عصر خودرو

دلار تغییر مسیر داد

جهت ارز در هفته پیش‌رو

عصر بازار- روز پنج‌شنبه، دلار دومین رشد متوالی را تجربه کرد تا روند افزایشی هفتگی تشدید شود. شاخص ارزی که روز چهارشنبه با ۷ تومان افزایش به قیمت ۳ هزار و ۸۶۵ تومان رسیده بود، در آخرین روز هفته با ۷ تومان رشد دیگر به قیمت ۳ هزار و ۸۷۲ تومان رسید.

جهت ارز در هفته پیش‌رو
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، بازدهی دلار در اولین هفته بهمن‌ماه به 4/ 0 درصد رسید، حال آنکه در آخرین هفته دی‌ماه این ارز 2/ 3 درصد از ارزش خود را از دست داده بود. با وجود روند افزایشی اولین هفته بهمن‌ماه، در رابطه با هفته جدید کاری دیدگاه‌های افزایشی قدرت کمتری دارند.

    اکثر معامله‌گران اعتقاد دارند بیشتر متغیرهای انتظاری نشان می‌دهند، بازار در روز شنبه با تغییر چشمگیری رو‌به‌رو نخواهد بود. به گفته آنها، بالاتر بودن قیمت نقدی از فردایی در کنار خروج احتمالی تقاضای سکه‌بازان از بازار ارز دو نشانه‌ای هستند که انتظارات افزایشی را کمرنگ‌تر می‌کنند. روز پنج‌شنبه قیمت دلار در معاملات فردایی در سطح پایین‌تری نسبت به معاملات نقدی قرار داشت که تا حدی نشان‌دهنده بخشی از انتظارات بازار بود. در کنار این، به گفته شماری از حاضران در بازار، معامله‌گران سکه به‌واسطه انتظار افزایشی که برای اونس جهانی داشتند، سعی می‌کردند در روزهای گذشته با افزایش تقاضا برای سکه قیمت آن را در بازار داخلی بالا نگه دارند. با این حال، در انتهای هفته گذشته برخلاف انتظارات معامله‌گران داخلی بهای اونس در بازارهای جهانی به زیر مرز هزار و 200 دلار رسید. برخی فعالان عنوان می‌کنند، در این شرایط سکه که در بازار داخلی با چاشنی انتظارات در آستانه مرز یک میلیون و 200 هزار تومان باقی مانده بود، ممکن است با تغییر مسیر اونس و تغییر انتظارات معامله‌گران با افت زیادی مواجه شود. این در حالی است که عده‌ای عنوان می‌کنند ممکن است معامله‌گران سکه به مانند سنت‌های گذشته برای حمایت از دارایی خود وارد بازار ارز شوند. البته اکثر معامله‌گران اعتقاد دارند،سکه‌بازان زمانی وارد بازار سکه می‌شوند که چشم‌انداز مناسبی در مورد روند بازار طلای جهانی داشته باشند و در شرایط کنونی، چنین انتظاری به‌واسطه روند اونس وجود ندارد. در حالی که اکثر معامله‌گران به کم‌دامنه بودن نوسانات دلار در هفته جاری باور دارند، همچنان افزایشی‌هایی در بازار وجود دارند. به گفته فعالان، افزایشی‌های بازار در حال حاضر بیشتر به نوسان‌گیری با جوسازی پیرامون سخنان رئیس‌جمهور جدید آمریکا توجه دارند. این درحالی است که بازار روز پنج‌شنبه به صحبت‌های ترامپ واکنش چندانی نشان نداد.

     

    دلار کوتاه‌مدت

    بیشتر معامله‌گران بازار اعتقاد دارند، دلار در روزهای ابتدایی بهمن‌ماه تغییرات قیمتی خاصی را تجربه نخواهد کرد. به باور این دسته، از یکسو چشم‌انداز تقاضا در بازار ارز حداقل در کوتاه‌مدت افزایشی نیست و از سوی دیگر میزان عرضه بازارساز در هفته‌های گذشته به میزان زیادی پاسخگوی نیازهای ارزی بوده است. به اعتقاد معامله‌گران، بازار در کوتاه‌مدت با تقاضای احتیاطی، کنترلی و تجاری مواجه نخواهد بود. به باور آنها، روز پنج‌شنبه در حالی که تعدادی از بازیگران ارزی اعتقاد داشتند بازار با جوسازی پیرامون صحبت‌های ترامپ نوسانی خواهد شد، چنین اتفاقی رخ نداد و قیمت در دامنه محدود 3 هزار و 860 تا 3 هزار و 880 تومان نوسان کرد. در واقع به باور این عده تقاضای احتیاطی تحت‌تاثیر آغاز به کار ترامپ در بازار ارز ایجاد نشده است و نشانه‌ای هم مبنی‌بر شکل‌گیری این نوع تقاضا وجود ندارد. در مورد تقاضای کنترلی این دیدگاه وجود دارد که معامله‌گران سکه به‌دلیل انتظاری که برای ادامه افت بهای اونس داشتند، خود را با این افت در روزهای انتهایی هفته هماهنگ کرده‌اند. در نتیجه روز شنبه سکه‌بازان برای حمایت از دارایی خود وارد بازار ارز نخواهند نشد. این در حالی است که اگر اونس افت قابل ملاحظه و غیر‌منتظره‌ای را تجربه کند، همچنان انتظار ورود معامله‌گران سکه وجود خواهد داشت. البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست که روز پنج‌شنبه سکه‌بازان به‌طور چشمگیر وارد بازار ارز نشدند و در برابر افت اونس به زیر مرز هزار و 200 دلار مقاومت نکردند؛ چراکه انتظار افت بیشتر طلای جهانی را داشتند. در این شرایط، حمایت از دارایی خود می‌تواند بیشتر به ضرر معامله‌گران سکه باشد. به‌نظر می‌رسد تقاضای تجاری نیز پس از ژانویه تقریبا از بازار خارج شده است. همچنین به‌طور سنتی این انتظار وجود دارد که در ماه‌های انتهایی سال فروش دلار شرکت‌های تجاری بالا رود. در چنین شرایطی، اگر معادلات بازار در ابتدای هفته جاری تغییر چندانی نکند، قیمت‌ها جابه‌جایی زیادی نخواهند داشت. در واقع، اگر روز شنبه تقاضای احتیاطی جدیدی وارد بازار نشود و همزمان میزان عرضه در سطح هفته‌های گذشته باقی بماند، قیمت تغییر چندانی را تجربه نمی‌کند. به گفته فعالان، شماری از معامله‌گران همچنان اعتقاد دارند مواضع و رفتارهای ترامپ می‌تواند فرصتی برای نوسان‌گیری باشد. این در حالی است که بازار تا کنون به ریسک ترامپی واکنش چندانی نشان نداده است. برخی از کسانی که در بازار حاضر هستند، به رفتارهای ترامپ توجه خاصی دارند و سعی دارند با جوسازی پیرامون اخبار مربوط به او نوسان‌گیری کنند. این در حالی است که مرکز پژوهش‌های مجلس در تازه‌ترین گزارش خود پیش‌بینی کرده است میانگین قیمت دلار در زمستان سال جاری به 3 هزار و 850 تومان خواهد رسید. رقمی که تفاوت چندانی با نرخ‌های فعلی بازار ندارد. در این پژوهش حتی میزان تغییرات دلار برای سه ماه زمستان سال 96 نیز چندان چشمگیر نیست. از آنجا که این گزارش به‌تازگی تدوین شده است، به‌نظر می‌رسد نکاتی که مدنظر بخشی از بازار است، در این گزارش لحاظ شده و بر این اساس نقطه میانگین رقم 3 هزار و 850 تومان تخمین زده شده است.

    برچسب ها