عصر خودرو

آنالیز نفت در سال ۹۵

عصر بازار- برآورد مراکز پژوهشی از رشد ارزش‌افزوده بخش نفت در سال ۱۳۹۵ حکایت از آن دارد که رشد ارزش‌افزوده بخش نفت در سال ۱۳۹۵ حدودا ۵۱.۹ درصد خواهد بود که نسبت به برآورد قبلی افزایش داشته است.

آنالیز نفت در سال ۹۵
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از خبرآنلاین، بخش نفت یکی از بخش‌های مهم اقتصاد ایران محسوب می‌شود؛ به طوری که ستانده این بخش تاثیرپذیری بسیار پایینی از تولید سایر بخش‌های اقتصادی داشته، اما در عین حال میزان سطح فعالیت در این بخش از کانال‌های مختلفی ازجمله هزینه‌های جاری و عمرانی که در خدمات عمومی و بخش ساختمان دولتی هزینه می‌شوند، بر ستانده سایر بخش‌های اقتصادی تاثیرگذار است. بنابراین بخش نفت موتور محرکه سایر بخش‌های اقتصاد ایران محسوب می‌شود، زیرا رشد مثبت این بخش باعث متاثر شدن سایر بخش‌های اقتصادی، ازجمله ساختمان و خدمات عمومی می‌شود.

    روند تغییر رشد ارزش‌افزوده بخش نفت برای دوره زمانی 1394 -1386 و پیش‌بینی سال 1395 است، نشان می‌دهد که اولا رشد بخش نفت در هیچ سالی در بازه زمانی مذکور به 5 درصد نرسیده و بهترین عملکرد مربوط به سال 1393 با رشد 4.8 درصد است. دوما، رشد بخش نفت در سال‌های 1390 تا 1392 منفی بوده (ناشی از تحریم‌ها)، اما در سال‌های 1393 و 1394 این رقم مثبت شده است؛ آن هم به دلیل تعلیق تحریم‌ها در سال 1393 و اجرای برجام در دو ماه انتهایی سال 1394.

     

     

    برخلاف سال‌های 1390 تا 1394 که سال‌های دشواری برای اقتصاد ایران به‌ویژه بخش نفت بوده، سال 1395 سالی است که بخش نفت می‌تواند بهترین عملکرد خود را نه تنها در چند ساله اخیر، بلکه در بیش از سه دهه اخیر داشته باشد. دلیل این امر نیز مربوط به رفع تحریم نفت ایران و امکان‌پذیر شدن افزایش تولید و صادرات نفت کشور در سال جاری است.

    آخرین شواهد آماری مرکز آمار ایران گویای آن است که رشد بخش نفت در 6 ماهه سال 1395 برابر با 74.9 درصد بوده، ضمن اینکه شواهد آماری مربوط به اوپک نیز تاییدکننده است.

     

     

     

    برآورد مرکز پژوهش‌های مجلس از رشد ارزش‌افزوده بخش نفت در سال 1395 با توجه به آخرین آمار در دسترس و تحولات مورد انتظار تا پایان سال‌جاری حاکی از آن است که رشد ارزش‌افزوده بخش نفت در سال 1395 حدودا 51.9 درصد خواهد بود که نسبت به برآورد قبلی افزایش داشته است.

    دلیل این افزایش مربوط به دریافت آمار جدید از وضعیت تولید و صادرات نفت کشور در قیاس با آمارهای پیش‌بینی است که قبلا مورد استفاده قرار گرفته بود. همچنین رشد 6ماهه بخش نفت در سال 1395 نسبت به دوره مشابه سال قبل حدود 53 درصد است.

     

     

     

    برچسب ها