عصر خودرو

رئیس اداره نظارت بر ناشران بورسی:

بانک ملت امروز به تابلو برمی گردد

عصر بازار- رئیس اداره نظارت بر ناشران بورسی سازمان بورس و اوراق بهادار، از بازگشایی قریب الوقوع یک نماد بانکی خبر داد.

بانک ملت امروز به تابلو برمی گردد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، علی بیگ زاده گفت: با توجه به ارائه صورت های مالی 9 ماهه بانک ملت به سازمان بورس، پیش بینی حسابرسی شده و انتشار نامه بانک مرکزی، ابهامات این بانک برطرف شده و تا دقایقی دیگر نماد بانک ملت به تابلو باز خواهد گشت.

    وی افزود: بانک مرکزی هم نامه ای به بانک ملت داده که مسایل باقیمانده را تا پایان سال تعیین تکلیف کنند و این نامه نیز  روی سایت کدال منتشر شده و در گزارش شفاف سازی آمده است.

    بر اساس گزارش شفاف سازی آخرین وضعیت "وبملت" که روی سایت کدال آمده، با انتشار عملکرد 9 ماهه بانک ملت، این بانک با سرمایه 50 هزار میلیارد ریال پس از حدود 7 ماه ، آماده بازگشایی نماد شده  تا اولین بانک مشمول اصل 44 باشد که امروز به بورس باز می گردد.

    مشاور مدیرعامل و سرپرست امور مالی شرکت بانک ملت در نامه ای به اداره نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص اطلاعات پیش بینی سود هر سهم سال مالی منتهی به 30 اسفند 95 براساس عملکرد واقعی دوره 6 ماهه، توضیحاتی به شرح زیر ارایه داد:

    رویه این بانک در خصوص شناسایی سود مطالبات از دولت با فرض الزام تسویه سالانه و در صورت عدم تسویه، بدون اعطای تسهیلات جدید (معادل بدهی تسویه نشده) در ابتدای هر سال و با نرخ عقود مبادله ای همان سال بوده لذا درخصوص این بانک تنها نسبت به شناسایی سود مطالبات از دولت اقدام شده و در این خصوص وجه التزامی در حساب ها شناسایی و ثبت نمی شود.

    همچنین در خصوص برنامه این بانک به منظور دستیابی به عدم وجود مازاد سود پرداختی به سپرده گذاران در پایان سال مالی 95، با توجه به رشد 6 ماهه اول تسهیلات و سپرده های هزینه زا به ترتیب به میزان 16.1 و 26.4 درصد این رشد برای سال جاری به ترتیب به میزان 19.2 و 8.2 درصد این نرخ برای 6 ماهه دوم 10.4 و 8.5 درصد پیش بینی می شود که در نتیجه این محاسبات که جزئیات آن در یادداشت 4 افشا شده است، پیش بینی می شود در پایان سال جاری مازاد سود پرداختی به سپرده گذاران وجود نخواهد داشت.

    گفتنی است، یکی از دلایل وجود مازاد در عملکرد 6 ماهه، عدم شناسایی سود شرکت ها که در بودجه سالانه به میزان 6 هزار و 59 میلیارد ریال در نظر گرفته شده است که این مهم در عملکرد پایان سهم در بخش درآمدهای مشاع منظور خواهد شد.

    خاطرنشان می شود: پیش از این رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از برنامه‌ریزی برای بازگشایی نماد یکی از بانک‌ها در هفته جاری خبر داده و اعلام کرده بود: نماد دو بانک دیگر نیز در هفته آینده بازگشایی خواهد شد.

    بر اساس آنچه مدیر عامل بانک ملت هم  توضیح داده، بانک مرکزی از این بانک خواسته بود که 3 هزار میلیارد تومان کسری ذخایر را در صورت های مالی خود اعمال کند؛ اما با توجه به ضرورت بازبینی در برخی اقلام ، تغییر در رقم ذخایر و تعدیل هایی که پیش از این به بانک تکلیف شده بود مورد پذیرش قرار گرفت و بر همین اساس اجازه کاهش در رقم کسری ذخایر و تعدیل ها داده شد.

    به گفته هادی اخلاقی فیض آثار ، این تغییرات انجام شده و در اختیار سازمان بورس قرار گرفته است.

    برچسب ها