عصر خودرو

سیف:

آماده شدن مقدمات یکسان سازی نرخ ارز

با برجام شرایط اقتصادی تغییر کرد

عصر بازار- رییس کل بانک مرکزی از آماده شدن مقدمات اجرای یکسان سازی نرخ ارز خبر داد و گفت: به محض اینکه احساس کنیم این کار انجام شدنی است، عملیاتی خواهد شد و برای اجرای آن دو ماه زمان نیاز است.

آماده شدن مقدمات یکسان سازی نرخ ارز
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، ولی الله سیف روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران افزود: دلایل تغییر زمانبندی یکسان سازی نرخ ارز این بود که این اقدام نیازمند تامین پیش نیازهایی همچون برقراری روابط کارگزاری مناسب و در حد نیاز و دیگری دسترسی بانک مرکزی به منابع بود.

    وی ادامه داد: دستاوردهای برجام برای اقتصاد بسیار خوب بود اگرچه محدودیت هایی وجود دارد اما نسبت به قبل از اجرای برجام شرایط اقتصادی تغییر کرده است.

    رئیس شورای پول و اعتبار اضافه کرد: این اتفاقات، افق روشنی را پیش روی کشور نوید می دهد و حجم عمده ای در تجارت از طریق بانکی انجام شده و روابط الکترونیک و پیام رسان نظام بانکی توانسته است، نظام بانکی را متحول کند.

    سیف اظهار داشت: در حال حاضر، مشکل برجام نیست و در روابط بانکی مسائل دیگری نیز وجود دارد که باید مورد توجه قرار دهیم از جمله استانداردهای بانکداری دنیا، نحوه تهیه گزارش مالی، استانداردهای حسابداری و مباحث حاکمیتی شرکتی باید در نظام بانکی متحول شود.

    وی تاکید کرد: در نظام بانکی روند مثبتی داریم و امیدواریم با پیمودن این مسیر، یکسان سازی نرخ ارز عملیاتی شود.

    رئیس کل بانک مرکزی در خصوص راه اندازی بورس ارز نیز گفت: در این خصوص در حال برنامه ریزی هستیم تا بازارهایی که با شفافیت معاملات ارزی را انجام می دهند، این مساله عملیاتی شود.

    سیف ادامه داد: یکی از این موضوعات بازار بین بانکی ارزی است که ارز حاصل از صادرات کالای غیرنفتی از آن مسیر وارد بازار شود و برای این منظور دستورالعمل هایی تهیه شده است که ظرف یک ماه آینده عملیاتی خواهد شد.

    وی افزود: مساله بعدی، معاملات خرید و فروش خرد است که ارز صرافی ها را تامین می کند که 440 صرافی را پوشش می دهد و باید این معاملات هم ساماندهی شود.

    رییس بانک مرکزی اضافه کرد: مساله دیگر ایجاد بازارهایی است که ارزهای خارج از ضوابط را تامین می کند که تحت انضباط بانکی می بایست ساماندهی با ثبات تری را ایجاد کرد.

    سیف در خصوص احتمال تغییر نرخ ارز در سال آینده با توجه به اینکه در بودجه 3 هزار و 300 تومان آورده شده است، گفت: عموما موضوعاتی که در مذاکرات مجلس در زمینه نرخ ارز بحث می شود این نرخ محاسباتی است و به هیچ وجه در عمل الزامی برای تحقق وجود ندارد.

    وی ادامه داد: در عمل نرخی که موثر واقع می شود مبنای عمل قرار خواهد گرفت بعنوان مثال در بودجه سال 95 نرخ ارز سه هزار و 100 تومان بود ولی نرخ معامله 3 هزار و 230 تومان است.

    رییس کل بانک مرکزی تصریح کرد: بهمین دلیل هدف یکسان سازی نرخ ارز را در پیش داریم.

    برچسب ها