عصر خودرو

سرمایه گذاران باید به واقعیت های بازار توجه کنند؛

خوش بینی درباره افق بازار نفت منطقی است؟

عصر بازار- در روزهای اخیر قیمت نفت نوسانی محدود داشته و سرمایه گذاران در بازار این ماده خام بر اخباری که درباره میزان تولید و تقاضا منتشر می شود تمرکز کرده اند.

خوش بینی درباره افق بازار نفت منطقی است؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، سوال اصلی این است که بازار چه وقت به تعادل می رسد و آیا قیمت ها رشدی قابل ملاحظه خواهند داشت یا نه. نهادهای تحلیلگر در هفته های اخیر تلاش کرده اند به این سوال پاسخ دهند و اکثر آنها معتقدند احتمال رشد شدید قیمت ها کم است و بازار اواسط سال جاری میلادی به تعادل می رسد. در ادامه به برخی واقعیت ها در باره وضعیت بازار نفت اشاره می کنیم.

    بنا به اعلام اداره اطلاعات انرژی آمریکا، هفته قبل ذخیره نفت این کشور 2.8 میلیون بشکه افزایش یافته و به 488.3 میلیون بشکه رسیده است. همچنین ذخیره بنزین به شدت رشد کرده و در سطح 253 میلیون بشکه قرار گرفته است. میزان تولید نفت آمریکا طی هفت ماه اخیر با 6.3 درصد رشد به 8.96 میلیون بشکه در روز رسیده است.

    افزایش ذخیره و تولید نفت خام آمریکا مانعی مهم است که از رشد قیمت ها جلوگیری می کند. در واقع این عامل سبب می شود تاثیر برنامه کاهش عرضه که از سوی اعضاء اوپک و برخی تولیدکنندگان غیرعضو این سازمان در حال اجراست کم شود.

    اوپک و برخی دیگر تولیدکنندگان نفت از جمله روسیه طی شش ماه نخست سال جاری میلادی تولید نفت خود را 1.8 میلیون بشکه در روز کاهش می دهند. برخی گزارش ها نشان می دهد برنامه کاهش عرضه نفت اجرا شده و تولیدکنندگان نفت به این برنامه پایبند خواهند بود.

    اکنون برنامه کاهش عرضه از یک سو و رشد تولید نفت در آمریکا از سوی دیگر، دو عامل موثر بر قیمت ها هستند. البته تغییرات ارزش دلار هم بر بازار نفت موثر بوده و خواهد بود. شاخص دلار سال گذشته میلادی رشد کرد و در سه هفته ای که از آغاز سال جدید میلادی می گذرد این شاخص کاهش یافته اما انتظار می رود در سال جاری عملکرد دلار مثبت باشد. رشد ارزش دلار بر قیمت نفت فشار وارد می کند.

    برخی سرمایه گذاران می پرسند آیا امکان افزایش قیمت نفت به 100 دلار وجود دارد؟ از نظر تحلیلگران بانک یو بی اس، پاسخ این سوال منفی است زیرا از یک سو رشد تقاضا برای نفت در سال جاری میلادی اندک است و از سوی دیگر بر میزان تولید نفت در آمریکا و برخی دیگر کشورها افزوده خواهد شد. بدین ترتیب در خوشبینانه ترین حالت، قیمت نفت در سال جاری میلادی به اندکی بالاتر از سطوح کنونی خواهد رسید.

    سرمایه گذاران در بازار نفت باید به این نکته توجه داشته باشند: با آنکه بانک جهانی در گزارش جدید خود درباره افق اقتصاد جهان در سال جاری میلادی، به بهبود اوضاع اشاره کرده است میزان رشد تقاضا برای نفت امسال تنها 1.4 میلیون بشکه بالاتر از سال گذشته خواهد بود. از سوی دیگر امسال رشد اقتصاد چین که دومین مصرف کننده بزرگ نفت در جهان است در محدوده 6.5 درصد تا 7 درصد است.

    در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

    برچسب ها