عصر خودرو

معاون زنگنه خبر داد؛

ایران از ترکمن‌ گاز شکایت می‌کند

پرداخت غرامت ۱.۹میلیارد دلاری

عصر بازار- معاون وزیر نفت با بیان اینکه ایران بزودی از شرکت ترکمن گاز ترکمنستان به دلیل قطع صادرات گاز شکایت می کند،همچنین گفت: ایران متعهد شد که ۱.۹ میلیارد دلار غرامت به ترکیه پرداخت کند.

ایران از ترکمن‌ گاز شکایت می‌کند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، حمیدرضا عراقی امروز در نشستی خبری گفت: برخلاف صورتجلسه ای که در روزهای پایانی سال 2016 میلادی بین شرکت ملی گاز ایران و ترکمن گاز ترکمنستان امضاء شده بود، اما در نخستین روز سال 2017 میلادی، ترکمنستان صادرات گاز به ایران را متوقف کرد.

    مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اعلام اینکه ترکمنستان با وجود ادعای اختلاف حساب اقدام به قطع صادرات گاز به ایران کرده بود، تصریح کرد: ترکمن ها تاکنون حاضر به انجام مذاکره و شفاف سازی در مورد حجم و میزان اختلاف حساب با شرکت ملی گاز ایران نکرده و برخلاف مفاد قراردادی، اقدام به قطع صادرات گاز کرده است.

    معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه هم اکنون با وجود توقف واردات گاز از ترکمنستان گاز هیچ شهر و روستایی متوقف نشده است، گفت: برای ترکمنستان یک فرصت زمان بندی شده تعیین کرده ایم و در صورتی که در مدت تعیین شده نسبت به آغاز مذاکرات و شفاف سازی حساب و کتاب و اختلافات مالی بین دو طرف اقدام نکنند، قطعاً ایران به داوری بین المللی شکایت خواهد کرد.

    این مقام مسئول با اشاره به انجام روزانه حدود 6 میلیون متر مکعب سوآپ گاز از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان و از مسیر ایران تاکید کرد: هرچند که ترکمن ها گاز صادراتی ایران را متوقف کرده اند، اما فعلا برنامه ای برای توقف سوآپ گاز از این کشور همسایه نداریم.

    وی با یادآوری اینکه هم اکنون مراحل داوری گازی از شرکت ترکمن گاز آغاز شده است، یادآور شد: ایران آماده آغاز مذاکرات با ترکمنستان است.

    عراقی در پایان با بیان اینکه پیشتر با توافق بین دو کشور بخشی از بدهی های گازی ایران به ترکمنستان به وام تبدیل شده بود، خاطرنشان کرد: بر اساس این توافق مقرر شد حدود 5 درصد سود وام به ترکمنستان توسط ایران پرداخت شود.

    پرداخت غرامت 1.9 میلیارد دلاری به ترکیه

    بر اساس این گزارش، حمیدرضا عراقی در پاسخ به پرسشی مبنی بر آخرین وضعیت پرداخت غرامت گازی به شرکت بوتاش ترکیه هم گفت: ترک ها در داوری اول مبنی بر عدم تامین گاز مورد نیاز از سوی ایران به پیروزی نرسیدند و داوری بین المللی حق را به ایران داد.

    وی با بیان اینکه اما در داوری دوم ابتدا ترک ها ادعای کاهش 25 درصدی قیمت گاز وارداتی از ایران را داشتند اظهار داشت: بر اساس اعلام داوری بین المللی مقرر شد قیمت گاز صادراتی ایران به ترکیه بین 13.3 تا 16.6 درصد کاهش یابد.

    معاون وزیر نفت با اعلام اینکه اما در نهایت با مذاکرات انجام گرفته قیمت گاز صادراتی ایران به ترکیه تنها 13.3 درصد کاهش یافت، تاکید کرد: بر اساس توافق انجام گرفته ایران باید یک میلیارد و 900 میلیون دلار بابت غرمت به ترکیه پرداخت کند که این رقم به صورت قسط بندی شده به ترک‌ها پرداخت خواهد شد.

    گاز هیچ شهر و روستایی قطع نشده است

    بر اساس این گزارش، حمیدرضا عراقی امروز در نشست خبری با بیان اینکه پس از توقف واردات گاز از ترکمنستان گاز هیچ یک از شهرها و روستاهای کشور قطع نشده و حتی با افت فشار گاز رو به رو نیستیم گفت: فقط در برخی موارد گاز جایگاه های سی ان جی استان مازندران و گلستان برای تقویت فشار گاز شهرهای شمالی کشور قطع شده است.

    معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه خط لوله انتقال گاز رشت به سنگر به صورت ضربتی و 15 آذر ماه امسال در مدار بهره برداری قرار گرفت که با راه اندازی این خط لوله عملا ظرفیت انتقال گاز کشور افزایش یافته و خطر افت فشار و یا قطعی گاز در شمال به حداقل رسیده است.

    مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران همچنین از بهره برداری از تاسیسات تقویت فشار دشت بر روی خط لوله شمال و شمال شرق کشور به منظور افزایش پایداری شبکه گاز در شمال کشور خبر داد و افزود: تا تابستان سال آینده و بهره برداری از خط لوله نکا به دامغان به طور کامل مشکل افت فشار و یا قطعی گاز در شمال کشور حتی در صورت توقف واردات گاز از ترکمنستان منتفی خواهد شد.

    این مقام مسئول در ادامه از افتتاح فاز اول خط لوله صادرات گاز به عراق تا هفته آینده خبر داد و یادآور شد: علاوه بر این بهمن ماه امسال 5 ایستگاه جدید تقویت فشار و تقویت 5 ایستگاه دیگر تقویت فشار گاز در مدار بهره برداری قرار می گیرد.

    وی با اشاره به افتتاح پروژه گازرسانی به زاهدان در بهمن ماه امسال تاکید کرد: علاوه بر این عملیات اجرایی ساخت خط لوله گاز زاهدان به ایرانشهر هم بهمن ماه امسال آغاز خواهد شد.

    ماجرای تهاتر گاز با طلا بین ایران و ترکمنستان

    عراقی در ادامه در تشریح جزییات دلایل توقف واردات گاز از ترکمنستان توضیح داد: هم اکنون حدود 1.5 تا 2 درصد گاز مورد نیاز کشور از طریق واردات تامین می شود و عملا با توقف واردات گاز محدودیت یا مشکلی برای گازرسانی در شمال و شمال شرق کشور نداریم.

    معاون وزیر نفت با یادآوری اینکه باعث و بانی امضای قرارداد واردات گاز ترکمنستان آیت الله هاشمی رفسنجانی بود و عملا این قرارداد در دولت ایشان امضا شد گفت:  ترکمنستان در روزهای استقلال خود با مشکلات متعدد اقتصادی رو به رو شد و حتی در آن ایام با دستور رئیس جمهور وقت محموله های آرد به این کشور همسایه صادر شد.

    مدیرعامل شرکت ملی گاز با تاکید بر اینکه ایران همواره یک همسایه قابل اعتماد برای ترکمنستان بوده است و قراردادی 25 ساله برای واردات گاز از این کشور امضا شده بود تصریح کرد: اما عملا ترکمنستان بارها صادرات گاز به ایران را متوقف کرد و اکنون به دلیل توقف های متعدد واردات گاز از این کشور مجبور به اجرای پروژه های به منظور خودکفایی هستیم.

    وی با اشاره به هزینه سرمایه گذاری 200 میلیون دلاری برای ساخت خط لوله گاز نکا به دامغان اظهار داشت: اگر ترکمنستان یک صادرکننده مطمئن گاز بود نیازی به این هزینه های بالای سرمایه گذاری  نبود.

    این مقام مسئول با بیان اینکه در سال 86 با توافقی که انجام شد برای یک دوره نه ماهه قیمت واردات گاز از ترکمنستان به 350 دلار به ازای هر هزار متر مکعب گاز وارداتی افزایش پیدا کرد تاکید کرد: به عبارت دیگر در این مدت قیمت گاز وارداتی از ترکمنستان با افزایش شش برابری همراه شد.

    مدیرعامل شرکت ملی گاز با یادآوری اینکه در دوران تحریم به دلیل مشکلات بانکی مجبور به تهاتر گاز با طلا و حتی انتقال چمدانی پول به ترکمنستان بودیم ادامه داد: اما هم اکنون با لغو تحریم ها هیچ گونه محدودیتی برای خرید گاز نداریم و به صورت مستقل از طریق بانک ها پول به این کشور پرداخت می شود به طوری که پیش از توقف واردات 100 میلیون یورو به صورت بانکی پول به ترکمنستان پرداخت کردیم.

    عراقی با یادآوری اینکه در دوران تحریم دلالان و واسطه ها برای انتقال پول ایران به ترکمنستان حق کمیسیون های بالایی می گرفتند افزود: اما هم  اکنون بدون پرداخت حتی یک سنت حق دلالی امکان انتقال پول به ترکمنستان وجود دارد.

    وی با اشاره به بازگشایی یک خط اعتباری در قالب گارانتی به ارزش دو میلیارد تومان برای پیمانکاران و سازندگان ایرانی در ترکمنستان عملا تهاتر کالا، خدمات فنی و مهندسی با گاز ترکمنستان انجام می شد.

    عراقی در ادامه با بیان اینکه پس از برگزاری نشستی در عشق آباد با این کشور به توافق رسیدیم تا با انجام مذاکره مشکلات و اختلاف حساب بین دو کشور را حل و فصل کنیم تاکید کرد: اما از ساعت 12 یکم ژانویه ترکمنستان صادرات گاز به ایران را متوقف کرد اما با وجود توقف صادرات سوآپ روزانه شش میلیون متر مکعب در حال انجام است.

    مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اعلام اینکه ترکمنستان با وجود ادعای اختلاف حساب اقدام به قطع صادرات گاز به ایران کرده بود، تصریح کرد: ترکمن ها تاکنون حاضر به انجام مذاکره و شفاف سازی در مورد حجم و میزان اختلاف حساب با شرکت ملی گاز ایران نکرده و برخلاف مفاد قراردادی، اقدام به قطع صادرات گاز کرده است.

    معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه هم اکنون با وجود توقف واردات گاز از ترکمنستان گاز هیچ شهر و روستایی متوقف نشده است، گفت: برای ترکمنستان یک فرصت زمان بندی شده تعیین کرده‌ایم و در صورتی که در مدت تعیین شده نسبت به آغاز مذاکرات و شفاف سازی حساب و کتاب و اختلافات مالی بین دو طرف اقدام نکنند، قطعاً ایران به داوری بین المللی شکایت خواهد کرد.

    این مقام مسئول با اشاره به انجام روزانه حدود 6 میلیون متر مکعب سوآپ گاز از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان و از مسیر ایران تاکید کرد: هرچند که ترکمن ها گاز صادراتی ایران را متوقف کرده اند، اما فعلا برنامه ای برای توقف سوآپ گاز از این کشور همسایه نداریم.

    وی با یادآوری اینکه هم اکنون مراحل داوری گازی از شرکت ترکمن گاز آغاز شده است، یادآور شد: ایران آماده آغاز مذاکرات با ترکمنستان است.

    عراقی در پایان با بیان اینکه پیشتر با توافق بین دو کشور بخشی از بدهی های گازی ایران به ترکمنستان به وام تبدیل شده بود، خاطرنشان کرد: بر اساس این توافق مقرر شد حدود 5 درصد سود وام به ترکمنستان توسط ایران پرداخت شود.

    گاز سال آینده گران نمی شود

    عراقی در ادامه با بیان اینکه حذف نظام پلکانی فروش گاز به مشترکان خانگی برای هشت ماهه نخست سال با مصوبه هیات دولت انجام شده است گفت: با اجرای این طرح بار مالی قبوض گاز به میزان قابل توجهی افزایش نیافت.

    معاون وزیر نفت با بیان اینکه بر اساس برآوردهای انجام گرفته بار مالی قبوض گاز مشترکان پله اول و دوم ماهانه حدود دو هزار تومان و گاز مشترکان پله سوم و چهارم حدود سه هزار تومان افزایش یافته است، تاکید کرد: جهش بی سابقه بار مالی قبوض گاز را قبول نداریم و تنها به اندازه قیمت دو قرص نان بار مالی قبوض گاز افزایش یافته است.

    این مقام مسئول همچنین با تاکید بر اینکه تاکنون پیشنهادی برای افزایش قیمت گاز برای سال 96 ارائه نشده است تصریح کرد: در صورت هر گونه تغییر در قیمت فروش گاز اطلاع رسانی لازم توسط شرکت گاز انجام می شود.

    60 میلیون متر مکعب گاز در ایران گم می‌شود

    عراقی همچنین در مورد آخرین وضعیت جمع آوری گاز های گمشده در کشور توضیح داد: بر اساس استاندارد جهانی باید حجم گازهای گمشده در سطح شبکه تولید، انتقال و توزیع گاز کشور حدود چهار درصد باشد که این میزان سال گذشته حدود 8.5 درصد بوده است.

    وی با یادآوری اینکه مجموع اقدامات انجام شده حجم گازهای گمشده هم اکنون به 6.5 تا 7 درصد در ایران کاهش یافته است گفت: به عبارت دیگر هم اکنون از مجموع حدود 700 میلیون متر مکعب تولید گاز 6.5 تا 7 درصد از این میزان گاز در کشور گم می شود که این در قالب نشتی گاز، سرقت و یا گازهای گم شده است.

    این مقام مسئول با اشاره به نسل جدید کنتور و دستگاه‌های دقیق اندازه گیری در خروجی و ورودی تاسیسات تقویت فشار و پالایشگاه‌های گاز کشور افزود: هم اکنون اندازه گیری دقیق گاز در حال انجام بوده و پیش بینی می‌شود با مجموع اقدامات انجام شده حجم گازهای گمشده در کشور به حداقل کاهش یابد.

    برچسب ها