بدون پرداخت هیچگونه کارمزد معاملات در چارچوبی که اساسنامه صندوق مشخص می نماید، نسبت به انتقال سهام مربوطه به صندوق اقدام کند.

    به گفته محمدرضا معتمد، مدیر صندوق برای سهامی که تعهد بازارگردانی دارد می تواند از امکانات ایستگاه معاملاتی مستقل استفاده کند.

    در پایان مدیر نظارت بر نهادهای مالی تاکید کرد: فعالیت صندوق های سرمایه گذاری اختصاصی بازارگردانی که با همت سازمان بورس امکان پذیر شده است در بلندمدت، کمک شایانی برای دوری از نوسانات تند و تیز و شدیدی که هر از گاهی شاهد آن هستیم، خواهد کرد.

    وی افزود: هدف بازارگردان این است که همواره سهام را متعادل نگه دارد و صف خرید و فروش را از بین برده و قیمت سهام را به سوی ارزش ذاتی سوق دهد.

    برچسب ها