عصر خودرو

بررسی معاملات روز گذشته بازارهای پلیمری بورس کالا؛

پلیمرها در مسیر دوربرگردان قیمتی

عصر بازار- روز گذشته محصولات پلیمری در بورس کالای ایران در شرایطی معامله شد که یکشنبه جاری قیمت‌های پایه این محصولات با توجه به کاهش بهای دلار، روندی با جهت‌گیری منفی را در پیش گرفتند. البته در این بین تنها کالاهایی که با افزایش قیمت مواجه شدند SBR‌ها و پلی‌استایرن‌ها بودند که افزایش SBR‌ها بسیار بالا و چیزی در حدود ۱۵ درصد بود.

پلیمرها در مسیر دوربرگردان قیمتی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد،  البته این کالا ماده اولیه محصولات پیچیده است و به همین سبب غالبا قیمت آن بالاست و از سیگنال‌های بازار متاثر نمی‌شود. با این حال تقریبا همه گریدهای پلیمری در مسیر نزولی گام برداشته و پیش می‌روند و در این میان باید SBR‌ها را یک استثنا قلمداد کرد.

    تحلیل نمودار

    در این بین قیمت نفت و بهای دلار مهم‌ترین اهرم‌های تعیین قیمت‌های پایه در بازارهای داخلی هستند. با توجه به این موضوع که طی ماه‌های اخیر قیمت طلای سیاه حول و حوش کانال 50 دلاری سیر می‌کرد و به‌عنوان متغیری ثابت در تعیین قیمت‌ها ظاهر می‌شد، پس تعیین قیمت‌ها به‌طور تمام و کمال به بهای دلار وابسته شد.نرخ ارز نیز طی ماه‌های اخیر پا در مسیری نوسانی گذاشت و تغییرات زیادی را تجریه کرد. این نوسانات با رقمی در حدود 3 هزار و 500 تومان استارت خورد و به مرز 4 هزار تومانی رسید و رقم 4 هزار و 100 تومان را در کارنامه خود ثبت کرد و باز‌هم به کانال 3 هزار تومانی بازگشت. با توجه به این موضوع که با بالا رفتن بهای دلار قیمت پایه محصولات پلیمری هم بالا می‌رود بالطبع تقاضا برای محصولات هم کاهش می‌یابد و شاید حجم معاملات هم با افت روبه‌رو‌ شود.

    البته با رسیدن فصل سرما تقاضا به‌طور کل کاهش می‌یابد و این عامل هم می‌تواند سهمی در کاهش تقاضا و نهایتا حجم معاملات داشته باشد. نکته قابل‌توجه این است که حجم معاملات در این شرایط به کمترین مقدار خود در 11 ماهه اخیر رسیده و بازار این محصولات را در فازی رکودی فرو برده است. با توجه به نمودار، هفته گذشته حجم معاملات پلیمری پایین و چیزی در حدود 40 هزار تن بوده است، اما با توجه به اینکه بهای محصولات پایه با افت همراه بودند و هفته گذشته متقاضیان به امید قیمت‌های پایین‌تر دست نگه داشته بودند، انتظار می‌رود با توجه به حجم 45 هزار تنی عرضه‌ها در روز سه شنبه، حجم معاملات به رقمی بالای 40 هزار تن در این هفته برسد و این امر نشانگر خروج نسبی از شرایط رکودی حاکم بر هفته‌های اخیر و امید برای ورود به رونق است.

    بازار آزاد

    کاهش قیمت‌ها در بازار آزاد پلیمرها که نزدیک به 3 هفته ادامه داشت، با فراز و فرودهای جدیدی رو‌به‌رو شده تا جایی که در 2 روز اخیر باز هم جرقه‌هایی از رشد قیمتی در این بازار دیده می‌شود. با توجه به فاجعه پلاسکو انتظار غالب بر ادامه کاهش قیمت‌ها بود ولی این‌بار با توجه به رشد شکننده بهای دلار، تاثیر محدود رشد قیمت‌های جهانی و نزدیکی به روزهای پایانی سال، رونق ناچیزی به این بازار تزریق شده که در نهایت شاهد این رشد قیمتی بوده‌ایم. با توجه به این دلایل می‌توان از دورنمای بسیار ضعیف رشد قیمت‌ها خبر داد که با توجه به واقعیت‌های بازار، تغییر این فاز قیمتی و ایجاد روند کاهشی جدید در این بازار، چندان هم دور از ذهن نیست. نکته دیگری که بر روند عمومی قیمت‌ها در بازار آزاد تاثیرگذار خواهد بود را باید کاهش قیمت‌های پایه در بورس کالا در ابتدای هفته جاری دانست که ناخودآگاه قوی‌ترین سیگنال موثر بر قیمت‌ها در بازار آزاد به‌شمار می‌رود. این در حالی است که افزایش مجدد حجم معاملات در روزهای اخیر در بورس کالا نیز خود سیگنالی برای افزایش تزریق کالا به بازار داخلی محسوب شده که می‌تواند از تعدیل و تثبیت قیمت‌ها حمایت کند.

    درخصوص نوسان قیمت‌ها در بازار آزاد باید به این نکته نیز اشاره کرد که بیشترین رشد قیمتی به کالاهایی باز‌می‌گردد که کمترین حجم عرضه را در بورس کالا دارا بوده و به همین دلیل و در کنار بالابودن تقاضای موثر، شاهد رقابت برای خرید و رشد قیمتی در بورس کالا بوده‌ایم. پلی‌پروپیلن‌های نساجی و پلی‌اتیلن‌های ترفتالات که در بورس کالا در هفته‌های اخیر از بیشترین جذابیت خرید و رشد قیمتی برخوردار بوده‌اند، تاکنون بیشترین رشد قیمت را در بازار آزاد از آن خود کرده‌اند که باز‌هم سیگنالی طبیعی از تاثیرگذاری معاملات بورس کالا بر بازار داخلی به شمار می‌آید. تمامی موارد فوق را باید در شرایطی لحاظ کرد که نزدیکی به روزهای پایانی سال و کاهش قیمت‌های پایه خود دلیلی بسیار مهم برای تقویت تقاضای موثر، بهبود ساز و کارهای اجرایی و تقویت حجم تولید در صنایع پایین‌دستی پلیمرها و صنعت پلاستیک، می‌تواند چشم‌انداز بهتری را از این بازار ترسیم کند.

    درخصوص فاجعه پلاسکو نیز باید به این نکته اشاره کرد که هرچند در سال‌های اخیر حجم داد و ستد محصولات پلاستیکی یا مواد اولیه این صنعت در ساختمان پلاسکو کاهش یافته ولی باز‌هم کم و بیش وجود داشته است. این در حالی است که مراودات تجاری بین فعالان این ساختمان با سایر بخش‌های صنف هنوز هم وجود داشته و به‌خصوص برخی گریدهای مربوط به نساجی از این حادثه تاثیر می‌گیرند. از طرفی نقل و انتقالات مالی بسیاری در بین فعالان مختلف وجود داشته است. همین نکته در نهایت موجب می‌شود تا بخش بزرگی از نقل و انتقالات مالی به دلیل نابودی اسناد مالی و اوراق بهادار متوقف شود، هرچند که معاملات پیشین شفافیت چندانی نداشته و ندارد. با توجه به این موارد وقفه‌ای موقتی در فرآیندهای تجاری صورت گرفته ولی حل خواهد شد.

     

    برچسب ها