عصر خودرو

دولت یازدهم برای امن­‌سازی بازار سرمایه چه کرد؟

عصر بازار- راه‌­اندازی سامانه کُدال به منظور امن‌­سازی بازار سرمایه از جمله اقداماتی بود که در دولت یازدهم عملیاتی شد.

دولت یازدهم برای امن­‌سازی بازار سرمایه چه کرد؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از خبرآنلاین، وزارت اقتصاد در سومین گزارش از دستاوردهای اقتصادی دولت یازدهم،  بازار سرمایه را مورد بررسی قرار داده و به تشریح اقدامات و عملکرد بازار سرمایه در چهار سال گذشته پرداخته است.

    در این گزارش آمده است:

    دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار در مهر ماه سال 1395 بر اساس ماده سیزده اعلام شد. بر این اساس ناشران سازمان بورس موظف به افشای فوری اطلاعات مهم(الزام انتشار ماهیانه اطلاعات ناشران بورسی و فرابورسی) شدند. این در حالی است که پیش از این ناشران مختار بودند اطلاعات وضعیت عملیات ماهانه مطابق فرم‌های مقرر را از طریق سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران(کدال) منتشر کنند.

    شکل­‌گیری سامانه کُدال در ایران

    بر اساس ماده 2 قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران (مصوب آذرماه 1384)، "سازمان بورس و اوراق بهادار" در راستای حمایت از حقوق سرمایه­‌گذاران و با اهداف ساماندهی، حفظ و توسعه بازار شفاف، منصفانه و کارا اوراق بهادار و نیز نظارت بر حسن اجرای قانون بر اساس ماده­7، اتخاذ تدابیر لازم جهت پیشگیری از وقوع تخلفات در بازار اوراق بهادار و نظارت بر افشای اطلاعات با اهمیت توسط شرکت­های ثبت شده نزد سازمان بر عهده­ هیأت مدیره این سازمان است.

    در همین راستا به منظور افزایش شفافیت اطلاعات در بازار سرمایه ایران و کاهش فاصله­ زمانی بین تهیه­ اطلاعات تا انتشار آن به عموم، ایجاد «سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران» از آبان 1385 در دستور کار سازمان بورس و اوراق بهادار قرار گرفت.

    سامانه یکپارچه گردآوری، نظارت و انتشار الکترونیکی اطلاعات به منظور مکانیزه کردن جمع ­آوری، بررسی و انتشار اطلاعات مالی شرکت­های ثبت شده نزد سازمان و سایر اشخاصی که طبق قانون بازار اوراق بهادار ملزم به ارائه گزارش اطلاعات خود هستند؛ طراحی شده است.

    کدال، سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران اوراق بهادار تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار است.

    این سامانه در واقع یک سامانه ­الکترونیکی است که با اقتباس از سامانه‌های اطلاع‌رسانی بورس‌های بزرگ جهان راه‌اندازی شده است.

    فرآیندهای اصلی این سامانه شامل آماده سازی و ثبت گزارش­ها به وسیله ناشران، دریافت و پذیرش گزارش­ها، ذخیره و بازیابی گزارش­های دریافتی، تحلیل و نظارت بر گزارش­ها توسط کارشناسان سازمان، استخراج گزارش­های متنوع از اطلاعات ارسالی توسط ناشران و انتشار این اطلاعات به صورت عمومی است.

    در این سامانه علاوه بر نظارت بر سرمایه‌گذاری اشخاص حقیقی و حقوقی خارجی در بورس، آیین­‌نامه­‌ها، اطلاعیه­‌ها، دستور‌العمل‌‌های اجرایی، نحوه صدور، تعلیق و لغو مجوز کانون­ها و نهادهای مالی گردآوری شده است.

    ارائه صورت‌های مالی(ترازنامه ­ها، صورت­ های سود و زیان و...) و دیگر گزارش‌های ادواری هیئت مدیره شرکت­ های بورسی نیز در دسترس عموم مردم قرار گرفته است.

    امن­‌سازی بازار سرمایه در دولت یازدهم

    چنانچه امنیت سرمایه گذاری در کشورهای در حال توسعه و اقتصادهای در حال گذار تضمین شده و بستر قانونی لازم فراهم شود، سرمایه گذاران بین المللی میل و رغبت بیشتری برای حضور در این گونه بازارها خواهند داشت که شرط اصلی آن دسترسی آسان به اطلاعات مالی و برنامه­های آتی شرکت­ها است.

    این امر به کشورهای میزبان فرصت بهره گیری از مزیتهای نسبی، رشد اقتصادی، اشتغال زایی و دستیابی به دانش و فناوری روز برای تولید کالاهای رقابتی در عرصه بین‌المللی را می دهد. بنابراین، تسریع در ورود سرمایه گذاری های خارجی، منافع متقابلی را برای کشور های میزبان و سرمایه‌گذاران بین‌المللی به دنبال خواهد داشت.

    امنیت سرمایه­‌گذاری در بورس یکی از چالش­‌های مهم دولت­‌های گذشته بود. دولت یازدهم با راه اندازی سامانه کدال اقدام به امن‌­سازی بازار سرمایه کرد و امروز هر فردی در هر نقطه­‌ای از جهان به راحتی می­تواند به اطلاعات شرکت­های بورس دسترسی داشته باشد. در مصوبه هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار درباره "دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان" قید شده است:  «با توجه به مصوبه مورخ 17 مهر 95 هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر اصلاح "بند 9 ماده 7 دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان"، از تاریخ این ابلاغیه، کلیه­ ناشران موظف‌اند نسبت به ارائه اطلاعات وضعیت عملیات ماهیانه مطابق فرم‌های مقرر، حداکثر 3 روز کاری پس از پایان هر ماه از طریق سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران(کدال) اقدام کنند.»

    با تصویب مصوبه اصلاح «بند 9 ماده 7 دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان»، بررسی معاملات به صورت مستمر از طریق مدیریت نظارت بر بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس و مدیریت بازار شرکت بورس انجام می­شود تا مشکلی در این زمینه به وجود نیاید. اطلاعات شفاف­‌سازی شرکت­‌ها به صورت مداوم از طریق کدال منتشر می­‌شود تا سرمایه‌گذاران با آگاهی کامل، اقدام به خرید و فروش سهم در بازار کنند.

    پیش از این اطلاعات در شرکت­های تولیدی به عنوان آمار تولید و فروش و در شرکت­های سرمایه­‌گذاری و هلدینگ تحت عنوان صورت وضعیت پرتفوی ارائه می­‌شد که مطابق این مصوبه مقرر شده جهت تمامی گروه‌­ها به تناسب صنعت به بازار ارائه شود بنابراین دولت یازدهم با طرح­‌ریزی و اجرایی کردن این مصوبه، اقدام به امن­‌سازی بازار سرمایه برای عموم مردم کرد به طوری که از این پس تأخیر و یا عدم ارائه این اطلاعات، به منزله تخلف ناشر محسوب می‌­شود و مشمول رسیدگی برابر با مفاد دستورالعمل انضباطی ناشران خواهد بود.

    در حال حاضر حدود 600 شرکت در بازار سرمایه فعال هستند که تعدادی از این شرکت‌ها در طول روز گزارش منتشر می‌کنند به همین خاطر انتشار این اسناد برای سهام­داران بسیار اهمیت دارد.

    چنانچه شرکت­های بورسی از شفافیت لازم برخوردار نباشد، می‌تواند سهام­داران را برای تصمیم‌گیری به اشتباه بیندازد. همچنین سازمان بورس در راستای حمایت از حقوق سهام­داران و به منظور جلوگیری از بروز تخلف از سوی مدیران، پس از ابلاغ دستور العمل اجرایی افشای اطلاعات، جلسات آموزشی برای ناشران برگزار کرد و مراتب نیز به مدیران شرکت‌ها گوشزد شد.

    بر این اساس مدیران ناشران بورسی نمی‌توانند اطلاعات با اهمیت افشا نشده را در اختیار نمایندگان رسانه­‌ها قرار دهند و در صورت مشاهده افشای اطلاعات با اهمیت در رسانه­‌ها قبل از افشا از طریق سامانه کدال، مدیران ناشر مشمول تنبیه انضباطی می­‌شوند.

    سازمان بورس و اوراق بهادار در دولت یازدهم این امکان را یافت که با همکاری پلیس فتا و قوه قضاییه در رابطه با شبکه‌­های اجتماعی­‌ای که سیگنال­‌فروشی می­‌کنند پیگیری قضایی کند.

    برچسب ها