عصر خودرو

کشف ۹ میدان گازی و ۱۰ میدان نفتی در برنامه پنج ساله اکتشاف

عصر بازار- در برنامه پنج ساله پنجم به طور کلی ۹ میدان گازی جدید و ۱۰ میدان نفتی جدید، دو مخزن گازی و چهار مخزن نفتی جدید کشف شده که شامل میادین و مخازن بزرگ و کوچک می‌شود و در چند مورد هم افزایش حجم میادین نفت و گاز کشف شده قبلی را داشته ایم.

کشف ۹ میدان گازی و ۱۰ میدان نفتی در برنامه پنج ساله اکتشاف
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، صالح هندی - مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت -  با بیان این که کشف نفت و گاز الزاما به معنی کشف میادین نفت و گازی جدید نیست، اظهار کرد: به‌طور کلی اکتشاف به سه طریق می‌تواند حجم ذخائر نفت و گاز را در کشور افزایش دهد که رایج‌ترین روش آن این است که یک میدان جدید کشف کند.

    اوادامه داد: روش دیگر این است که در میادین قدیمی مخازن جدید عمیق تر کشف شود و روشی دیگر این است که یک میدان و مخزن قدیمی وجود داشته باشد، اما حدود آن دقیق نباشد که با چاه‌های تحدیدی که حفر می‌شود می‌توانیم برآورد حجم نفت و گاز را تصحیح و افزایش دهیم. برای محاسبه حجم نفت و گاز کشف شده در برنامه پنج ساله مجموع هر سه محاسبه میشود.

    مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت در ادامه با تاکید بر اینکه عملکرد بلوک‌های اکتشافی تا انتهای برنامه پنج ساله پنجم موفق بوده است، گفت: عملکرد این بلوک‌ها توانست 1.2 میلیارد دلار سرمایه جذب کند. فعالیت شرکتهای خارجی علاوه بر انتقال فناوری مجموعاً منجر به کشف 6.6 TCF گاز و 1.6 میلیارد بشکه نفت قابل استحصال شده است. همچنین 26 حلقه چاه در بلوک‌ها حفر شده که برخی از آنها ناموفق بوده و به نفت و گاز نرسید. البته عدم موفقیت این بلوک‌ها هم برای ما مفید بودند و باعث شدند دیگر در نواحی آن مناطق نفت و گاز نباشیم.

    مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت با تاکید بر این‌که اکتشاف در همه دنیا روز به روز دشوارتر می‌شود، تصریح کرد: از یک طرف تکنولوژی و روش‌ها پیشرفت کرده و به کاهش ضریب خطا کمک می‌کند، اما از طرف دیگر منابع کاهش پیدا می‌کند، اما براساس برخی نظریه دانشمندان داخلی و خارجی از نفتی که در میلیون‌ها سال قبل در زیر زمین ایجاد شده هنوز می‌توان انتظار کشف منابع زیادی را داشت. حتی براساس یک مطالعه ادعا شده است که مقدار هیدروکربوری که در منطقه زاگرس کشف شده تنها 20 درصد از مقدار نفت و گازی است که در این منطقه ایجاد شده است.

    هندی با اشاره به حجم بالای نفت و گاز در کشور، گفت: به دلیل وجود حجم بالای نفت و گازی که در کشور وجود داشته و از آنجایی که همیشه به راحتی قابل اکتشاف بوده، همواره به دنبال مخازن یا تله‌های ساختمانی رفتیم. به عبارت دیگر به دنبال طاقدیس‌ها بودیم اما به نظر می‌رسد طاقدیس‌های بزرگ تمام شده و دیگر باید کمتر به دنبال تله‌های ساختمانی باشیم.

    وی ادامه داد: باید به دنبال تله‌های چینه‌ای یا ترکیبی برویم و یا تله‌هایی که در حول گنبدهای نمکی شکل گرفته که این نیاز به کار و تکنولوژی‌های جدید دارد اما شرکت ملی اکتشاف این راه را آغاز کرده و برای اکتشاف تله‌های غیرساختمانی برنامه‌ریزی کرده است. همچنین این شرکت خود را به لحاظ علمی و فناوری مسلط می‌کند که بتواند در آینده به دنبال تله‌هایی به غیر از تله‌های ساختمانی برود. تقریبا 99 درصد میادینی که تاکنون کشف شده جزو تله‌های ساختمانی هستند.

    برچسب ها