عصر خودرو

مدیرعامل فرابورس خبر داد:

بازگشت ۴ هزار میلیارد تومان نقدینگی اخزا به بورس

عصر بازار- مدیرعامل فرابورس در پاسخ به منتقدان و فعالان بازار سرمایه درباره اینکه اوراق اسناد خزانه اسلامی، عامل اصلی کمبود نقدینگی در بازار محسوب می‌شود، می‌گوید که این موضوع اصلا درست نبوده و تاکنون حدود ۴ هزار میلیارد تومان پول به بازار بازگشته است.

بازگشت ۴ هزار میلیارد تومان نقدینگی اخزا به بورس
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، با انتشار اسناد خزانه اسلامی در مهرماه سال 1394، این اوراق به ابزاری جدید برای تامین مالی فعالیت‌های اقتصادی دولت به ویژه در زمینه تسویه بدهی‌های دولت تبدیل شده است، آنچنان که از آغاز تولد این ابزار تاکنون در حدود 18 هزار میلیارد تومان اسناد خزانه در فرابورس ایران منتشره شده است.
    در حالی که دولت در سال آینده سهم بیشتری برای اسناد خزانه اسلامی به منظور پرداخت بدهی‌های خود در نظرگرفته است، آنچنان که در لایحه بودجه سال 96 دولت پیش‌بینی شده، به منظور پرداخت اصل و سود اوراق سر رسید شده در مجموع 5 هزار میلیارد تومان اسناد خزانه را وارد بازار می‌شود که این مهم نشان از توسعه بازار بدهی در سال‌های آتی به عنوان یکی از مهمترین برنامه‌های دولت می‌دهد.
    به منظور بررسی آثار اوراق اسناد خزانه اسلامی در فرابورس با امیر هامونی مدیرعامل فرابورس گفت‌وگویی اختصاصی انجام داده‌ایم که با هم می‌خوانید:

    _ آقای هامونی آیا قبول دارید که اسناد خزانه اسلامی عامل اصلی خروج پول از بازار است؟
    خیر و می‌گویم که تمام آمار و ارقامی که امروز از سوی فعالان بازار سرمایه درباره حجم خروج نقدینگی به واسطه اخزا منتشر می‌شود، اصلا درست نبوده و نیست.

    _ هم اکنون حجم کل اوراق اسناد خزانه اسلامی که در بازار وجود دارد، چه عددی است؟
    رقم آن 4500 میلیارد تومان است، البته پیش‌بینی می‌شود که با توجه به قانون بودجه و لایحه بودجه سال آینده این عدد بیشتر شود اما تاکنون 4 هزار میلیارد تومان از این رقم تسویه شده است.
    + به این ترتیب دولت تا امروز 4 هزار میلیارد تومان از این رقم را به بازار بازگردانده است؟
    بله دقیقا، البته با محدودیت‌هایی که ایجاد شده و تنظیم گری‌های صورت گرفته میزان، حجم و تاریخ عرضه اوراق از مهمترین نکات در انتشار اوراق اسناد خزانه است و نگرانی درباره بازگشت پول به هیچ عنوان وجود ندارد.
    به عبارت دیگر این پول فقط تقدم و تاخر ندارد و پول در هر حال به بازار برمی‌گردد.

    + آیا می‌توان به منتقدان و فعالان بازار این پیام را داد که پولی که از اخزا خارج می‌شود، بدون تردید به بازار برمی‌گردد؟
    بله و علاوه بر آن، بازگشت به موقع آن مهمتر است آنچنان که احتمال نکول آن صفر است و در این مورد تاکنون حتی یک ریال هم نکول نداشته‌ایم.
    + آقای هامونی قرار است در سال آینده حجم انتشار اسناد خزانه اسلامی و بازار بدهی به حدود 5 هزار میلیارد تومان افزایش یابد؛ در این باره سیاست‌ها چگونه است؟
    به زودی و به درخواست ارکان بازار سرمایه  قرار است کمیته‌ایی در دولت  تشکیل شود تا درباره زمان عرضه، انتشار و سررسید و حجم اوراق قابل انتشار در بازار تصمیم گیری شود.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو