عصر خودرو

صادرات نفت ایران به چین در سال ۲۰۱۶ رکورد زد

عصر بازار- میزان صادرات نفت ایران به چین در سال ۲۰۱۶ حدود ۱۸ درصد افزایش یافته و به رقم بی سابقه ۶۲۴ هزار و ۲۶۰ بشکه در روز رسیده است.

صادرات نفت ایران به چین در سال ۲۰۱۶ رکورد زد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، آمارهای گمرک چین نشان می دهد، افزایش تقاضا از جانب پالایشگاه های غیردولتی چین موجب شده تا روسیه در سال 2016 با پشت سر گذاشتن عربستان به بزرگترین تامین کننده نفت خام این کشور تبدیل شود.

    محموله های نفتی ارسالی روسیه به چین در طی سال 2016 بیش از یک چهارم افزایش داشته و به 1.05 میلیون بشکه در روز رسیده است، در حالی که میزان صادرات نفت عربستان به چین تنها با 0.9 درصد رشد نسبت به سال گذشته به 1.02 میلیون بشکه در روز رسیده است. چین دومین خریدار بزرگ نفت جهان است که سریعترین رشد تقاضا برای نفت را در بین کشورهای جهان به خود اختصاص داده است.
    در حالی که عربستان شرکت های نفت دولتی چین را از از ارکان اصلی قراردادهای بلندمدت فروش نفت خود محسوب می کند، شرکت های پالایشگاهی خصوصی چین موصوم به تی پات ها که ظرفیت پالایش کمتری دارند، روسیه را تامین کننده منعطف تری می بینند.
    برای پالایشگاه های خصوصی چین که برای اولین بار در اواخر سال 2015 مجوز واردات نفت را دریافت کردند، خرید نفت از بنادر شرقی روسیه آسان تر است زیرا این محموله ها حجمی کمتر و فاصله ای نزدیک تر نسبت به چین دارند.
    روسیه احتمالا قادر خواهد بود این جایگاه را در سال 2017 نیز حفظ کند زیرا در حال توسعه صادرات نفت خود از طریق خط لوله شرق سیبری-اقیانوس آرام است. در عین حال عربستان قصد دارد بخش عمده ای از اجرای توافق کاهش تولید اوپک ا بر عهده بگیرد.
    این گزارش همچنین حاکی است، میزان صادرات نفت ایران به چین در سال 2016 حدود 18 درصد افزایش یافته و به رقم بی سابقه 624 هزار و 260 بشکه در روز رسیده است. این افزایش ناشی از آغاز برداشت شرکت های نفتی چینی از میادینی در ایران بوده که این شرکت ها در آنها سرمایه گذاری کرده اند. به علاوه، انعقاد قراردادهای خرید نفت نیز ر افزایش خرید نفت چین از ایران موثر بوده است.

    برچسب ها