عصر خودرو

بانک جهانی پیش بینی کرد؛

افزایش چشمگیر قیمت نفت و فلزات در سال ۲۰۱۷

عصر بازار- بانک جهانی اعلام کرد به دلیل کاهش عرضه و افزایش تقاضا، قیمت کالاهای صنعتی از جمله انرژی و فلزات در سال ۲۰۱۷ به شدت افزایش می یابد.

افزایش چشمگیر قیمت نفت و فلزات در سال ۲۰۱۷
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، بانک جهانی در گزارش ماه ژانویه «چشم انداز بازارهای کالا» اعلام کرد، قیمت نفت خام در سال 2017 به طور میانگین 55 دلار در هر بشکه پیش بینی می شود که 29 درصد بیش از سال 2016 است.
    بانک جهانی فرض کرده است اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و دیگر تولیدکنندگان نفت از توافق کاهش تولید خود تبعیت می کنند.

    بر اساس این گزارش، اوپک در نشست رسمی سی ام نوامبر 2016(دهم آذرماه) در وین برای نخستین بار از سال 2008 میلادی با کاهش تولید موافقت کرد تا با کم کردن از مازاد عرضه نفت در بازارها به بالا رفتن سطح قیمت ها کمک کند.

    اوپک همچنین موفق شد در توافق دهم دسامبر (بیستم آذرماه)، تولیدکنندگان نفت غیراوپک شامل روسیه، قزاقستان، گینه، آذربایجان، سودان، مالزی، عمان، بولیوی، مکزیک، بحرین و برونئی را با خود همراه سازد.

    این تولیدکنندگان در مجموع با کاهش 600 هزار بشکه در روز از تولید نفت خود موافقت کردند. این نخستین توافق اوپک و غیراوپک از سال 2001 میلادی است.

    خبرگزاری رویترز دیروز (سه شنبه) اعلام کرد، به نظر می رسد تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک به توافق کاهش تولید عمل می کنند.

    وزیر نفت عربستان سعودی نیز شنبه گذشته، درجه تبعیت کشورهای عضو اوپک از توافق کاهش تولید را «بسیارخوب» توصیف کرد.

    بانک جهانی همچنین پیش بینی سال گذشته خود در مورد قیمت فلزات در سال 2017 را اصلاح و آن را افزایش داد. این بانک در گزارش چشم انداز بازار کالای خود در اکتبر سال گذشته، پیش بینی کرده بود، قیمت فلزات در سال 2017 به طور متوسط چهار

    درصد نسبت به سال 2016 افزایش پیدا کند، در حالی که در گزارش اخیر خود، این افزایش را 11 درصد پیش بینی کرده است.

    بانک جهانی، عامل افزایش قیمت فلزات در سال 2017 را کاهش عرضه جهانی و افزایش تقاضای چین و کشورهای پیشرفته صنعتی اعلام کرد.

    «جان بافتس» اقتصاددان ارشد بانک جهانی و مسوول تیم تهیه کننده گزارش چشم انداز بازارهای کالا گفت: به نظر می رسد، قیمت بیشتر کالاهای صنعتی در سال 2017 به کمتر از سال 2016 نخواهد رسید و روند قیمت ها در سال 2017 صعودی باشد.

    **پیش بینی قیمت محصولات کشاورزی

    بنا به پیش بینی بانک جهانی، قیمت محصولات کشاورزی در سال 2017 در مجموع یک درصد نسبت به سال 2016 افزایش پیدا خواهد کرد. کمترین افزایش قیمت را روغن و دانه های روغنی تجربه می کنند.

    بر اساس پیش بینی بانک جهانی، قیمت غلات امسال تقریبا سه درصد کاهش پیدا می کند.

    برچسب ها