عصر خودرو

معاون زنگنه به مهر خبر داد؛

۳سناریو برای صادرات گاز به پاکستان

عصر بازار- معاون وزیر نفت با تشریح سه سناریوی گازی ایران در قبال قرارداد فروش گاز به پاکستان، اعلام کرد: فسخ قرارداد فروش گاز به پاکستان یکی از گزینه‌های روی میز ایران است.

۳سناریو برای صادرات گاز به پاکستان
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، حمیدرضا عراقی  درباره برنامه ایران برای صادرات گاز طبیعی به پاکستان همزمان با لغو تحریم‌ها، گفت: پس از انحلال شرکت ملی صادرات گاز ایران، تمامی پرونده و اطلاعات مربوط به قرارداد فروش گاز طبیعی از مسیر خط لوله شامل قراردادهای پاکستان، گرجستان، جمهوری آذربایجان و ... به شرکت ملی گاز ایران منتقل شده است.

    مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اعلام اینکه تاکنون تماسی با مقامات پاکستان برای از سرگیری مذاکرات فروش و صادرات گاز به این کشور همسایه انجام نشده است، تصریح کرد: در اولین فرصت با پاکستانی‌ها برای آغاز مذاکرات تماس گرفته خواهد شد.

    معاون وزیر نفت در پاسخ به پرسش که آیا با توجه به خلف وعده های متوالی پاکستان، به دنبال فسخ قرارداد صادرات گاز به این کشور هستید؟ توضیح داد: هم اکنون سه سناریوی درباره قرارداد فروش گاز به پاکستان در دستور کار قرار دارد.

    این عضو هیات مدیره شرکت ملی گاز با تاکید بر اینکه گزینه اول مدارا کردن با پاکستان و ادامه شرایط موجود است، بیان کرد: گزینه دوم هم فسخ قرارداد فروش گاز به پاکستان بوده که تاکنون درباره آن تصمیم گیری نکرده‌ایم.

    این مقام مسئول از گزینه مذاکره هم به عنوان یکی از این سه سناریو یاد کرد و افزود: باید مذاکرات جدی را در دستور کار قرار دهیم تا وضعیت این قرارداد فروش گاز ایران تعیین تکلیف شود.

    شهید خاقان عباسی وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان اخیرا در گفتگو با رسانه‌های پاکستانی با بیان اینکه که دولت  پاکستان از مقامات ایرانی خواسته است که تغییراتی را در فروش گاز و نیز توافق خرید (GSPA) ایجاد کنند، گفته است: قیمت گاز طبیعی براساس GSPA برای هر MMBTU (واحد حجم) گاز 12 دلار تعیین شد، در صورتی‌که قیمت نفت خام در بشکه‌ای 100 دلار در بازارهای جهانی معامله شود.

    همزمان با ادامه وضعیت بلاتکلیف دولت پاکستان در احداث خطوط لوله گاز وارداتی از ایران، برخی از کارشناسان دو کشور از احتمال تعلیق این توافق بزرگ گازی خبر می‌دهند که وزارت نفت این موضوع را تائید نمی‌کند.

    در این بین طرف ایرانی هنوز اقدامی در خصوص به اجرا گذاشتن جریمه دیرکرد پاکستان در عمل به تعهداتش در قبال قرارداد یاد شده انجام نداده، این درحالی است که مهلت تعیین شده در قرارداد همزمان با پایان سال 2014 میلادی به پایان رسیده و هنوز هیچ اقدام رسمی در خصوص تمدید آن انجام نگرفته است.

    بیژن زنگنه وزیر نفت بهمن ماه سال 1393 در یک برنامه زنده تلویزیونی در آخرین اظهار نظر خود درباره وضعیت قرارداد صادرات گاز به پاکستان، گفته بود: از نظر ایران صادرات گاز به پاکستان مشکلی ندارد، چرا که قرارداد معتبر با آنها داریم و باید از اول 2015 میلادی برداشت گاز را آغاز می کردند اما آنها تخلف کردند و برداشت نکرده اند.

    این عضو کابینه دولت با تاکید بر اینکه طرف پاکستانی چندین بار با وزارت نفت گفت وگو کرده و اظهار داشته است که مشکل فاینانس دارد و در صورت حل مشکل، خط لوله گازی خود تا مرز ایران را خواهد کشید و برداشت گاز را آغاز خواهد کرد، تاکید کرده بود: پاکستانی ها مایل به همکاری هستند، البته از ما خواسته اند که آنها را جریمه نکنیم، در حال مذاکره هستیم و در صورتی که بخواهیم به این خواسته آنها عمل کنیم آنها نیز باید تغییراتی در قرارداد به نفع ایران بدهند.

    برچسب ها