عصر خودرو

سهام فروشی شرکت نفتی آرامکو

بحران مالی عربستان به 'آرامکو' رسید

عصر بازار- مسئولان شرکت نفتی آرامکوی عربستان سعودی به دنبال چالش های مستمر پیش روی صنایع نفتی این کشور طی سالیان اخیر از فروش بخشی از سهام خود خبر دادند.

بحران مالی عربستان به 'آرامکو' رسید
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، مسئولان شرکت آرامکو که یکی از ثروتمندترین نهادهای مالی در عربستان سعودی به شمار می رود پس از انجام رایزنی های مختلف تصمیم به فروش 5 درصد از سهام آن به دلیل مشکلات مالی گرفته اند درصورتی که این 5 درصد می توانست عواید مالی گسترده ای برای سعودی ها داشته باشد.

    مسئولان شرکت آرامکو همچنین با چند شرکت بین المللی آمریکایی برای ارزشیابی میزان ذخایر نفتی خود همکاری می کند چرا که دست اندرکاران بومی این موسسه توانایی این فعالیت را ندارند.

    عربستان پیش از این نیز برای جبران بخشی از مشکلات مالی خود و در نخستین استقراض خود از بازار بین المللی مبلغ بی سابقه 17میلیارد و 500 میلیون دلار را از بانک «اچ اس بی سی» انگلیس وام گرفته بود.

    عربستان با ارائه طرح خیالی ٬2030 درصدد تنوع منابع درآمدی خود برای کاهش تکیه بر درآمدهای نفتی به عنوان بزرگترین منبع درآمد دولت این کشور است.

    رژیم آل سعود طی چند ماه گذشته با اتخاذ اقدامات صرفه جویانه٬ قیمت کالاهای اساسی مانند سوخت، آب و برق را افزایش داده و از طرف دیگر حقوق کارمندان بخش عمومی وپاداش ها را کاهش داده است.

    پیش از این عربستان از بازارهای داخلی وام گرفته بود اما درخواست وام 17.5 میلیارد دلاری از بازار بین المللی اولین بار است که توسط این کشور مطرح می شود.

    اخیرا شرکت ملی نفت عربستان آرامکو که در پی تشدید بحران اقتصادی به بهانه رای مصر به پیش نویس قطعنامه روسیه درباره سوریه در شورای امنیت، از تأمین نیاز فراورده های نفتی مصر شانه خالی کرده و اعلام کرد دیگر نمی تواند به تعهد خود برای تامین نیازهای نفتی مصر پایبند باشد و توافق فروش اقساطی سوخت به مصر را فسخ کرد.

    براساس توافق 23 میلیارد دلاری شرکت آرامکو و شرکت عمومی نفت مصر، قرار بود مصر ماهانه 400 هزار تن گازوئیل ٬ 200 هزار تن بنزین و 100هزار تن سوخت های دیزلی ازعربستان خریداری کند و هزینه آن را در طول 15 سال با سود 2 درصد پرداخت کند اما اوضاع وخیم اقتصاد عربستان اجازه چنین کاری را نمی دهد.

    برچسب ها