عصر خودرو

نوسان ۴ تا ۲۳۰ درصدی ۱۱ شاخص اقتصادی

عصر بازار- شاخص‌های کلان اقتصادی در ۹ ماهه امسال بین چهار تا ۲۳۰ درصد نوسان داشته است.

نوسان ۴ تا ۲۳۰ درصدی ۱۱ شاخص اقتصادی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از ایسنا، آخرین گزارشی که بانک مرکزی از شاخص‌های اقتصادی منتشر کرده بیانگر آن است که در پایان آذرماه شاخص ارزش سهام معامله شده در بورس تهران 30.8 درصد کاهش داشته که بالاترین حد تغییر تورم ماهانه بین سایر شاخص‌هاست. تورم نقطه به نقطه شاخص ارزش سهام به 107.4 رسیده که بعد از تغییرات شاخص مبلغ سفته و برات واخواست شده بالاترین حد را دارا بوده است.

    این در حالی است که شاخص مبلغ سفته و برات برگشت خورده در تهران حدود 230 گزارش شده است. بر اساس آنچه که شعب واخواست دادگستری اعلام کرده در 9 ماهه امسال حدود 7600 برگ سفته و برات به مبلغ بالغ بر 154 میلیارد تومان در شهر تهران واخواست شده است که تعداد آن حدود چهار درصد و مبلغ این شاخص تا 48 درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد نشان می‌دهد.

    این گزارش حاکی از آن است که در بازار سکه و ارز روند به صورتی پیش رفته که تا پایان آذرماه متوسط قیمت فروش یک سکه تمام بهار آزادی با طرح قدیم حدود یک میلیون و 78 هزار تومان بوده و رشد 17.3 درصدی دارد. اما سکه طرح جدید هر قطعه یک میلیون و 83 هزار تومان فروش رفته و تا 17.5 درصد نسبت به 9 ماهه اول سال گذشته رشد قیمت دارد. این در حالی است که قیمت سکه طرح جدید در آذرماه یک میلیون و 130 هزار تومان بوده و افزایش 23.5 درصدی را در قیاس با آذر 1394 تجربه کرده است.

    همچنین در بازار ارز در آذرماه متوسط قیمت فروش هر یک دلار 3863 تومان بوده که رشد 6.1 درصدی نسبت به آذرماه سال گذشته دارد. این در شرایطی است که در آذرماه قیمت دلار در بازار در روند صعودی قرار گرفت و تا نیمه دی‌ماه نیز این مسیر را طی کرد به طوری که قیمت‌ها از مرز 4000 تومان عبور  کرد.

    شاخص دیگر دچار نوسان به بهای تولیدکننده اختصاص دارد که تورم ماهانه آن در آذر دو درصد و تورم نقطه به نقطه این شاخص 6.8 درصد ثبت شد. از سوی دیگر شاخص بهای کالاهای صادراتی تا 4.4 درصد نسبت به آذرماه سال گذشته رشد داشته است.

    در رابطه با شاخص دستمزد کارگران ساختمانی نیز باید یادآور شد که برای آذر تا پنج درصد و برای ماه مشابه سال قبل حدود 8.5 درصد رشد دارد. از سوی دیگر در رابطه با شاخص بهای کالا و خدمات مصرفی نیز تورم نقطه به نقطه 9.2 درصد و ماهانه 1.4 درصدی ثبت شد. برای این شاخص در استان تهران تورم نقطه به نقطه به 10 درصد رسیده است.

    برچسب ها