عصر خودرو

بزرگ‌ترین ریزش بورس در ۳۱ هفته

عصر بازار- نماگر بازار سهام در اولین هفته بهمن ماه با ریزش سنگین ۷/ ۱ درصدی، بزرگ‌ترین‌ ریزش خود را در سی و یک هفته اخیر تجربه کرد.

بزرگ‌ترین ریزش بورس در ۳۱ هفته
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، سهامداران بورس تهران در دو روز انتهایی هفته گذشته تحت تاثیر بازگشایی بانک ملت زیان چشمگیری را تجربه کردند. شاخص کل که قبل از آغاز معاملات در هفته مزبور در سطح 79‌هزار و 382 واحدی قرار داشت، معاملات اولین هفته بهمن ماه را با افت 1333 واحدی به پایان رساند و در ارتفاع 78 هزار و 49 واحدی قرار گرفت.

     

    واکنش منفی به بازگشایی «وملت»

    انتظار طولانی‌مدت سهامداران برای بازگشایی یکی از نمادهای بانکی سه شنبه هفته گذشته با برگشت بانک ملت به تابلوی معاملات به پایان رسید. براساس گزارش پیش‌بینی درآمد هر سهم بر اساس عملکرد 6ماهه این بانک ( به‌صورت حسابرسی شده)، سود هرسهم وبملت برای سال مالی منتهی به اسفند 95، معادل 102 ریال پیش‌بینی شده است. اگرچه این رقم نسبت به نخستین پیش‌بینی سود هرسهم این شرکت به شدت کاهش یافته است (افت75درصدی سود نسبت به نخستین پیش‌بینی) اما همین که این بانک برای سال جاری زیان شناسایی نکرد، تا حدودی برای معامله‌گران جای امیدواری داشت. به هر ترتیب این بانک پس از انتشار صورت‌های مالی حسابرسی 6 ماهه و همچنین حسابرسی نشده 9 ماهه بعد از گذشت حدود هفت ماه به بازار بازگشت و در اولین روز بازگشایی خود (روز سه شنبه پنجم بهمن ماه) افت حدود38 درصدی قیمت را تجربه کرد. در جریان معاملات آن روز،ارزش بازار بالای این نماد، افت 3/ 1 درصدی را به شاخص کل تحمیل کرد. روز چهارشنبه نیز شاخص تحت تاثیر فضای منفی به وجود آمده افت 3/ 0 درصدی را به خود دید.کارشناسان با توجه به ادامه جو منفی ناشی از بازگشایی بانک‌ها معتقد بودند، جو منفی به‌وجود‌آمده تحت تاثیر بازگشایی این بانک مانع از عدم واکنش سهامداران به رشد نسبی قیمت‌ها در بازارهای جهانی شد، ضمن اینکه عوامل مثبت دیگری همچون حمایت معامله‌گران حقوقی از برخی نمادها و گزارش‌های مناسب فصلی شرکت‌ها نیز نتوانستند موجب تغییر فضای منفی معاملات این بازار شود.

    مسیر بازار در هفته جاری

    بورس تهران امروز معاملات خود در دومین هفته بهمن ماه را در شرایطی آغاز می‌کند که به احتمال بسیار زیاد سهامداران شاهد بازگشایی نماد معاملاتی برخی بانک‌های دیگر و به‌طور خاص، بانک تجارت خواهند بود. همچنین به دنبال انتشار گزارش پیش‌بینی عملکرد شرکت پست بانک ایران انتظار بازگشایی این نماد نیز وجود دارد.پس از انتشار گزارش‌های عملکرد فصلی بانک تجارت حالا احتمال بازگشایی این نماد قوت گرفته است. بررسی صورت مالی «وتجارت» شرایط نامناسب‌تر این بانک را نسبت به «وبملت» را گزارش می‌دهد. از این رو برخی تحلیلگران معتقدند ریزش قیمتی این نماد ممکن است از ریزش قیمت نماد بانک ملت در روز بازگشایی بیشتر باشد. با این حال ارزش بازار این نماد از ارزش بازار بانک تجارت کمتر است و به همین دلیل اثر‌گذاری بازگشایی آن در ریزش شاخص کل، کمتر از بازگشایی بانک ملت ارزیابی می‌شود.

    به هر ترتیب بازگشایی این بانک و برخی بانک‌های دیگر طی معاملات هفته جاری یک هفته حساس را پیش روی سهامداران قرار داده است. آنچه بدیهی به نظر می‌رسد این است که فضای منفی موجود در بازار تحت تاثیر بازگشایی نماد «وتجارت» و به احتمال زیاد برخی دیگر از نمادهای بانکی در طول این هفته نیز ادامه‌دار خواهد بود. اما اینکه پس از بازگشایی این نمادها مسیر بازار به چه شکلی رقم خواهد خورد، به دیگر عوامل اثرگذار بر بازار و همچنین ریسک‌های پیرامون آن بستگی دارد. ریسک‌هایی که حالا بخشی از آن با بازگشایی نمادهای بانکی از بین رفته است. از مدت‌ها پیش یکی از عوامل جو منفی و فضای نگران‌کننده بازار سهام به وضعیت توقف نمادهای بانکی نسبت داده می‌شد. با بازگشایی نمادهای بانکی اما می‌توان گفت بار سنگینی از دوش معاملات بازار سهام کشور برداشته شده است. با این حال نمی‌توان میزان اثر ریسک‌ها و نگرانی‌های موجود در بازار سهام را در مسیر قیمت‌ها و نماگر‌های بازار سهام به درستی ارزیابی کرد. در این باره دو سناریو برای ادامه مسیر قیمت‌ها در بورس تهران می‌توان پیش‌بینی کرد.

    دو سناریو برای روند شاخص

    سناریوی اول با توجه به پیش‌بینی‌های مثبت از وضعیت بازارهای جهانی به خصوص فلزی‌ها مطرح می‌شود. قیمت‌ها در بازار‌های جهانی فلزات هر‌چند در چند روز اخیر اصلاحاتی را به خود دید، اما همچنان در سطوح بالایی ارزیابی می‌شوند. پیش‌بینی بانک جهانی از روند قیمتی این فلزات نیز پیش‌بینی‌های مثبتی است. بر اساس پیش‌بینی بانک جهانی عرضه این فلزات تغییر خاصی را تجربه نخواهند کرد اما تقاضا برای فلزات وجود دارد.این عوامل در نهایت یک روند صعودی قیمتی در بازارهای جهانی را پیش‌بینی می‌کند. این موضوع می‌تواند به‌عنوان یک عامل حمایتی از بازار سهام باشد. از این رو بعید نیست که با اصلاح و افت قیمت‌ها در جریان معاملات هفته گذشته و هفته جاری فرصت خرید مناسبی نزد سهامداران قرار گیرد و با فرض تداوم رشد قیمت‌ها در بازارهای جهانی و یا حداقل ثبات در محدوده‌های کنونی شاهد چرخش معاملات بازار به سمت یک روند مثبت باشیم. در واقع، اگر ریسک‌های موجود در بازار سهام را نگرانی از بازگشایی نمادهای بانکی محدود شود، می‌توان امیدوار بود که اصلاح قیمتی در کنار برخی عوامل مثبت (مثل قیمت‌های جهانی کالاها) بتوانند روند بازار سهام را تغییر دهند. با این حال نباید ریسک آغاز به کار ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا را نیز از نظر پنهان داشت. برخی کارشناسان معتقدند آغاز به کار ترامپ با توجه به سیاست‌هایی که برای رقابت با کشور چین در نظر گرفته است، می‌تواند فضای مثبت پیش‌بینی شده برای بازار جهانی را تحت‌الشعاع قرار دهد. این موضوع سناریوی دومی را پیش روی سهامداران قرار می‌دهد. بر‌اساس این سناریو پیش‌بینی می‌شود، ریسک آغاز به کار ترامپ و اثر آن در بازارهای جهانی و علاوه بر آن اثر دیگر سیاست‌های وی در عرصه سیاسی و اقتصادی کشور بالاخص در مورد برجام می‌تواند منجر به تشدید ریزش قیمت‌ها و نماگر‌های بازار سهام شود. با این حال، باید دید اثر این ریسک‌ها در بازار سهام تا چه حد خود را نشان می‌دهد و کدام یک از سناریوهای مطرح‌شده رنگ و بوی واقعیت به خود خواهد گرفت.

    برچسب ها