عصر خودرو

دبیر انجمن قند و شکر:

حذف مالیات از شکر، بدهی دولت به کارخانه‌ها را کم می‌کند

عصر بازار- دبیر انجمن قند و شکر گفت: حذف مالیات بر ارزش افزوده از واردات شکر می‌تواند در کاهش قیمت تاثیرگذار باشد و با توجه به اینکه مابه‌التفاوت قیمت شکر توسط دولت به تولیدکنندگان پرداخت می‌شود، حذف این مالیات باعث کاهش بدهی دولت به کارخانه‌ها خواهد شد.

حذف مالیات از شکر، بدهی دولت به کارخانه‌ها را کم می‌کند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، بهمن دانایی درباره حذف مالیات بر ارزش افزوده شکر برای واردکنندگان و عرضه کنندگان این محصول، اظهار کرد: قیمت شکر در کشور ما بر پایه نرخ مصوبی است که بر مبنای قیمت چغندرقند در شورای اقتصاد تعیین می شود و مالیات بر ارزش افزوده بر این بخش اثرگذار نیست، اما قیمت شکر وارداتی را کمی کاهش می دهد.

    وی با تاکید بر اینکه حذف مالیات بر ارزش افزوده از واردات شکر می تواند در کاهش قیمت تاثیرگذار باشد، ادامه داد: برای شکر وارداتی به اندازه 9 درصد مالیات پرداخت می شد که با حذف این تعرفه می‌توان شاهد کاهش قیمت شکر بود.

    دبیر انجمن قند و شکر با بیان این که با پافشاری وزارت جهاد کشاورزی واردات شکر محدود شد، ادامه  داد: این محدودیت واردات باعث رشد تولید داخلی شد. سال 1392 شکر تولیدی داخل یک میلیون و 100 هزار تن بود که به دلیل واردات بی‌رویه، تولیدکننده داخلی متضرر می‌شد اما با اجرا شدن این طرح که به ازای تولید مقداری شکر مجوز واردات مقداری دیگر صادر خواهد شد باعث حذف دلال و واسطه و افزایش تولید داخلی شد؛ به طوری که امسال تولید یک میلیون و 600 هزار تن را پشت سر گذاشته ایم.

    دانایی ادامه داد: قیمت شکر دو بخش است؛ قیمت شکری که به دست مردم می رسد کمتر از قیمت واقعی آن است که دولت مابه التفاوت آن را می پردازد. اکنون که واردات شکر به تولیدکنندگان آن سپرده شده است اگر سود مازادی از حذف 9 درصد مالیات شکر ایجاد شود بدهی دولت به کارخانه ها را کاهش می دهد؛ یعنی این مقدار به بیت المال بازگردانده می شود و به جیب دلال و واسطه نمی رود.

    وی با اشاره به اینکه قبلا مالیات فقط از شکر خام گرفته می شد و شکر سفید مالیات نداشت، ادامه داد: به دلیل اینکه شکر خام کالای نیمه ساخت محسوب می شود و پس از ورود به کشور روی آن عملیات تبدیل به شکر سفید انجام می شود، مالیات از آن گرفته می شد. اما امسال سازمان امور مالیاتی اعلام کرد طبق ماده 12 قانون ارزش افزوده که شکر را معاف از مالیات می داند، شکر خام تعرفه مالیاتی نباید بپردازد و با توجه به مطالباتی که بین دولت و کارخانه‌هاست این مبلغ مجددا به بیت المال بازخواهد گشت.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو