عصر خودرو

راهکارهای افزایش شفافیت معاملات;

خوراک بین مجتمع های پتروشیمی باید در بورس عرضه شود

عصر بازار- عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی و پتروشیمی به راهکارهای افزایش شفافیت معاملات پتروشیمی اشاره کرد و گفت: یکی از مصوبه های شورای رقابت برای تنظیم بازار پتروشیمی، عرضه خوراک بین مجتمعی در بورس کالای ایران است که باید اجرایی شود.

خوراک بین مجتمع های پتروشیمی باید در بورس عرضه شود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، حمید حسینی عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی و پتروشیمی درباره شفاف سازی نرخ خوراک و معاملات پتروشیمی، افزود: با عرضه خوراک های بین مجتمعی در بورس کالا، قیمت کالاها شفاف تر و آمار معاملات خوراک شرکت های پتروشیمی کاملا مشخص می شود.
    وی با بیان این که قیمت خوراک گاز بر اساس فرمول ارایه شده توسط دولت، مشخص شده است، بیان داشت: در بخش خوراک های مایع نیز قیمت ها براساس 95 درصد فوب خلیج فارس تعیین می شوند.
    وی اضافه کرد: خوراک هایی که بین مجتمع ها رد و بدل می شود، می تواند در بورس کالا عرضه و به فروش برسد، که البته این موضوع از مصوبات شورای رقابت نیز بوده است.
    حسینی گفت: با شفافیت در بخش عرضه و معاملات خوراک های بین مجتمعی در بورس کالا مشخص می شود که قیمت کدام محصولات، واقعی بوده و نرخ های جهانی نزدیک است.
    وی یادآور شد: اکنون انتقادهایی درباره نرخ برخی خوراک ها و محصولات وجود دارد، که با عرضه شفاف آنها در بورس، مشخص خواهد شد قیمت محصولات درست و منطقی است.

    **لزوم گسترش قراردادهای بلندمدت تامین مواد در پتروشیمی
    عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی و پتروشیمی به امکان انعقاد قراردادهای بلندمدت در بورس کالا اشاره کرد و گفت: انعقاد قراردادهای بلندمدت و معاملات سلف موازی در حوزه پتروشیمی ها از اقدام های مثبت بورس کالا در ماه های اخیر بوده است که سبب تقویت و شفافیت معاملات می شود.
    حسینی با بیان این که قراردادهای بلندمدت به سود تولیدکنندگان و مصرف کنندگان است، اضافه کرد: بورس کالا باید مقدمات لازم را برای ورود سایر شرکت های پتروشیمی به منظور رواج انعقاد قراردادهای بلندمدت فراهم کند.
    وی بیان داشت: با رونق قراردادهای بلندمدت در تالار پتروشیمی بورس کالا، بخش بالادستی پتروشیمی و نیز صنایع پایین دستی اصلی ترین نیاز خود را در بستری شفاف تامین خواهند کرد.
    وی با بیان این که باید بر ساز و کار انعقاد قراردادهای بلندمدت بر پتروشیمی ها نظارت شود، افزود: باید تمرکز و برنامه ریزی در بخش قراردادهای بلندمدت افزایش یافته و شرکت ها نیز با انعطاف بیشتری در این بخش عمل کنند.
    عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی و پتروشیمی با بیان اینکه ضروری است در بخش قراردادهای بلندمدت، تولیدکنندگان و خریداران دائمی شناسایی شوند، گفت: بورس کالا باید مقدمه های انعقاد قراردادهای بلندمدت را برای اکثر شرکت های پتروشیمی و خریداران آنها فراهم کند.
    وی همچنین با یادآوری اینکه انعقاد این قراردادها به نفع پتروشیمی ها و صنایع پایین دست است، اضافه کرد: اگر یک پتروشیمی وجود دارد که با روش انعقاد قراردادهای بلندمدت مخالف است، احتمال دارد ریشه در مسایل دیگری مانند منفعت اقتصادی داشته باشد.

    ** ظرفیت سازی برای تامین نیاز تولیدکنندگان پایین دستی
    عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی و پتروشیمی با بیان اینکه شورای رقابت به لزوم عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالای ایران رای داده است، تاکید کرد: شورای رقابت منافع تولیدکننده و مصرف کننده، همچنین مردم را می بیند و در شرایط کلی و براساس منافع ملی اقدام به تصمیم گیری می کند، از این رو عده ای خاص نمی توانند این قاعده کلی را تغییر بدهند.
    وی ادامه داد: تعاونی ها و اتحادیه ها باید امکاناتی را که در بورس کالای ایران برای خرید محصولات فراهم شده، بررسی کنند و از طریق بورس و با عقد قراردادهای بلندمدت اقدام به خرید محصولات مورد نیاز خود کنند.
    وی به ظرفیت های شکل گرفته در بورس برای تامین نیاز بخش پایین دستی اشاره کرد و گفت: تعاونی ها می توانند به عنوان خریدار عمده از بورس کالای ایران با روش های مختلف اقدام به خرید محصولات مورد نیاز خود کنند.
    وی گفت: اینکه یک تعاونی بخواهد خودش امور مربوط به توزیع مواد و محصولات را بدست بگیرد، به معنای تغییر مقررات بوده و به صلاح صنعت پتروشیمی نیست.
    به گزارش ایرنا، از ابتدای امسال تا پایان دی ماه، افزون بر 11میلیون تن انواع کالا به ارزش بیش از 147 هزار میلیارد ریال در تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران مورد معامله قرار گرفت که از نظر حجم، معاملات بخش فرآورده های پتروشیمی با رشد 31 درصدی همراه شد.
    بیشترین حجم معاملات در تالار محصولات پتروشیمی به پلیمری ها اختصاص یافت به طوری که این محصولات با حجم 2 میلیون و 187 هزار تن و ارزش 79 هزار میلیارد ریال معامله شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر حجم و ارزش به ترتیب رشد 31 و 33 درصدی را تجربه کرد.
    در گروه مواد شیمایی نیز در این مدت، 800 هزار تن انواع محصولات شیمیایی به ارزش بیش از 14 هزار میلیارد ریال داد و ستد شد.
    این گروه در مقایسه با مدت مشابه سال 94، رشد 25 درصدی حجم و 36 درصدی ارزش معاملات را تجربه کرد.
    اگرچه شورای رقابت رای به عرضه محصولات پتروشیمی در بورس داده، اما چندی است دوباره زمزمه خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا مطرح شده است و کارشناسان نسبت به آن هشدار می دهند و می گویند احتمال بازگشت دلالی و رانت جویی در بازار محصولات پتروشیمی وجود دارد.
    به نظر کارشناسان، اگر چه ایراداتی در روند عرضه محصولات پتروشیمی از طریق بورس وجود دارد که باید اصلاح شود، اما خروج محصولات پتروشیمی از بورس، باعث وارد آمدن بیشترین فشار به تولیدکنندگان پایین دستی خواهد شد.
    پیش از این، تولیدکنندگان پایین دستی پتروشیمی از کارشکنی شماری از پتروشیمی های بالادستی و گران فروشی آنها که منجر به تعطیلی واحدهای تولیدی شده است، انتقاداتی مطرح کرده بودند.
    چندی پیش شورای رقابت در واکنش به این مشکلات، مجتمع های پتروشیمی را ملزم به عرضه محصولات در بورس کالا کرد، اما به تازگی دوباره برخی کارشکنی ها شکل گرفته است.

    برچسب ها