عصر خودرو

وزارت خارجه ترکمنستان:

«عشق‌آباد» آماده مذاکرات جهت حل اختلافات گازی با ایران است

عصر بازار- وزارت خارجه ترکمنستان با صدور بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد که «عشق‌آباد» آماده مذاکرات جهت حل و فصل اختلافات گاز با شرکت ملی گاز جمهوری اسلامی ایران است.

«عشق‌آباد» آماده مذاکرات جهت حل اختلافات گازی با ایران است
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، دفتر مطبوعاتی وزارت امور خارجه ترکمنستان  ساعتی پیش با صدور سومین بیانیه مطبوعاتی خود از زمان قطع گاز این کشور به ایران طی 3 هفته گذشته، تائید کرد که آماده‌ است روند مذاکرات بابت حل و فصل اختلافات با شرکت ملی گاز ایران را ادامه دهد.

    در این بیانیه مطبوعاتی که نسخه‌ای از آن در اختیار خبرنگار خبرگزاری فارس در عشق‌آباد قرار گرفته، گفته شده طرف ترکمنی کلیه تعهدات قراردادی خود را جهت صادرات گاز به ایران انجام داده است و همان طوری که مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران از احتمال ارجاع این پرونده به دادگاه بین‌المللی خبر می‌دهد، شرکت ملی گاز ترکمنستان نیز حق دارد طبق قرارداد موجود به دادگاه بین‌المللی مراجعه کند.

    علاوه بر این، در بیانیه مطبوعاتی وزارت امور خارجه ترکمنستان تآکید می‌شود که شرکت ملی گاز «ترکمن گاز» کلیه مفاد قرارداد خرید و فروش گاز با شرکت ملی گاز ایران به اجرا گذاشته و عدم پرداخت بدهی طرف ایرانی باعث شده‌ که صادرات گاز این کشور به ایران محدود شود.

    براساس این گزارش، عدم اجرای تعهدات مالی از سوی شرکت ملی گاز ایران، باعث شده‌ که حجم زیاد مطالبات «ترکمن گاز» از محل صادرات گاز به ایران شکل بگیرد و این روند، تاثیری منفی بر روند فنی و تولیدی و انتقال گاز به ایران تاثیر داشته و باعث شده است که انتقال گاز به ایران محدود شود.

    در بیانیه وزارت خارجه ترکمنستان آمده است طرف ترکمنی در طول سالهای گذشته انتقال گاز به ایران ،کلیه تعهدات خود را به نحو مناسب انجام داده است و متاسفانه پیشنهادات سازنده جهت حل و فصل مسائل موجود به صورت مناسبت مورد حمایت طرف ایرانی قرار نگرفته است.

    اعلام آمادگی طرف ترکمنستان برای ادامه مذاکرات جهت حل و فصل اختلافات گازی با شرکت ملی گاز جمهوری اسلامی ایران در حالی است که «حمیدرضا عراقی» معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران دیروز در یک کنفرانس خبری در ایران با بیان اینکه مراحل شکایت را در داوری بین‌المللی آغاز کرده‌ایم، گفت: اگر مذاکره ایران با ترکمنستان درباره موارد اختلافی در واردات گاز به نتیجه نرسد، به دیوان داوری بین المللی لاهه شکایت می‌کنیم.

    ترکمنستان در تاریخ یکم ژانویه سال 2017 انتقال گاز از این کشور را به ایران قطع کرد.
    شرکت ملی گاز ایران نیز در واکنش به این اقدام طرف ترکمنی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد، بر اساس مفاد صریح قرارداد، شرکت ترکمن گاز، حتی در صورت وجود بدهی یا تاخیر در پرداخت، مجاز به قطع جریان گاز نبوده و چنین اقدامی نقض آشکار قرارداد بوده و نشانگر این است که شرکت ترکمن گاز در مبادلات بین‌المللی، شریکی قابل اطمینان نیست.

    برچسب ها