عصر خودرو

با فروش ۷۶۷ هزار بشکه نفت؛

رکورد صادرات نفت ایران به اروپا شکسته شد

رشد ۱۰ درصدی صادرات

عصر بازار- مدیریت امور اوپک ایران، اعلام کرد: با فروش ۷۶۷ هزار بشکه نفت به کشورهای اروپایی، در ماه پایانی سال ۲۰۱۶ میلادی رکورد جدیدی برای صادرات نفت ایران در اروپا به ثبت رسید.

رکورد صادرات نفت ایران به اروپا شکسته شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، بیژن زنگنه وزیر نفت امروز در حالی از ثبت رکورد جدید تولید نفت ایران تا محدوده سه میلیون و 900 هزار بشکه در روز خبر می‌دهد که انتشار آمار جدید از ثبت رکوردهای جدید برای فروش و صادرات نفت خام ایران به اروپا حکایت دارد.

    مدیریت امور اوپک و روابط با مجامع انرژی انرژی ایران  با انتشار گزارشی، اعلام کرد: حجم صادرات نفت خام ایران به اروپا در ماه دسامبر به ٧٦٧ هزار بشکه در روز رسید که نسبت به ماه پیش از آن حدود 10 درصد افزایش یافته است.

    بر این اساس، صادرات نفت ‌خام ایران به ترکیه و ایتالیا در ماه دسامبر سال 2016 میلادی در مجموع به 190 هزار بشکه در روز رسید. همچنین صادرات نفت‌ خام ایران اسپانیا و یونان در دسامبر گذشته به حدود ٩٧ هزار بشکه در روز رسیده است.

    در شرایط فعلی شرکت ملی نفت ایران با هفت شرکت بزرگ اروپایی شامل توتال فرانسه، ساراس ایتالیا، هلنیک پترولیوم یونان، لوک اویل روسیه، سپسای اسپانیا، انی ایتالیا و توپراش ترکیه قراردادهای بلندمدت فروش نفت امضا کرده به طوری‌که به طور متوسط بیش از 60 درصد فروش نفت به پالایشگران اروپایی از طریق قراردادهای بلندمدت انجام می‌شود.

    در کنار قراردادهای بلندمدت و یا یکساله فروش نفت ایران به این پنج شرکت بزرگ نفتی اروپایی، شرکت ملی نفت ایران با 9 شرکت نفتی دیگر اروپایی قراردادهای تک محموله نفت خام و یا میعانات گازی امضا کرده است.

    تاکنون ایران با شرکت‌های «او ام وی» اتریش، لوتوس و «پی کی ان اورلن» لهستان، «او ام ال» مجارستان، شل و برتیش پترلیوم انگلیس، ویتول سوئیس و رپسول اسپانیا قرارداد تک محموله فروش نفت خام سبک، سنگین و میعانات گازی امضا کرده است.

    نکته قابل توجه برای فروش نفت خام ایران به شرکت‌های اروپایی آن است که نفت فروخته شده صرفا در پالایشگاه‌های این کشور مورد استفاده قرار نمی‌گیرد به طوری‌که برخی از محموله‌های نفت صادراتی ایران در پالایشگاه‌هایی در رومانی، آلمان، هلند، لیتوانی و ... پالایش و مورد مصرف قرار گرفته است.

    علاوه بر این تاکنون ایران مذاکراتی با شرکت‌هایی همچون روس نفت، زابرژنفت روسیه و چند شرکت دیگر بلوک شرق اروپا برای امضای قراردادهای تک محموله و یا یکساله فروش نفت خام و یا میعانات گازی انجام داده است.

    از سوی دیگر از کشورهایی همچون بلاروس، اوکراین، بوسنی، بلغارستان، کرواسی، آلبانی، اسلوونی، صربستان، جمهوری چک و ... هم به عنوان بازارهای جدید نفتی ایران در اروپا نام برده می شود و این احتمال دارد که برخی از محموله‌های فروخته شده نفت ایران به شرکت‌های معتبر در پالایشگاه‌های این کشورها مورد استفاده قرار بگیرد.

    برچسب ها