عصر خودرو

حمید حسینی:

قراردادهای بلندمدت در بورس کالا به نفع پتروشیمی ها و صنایع پایین دستی

عصر بازار- با رونق قراردادهای بلندمدت در رینگ پتروشیمی بورس کالا، هم پتروشیمی و هم صنایع پایین دست اصلی ترین نیاز خود را در بستری شفاف تامین می کنند.

قراردادهای بلندمدت در بورس کالا به نفع پتروشیمی ها و صنایع پایین دستی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی و پتروشیمی با  بیان مطلب فوق و اشاره به اینکه یکی از مصوبات شورای رقابت به منظور تنظیم بازار پتروشیمی، عرضه خوراک های بین مجتمعی در بورس کالای ایران بوده است، گفت: در این زمینه تاکنون یک نهاد رگلاتوری وجود نداشته و بورس کالا می تواند این کار را به نحو احسن انجام دهد.

    حمید حسینی افزود: قیمت خوراک گاز که با فرمول توسط دولت مشخص شده است، در حوزه مایعات و میعانات هم قیمت ها براساس 95 درصد فوب خلیج فارس تعیین می شوند، اما خوراک هایی که بین مجتمع ها رد و بدل می شود می تواند در بورس کالا عرضه و به فروش برسد که این امر نیز از مصوبات شورای رقابت است.

    وی گفت: با شفافیت در حوزه عرضه و معاملات خوراک های بین مجتمعی در بورس کالا مشخص می شود که قیمت کدام محصولات به نرخ های جهانی نزدیک است و گلایه در مورد قیمت کدام محصولات درست و منطقی است، به این ترتیب با شفافیت در این حوزه، به گلایه ها جواب داده می شود.

    تامین اصلی ترین نیاز فعالان صنعت پتروشیمی در بورس کالا

    عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی و پتروشیمی در ادامه به امکان انعقاد قراردادهای بلندمدت در بورس کالا اشاره کرد و گفت: انعقاد قراردادهای بلندمدت و معاملات سلف موازی در حوزه پتروشیمی ها از اقدامات مثبت و قابل تقدیر بورس کالا در ماه های اخیر بوده که سبب تحکیم بورس در مقاطع مختلف می شود.

    حسینی اظهار داشت: قراردادهای بلندمدت برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان روش مطلوبی به شمار می رود و بورس کالا باید مقدمات لازم را برای ورود شرکت های پتروشیمی بیشتر به منظور رواج انعقاد قراردادهای بلندمدت فراهم کند؛ با رونق قراردادهای بلندمدت در رینگ پتروشیمی بورس کالا، هم پتروشیمی و هم صنایع پایین دست اصلی ترین نیاز خود را در بستری شفاف تامین می کنند.

    وی در ادامه افزود: از سوی دیگر بورس کالا باید بر ساز و کار انعقاد قراردادهای بلندمدت در حوزه پتروشیمی ها نظارت کند، از این رو باید تمرکز و برنامه ریزی در حوزه قراردادهای بلندمدت افزایش یافته و شرکت ها نیز با انعطاف بیشتری در این حوزه عمل کنند.

    عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی و پتروشیمی با اشاره به اینکه ضروری است بورس کالا در حوزه قراردادهای بلندمدت تولیدکنندگان و خریداران دایمی را شناسایی کند، گفت: بورس کالا باید مقدمات انعقاد قراردادهای بلندمدت را برای اکثر شرکت های پتروشیمی و خریداران آنها فراهم کند، به طوری که با بررسی های بیشتر تولیدکنندگان و مصرف کنندگان دایمی را شناسایی کرده و در انعقاد قراردادهای بلندمدت سرعت ببخشد.

    وی همچنین با اشاره به اینکه انعقاد این قراردادها به نفع پتروشیمی ها و صنایع پایین دست است، خاطر نشان کرد: اگر پتروشیمی ای وجود دارد که با روش انعقاد قراردادهای بلندمدت مخالف است، احتمال دارد ریشه در مسایل دیگری مانند منفعت اقتصادی داشته باشد.

    مصوبه شورای رقابت در راستای منافع ملی

    عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی و پتروشیمی با بیان اینکه شورای رقابت به لزوم عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالای ایران رای داده است، تاکید کرد: شورای رقابت منافع تولیدکننده و مصرف کننده، همچنین مردم را می بیند و در شرایط کلی و براساس منافع ملی اقدام به تصمیم گیری می کند، از این رو عده ای خاص نمی توانند این قاعده کلی را تغییر بدهند.

    وی ادامه داد: از این رو تعاونی ها و اتحادیه ها باید امکاناتی را که در بورس کالای ایران برای خرید محصولات فراهم شده، بررسی کنند و از طریق بورس و با عقد قراردادهای بلندمدت اقدام به خرید محصولات مورد نیاز خود از کنند؛ از طرفی اقدامات اخیر بورس نشان می دهد که مسوولان این بازار برای بهبود روند معاملات و حمایت از صنایع پایین دست اقدامات لازم را انجام می دهد و به این ترتیب واحدهای تولیدی پایین دست باید نهایت استفاده را از ظرفیت های بورس ببرند.

    به گفته حسینی؛ یک تعاونی می تواند به عنوان خریدار عمده از بورس کالای ایران با روش های مختلف اقدام به خرید محصولات مورد نیاز خود کند و اینکه یک تعاونی بخواهد خودش امور توزیع مواد را بدست بگیرد، به معنای تغییر قاعده کلی بوده و به صلاح صنعت پتروشیمی نیست.

    برچسب ها