عصر خودرو

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی مطرح کرد؛

پتروشیمی امید آینده صنعت ایران

عصر بازار- مرضیه شاهدایی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در همایش ۱۰۰ شرکت برتر اقتصادی کشور صنعت پتروشیمی ایران را به لحاظ استراتژیک، ذخایر بالای طبیعی و پتانسیل های تولید و صادرات درموقعیت بالایی معرفی کرد.

پتروشیمی امید آینده صنعت ایران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از نیپنا، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با تاکید بر نقش صنعت پتروشیمی در آینده اقتصاد ایران گفت: صنعت پتروشیمی 31 درصد صادرات غیر نفتی و 35 درصد محصولات صنعتی کشور را به خود اختصاص داده است.

    وی ادامه داد: صنعت پتروشیمی با فرآوری و عملیات روی مواد نفتی و گازی توانسته موادی با ارزش افزوده ایجاد کند و علاوه بر آن موجب افزایش اشتغال زایی و افزایش درآمد شود این صنعت موادی که به صورت خام صادر می شو د یا به عنوان سوخت مصرف می شود را به ارزش افزوده تبدیل می کند ولی در حال حاضر کمتراز 10 درصد از این ذخایر در صنعت پتروشیمی استفاده می شود.

    معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی افزود: پتروشیمی می تواند یکی از امیدهای آینده صنعت ایران باشد همانطور که در این همایش عنوان شد 28 هلدینگ پتروشیمی در بین 500 شرکت برتر سال توانسته اند که قرار گیرند و بیشترین بازده، سودآوری، فروش و صادرات رتبه هایی بود که به صنعت پتروشیمی اختصاص داشت و با این وجود از یک بنگاه اقتصادی چه توقع داریم.

    وی ادامه داد: از منظر یک بنگاه، صنعت پتروشیمی موفق بوده است و دررنکینگ آی سی ای اس هلدینگ خلیج فارس رتبه 34 و شرکت پتروشیمی پارسیان 64 و تاپیکو جایگاه 113 را بین شرکت های پتروشیمی جهان به خود اختصاص داده است اگرهمین 3 هلدینگ بازرگانی مشترک داشتند شاید رتبه ایران در بین شرکت های پتروشیمی در دنیا به 9 یا 10 می رسید که این رتبه های جهانی برای جذب سرمایه گذاران خارجی بسیار اهمیت دارد.

    وی تصریح کرد: توسعه و حیات این صنعت مستلزم ارتباطات و تعامل خوب با جهان است و رشد این صنعت بر پایه جذب سرمایه گذار خارجی است در شرایط پسابرجام شرکت های دانش محوربه دلیل پتانسل های بالای صنعت بزرگان صنعت پتروشیمی جهان برای سرمایه گذاری اقدام کردند ایران به دلیل دسترسی به آبهای آزاد و دسترسی به خوراک ترکیبی و نیروی کار متخصص و مجرب و موقعیت جغرافیایی مناسب و دسترسی به مراکز تجاری جهان توانمندی در سازندگی از جاذبه های بالایی برای سرمایه گزاران خارجی برخوردار است که می تواند موجب رشد صنعت شود.

    شاهدایی افزود: صنعت پتروشیمی و نفتی از لحاظ فروش شاید در سال جاری با کاهش روبرو بوده اند اما این کاهش به دلیل پایین آمدن قیمت جهانی بوده است زیرا میزان ظرفیت تولید ما در سال جاری افزایش یافته است و بسیاری از واحدهای جدید پتروشیمی به بهره برداری رسیده و بعضی واحدها که با کمبود خوراک مواجه بودند نیز خوراکشان تامین شد اما به دلیل کاهش قیمت نفت در آمارها میزان فروش ما کاهش یافته است.

    وی در مورد آینده صنعت پتروشیمی گفت:میزان ظرفیت تولید نصبی ایران در حال حاضر 64 میلیون تن است که در 5 سال آینده به 110 میلیون تن و در 10 سال آینده به 140 میلیون تن افزایش خواهد یافت سند چشم انداز آینده صنعت پتروشیمی مشخص شده است و برای توسعه صنعت برای 10 سال آینده به 55 میلیارد دلار سرمایه نیاز است که با حمایت و اهتمام ویژه ارکان نظام ، دولت و ملت اتفاق می افتد یکی از بسترهای لازم برای توسعه یکپارچه نیاز به روابط بین المللی مطلوب دارد.

    شاهدایی ادامه داد: برنامه ریزی های کنونی درجهت سیاست اقتصاد مقاومتی و مقابله با خام فروشی برای افزایش بهره وری بوده است تا موجب توسعه صنایع پایین دست پتروشیمی شده و افزایش صادرات محقق شود.

    برچسب ها