عصر خودرو

فریز نفتی امسال میوه بیشتری می‌دهد؟

عصر بازار- نخستین نشست اخیر اوپک در وین بعد از توافق فریز نفتی در شرایطی برگزار شد که امیدوری به افزایش بهای نفت در سال جاری میلادی بیش از گذشته است.

فریز نفتی امسال میوه بیشتری می‌دهد؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از خبرآنلاین، سایت خبری سی ان بی سی در تحلیلی نوشت: عربستان که پیش از رفتن به اتاق مذاکره رقم از کاهش 1.5 میلیون بشکه تولید اوپک  و غیر اوپک ظرف دو ماه گذشته خبر داد،در عین حال روسیه هم به‌عنوان یکی از همکاران اوپک در طرح فریز نفتی درستی  این اعداد و ارقام ارا تایید کرد، با این حال در حالی که انتظار می رفت،محکم کاری اوپکی ها  و همکاران غیراوپکی آنها برای بازار نفت پیامی مثبت باشد، در نخستین ساعات کاری بازار جهانی نفت، با افت قیمت همراه بود.

    برنت دریای شمال با 60 سنت کاهش در حدود 54.82 دلار در هر بشکه رسید و وست‌تگزاس اینترمدیت نیز افتی 75 سنت داشت.حالا دو روز بعد از نشست اوپک دوباره تحلیل‌ها نشان می دهد که بازار نفت در دست انداز تازه افتاده است.نگرانی از ورود نفت شیل به بازار و  افزایش توان تولید نفت آمریکا،بر تحلیل های بدبینانه دامن زده است.

    پیش‌بینی‌ها از تولید نفت آمریکا در سال 2016 و قبل از مطرح شدن توافق‌های نخستین برای کاهش تولید از سوی اوپک، نشان می‌داد که میادین شیل آمریکا به قیمت بالاتر از 50 دلار برای نفت وست‌تگزاس، واکنش نشان خواهند داد.

    این اتفاق حدود 3 ماه قبل و زمانی که قیمت‌ها از مرز 48 دلار عبرو کردند آغاز شد اما آنچه در میدان‌های پربازدهی مانند پرمیان رخ‌داد، ربطی به طرح کاهش تولید نداشت و کشف سطح دیگری از شیل موجب افزایش تولید شد.

    مؤسسه UBS در تازه‌ترین برآورد منتشر شده خود،برآورد کرده که در صورت تداوم نفت 55 دلاری و واکنش مناسب شیل به این قیمت، تولید آمریکا به شکلی بالا می‌رود که قیمت نفت خام نواسنی بین 50 تا 55 دلار داشته و در این محدوده باقی بماند.

    براساس این تحلیل :اگر واکنش مناسب از سوی شیل اتفاق نیفتد، قیمت نفت برنت در مرحله نخست به 60 دلار در هر بشکه و سپس تا 80 دلار نیز افزایش خواهد یافت؛ در غیر این‌صورت و در صورت و برقراری تعادل در بازار، کاهش سقف تولید اوپک قادر به رساندن قیمت‌ها به 60 دلار نیست و در واقع طرح فریز نفتی خستین میوه با ثبات خود را به جهان عرضه کرده است.

    برچسب ها