عصر خودرو

مدیرعامل شرکت پتروشیمی کارون:

سوئدی‌ها به پتروشیمی کارون بر نمی‌گردند

عصر بازار- مدیرعامل شرکت پتروشیمی کارون با اشاره به همکاری شرکت کماتور سوئد در پتروشیمی کارون، اظهار کرد: حدود دو سال پیش این شرکت سهام خود را فروخت و دیگر به پتروشیمی بر نمی‌گردد.

سوئدی‌ها به پتروشیمی کارون بر نمی‌گردند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، علیرضا صدیق‌زاده در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد با بیان این‌که پتروشیمی کارون در دو فاز اجرا شده است، توضیح داد: در فاز یک این پتروشیمی TDI تولید می‌شود که ماده اولیه اسفنج‌ها از طریق تشک، مبل و صندلی ماشین است. کارخانه تولید این محصول برای اولین‌بار در ایران راه‌اندازی شد و تنها تولیدکننده آن در خاورمیانه هستیم. این فاز در دی‌ماه به ظرفیت اسمی خود تست شد.

    وی در مورد فاز دوم نیز، اظهار کرد: در فاز دوم این شرکت MDI تولید می‌شود که این کارخانه نه تنها در خاورمیانه بلکه در غرب آسیا اولین است. کار تکمیل فاز دو از سال 1390 توسط پتروشیمی بندر امام خمینی (ره) آغاز شد و در اوایل دی‌ماه به تولید آزمایشی رسیدیم.

    مدیرعامل شرکت پتروشیمی کارون ادامه داد: MDI ماده اولیه اسفنج‌هایی است که انتظار سختی از آنها می‌رود. برای مثال زیره کفش، داشبورد ماشین و غیره.

    صدیق‌زاده در مورد ظرفیت تولید  TDI و MDI اظهار کرد: ظرفیت تولید هر کدام از این محصولات 40 هزار تن در سال است.

    وی ادامه داد: 70 درصد ظرفیت TDI کفاف کشور را می‌دهد و 30 درصد آن صادر می‌شود، اما همه تولید MDI در داخل کشور مصرف می‌شود.

    مدیرعامل شرکت پتروشیمی کارون در مورد کشورهایی که به آنها TDI صادر می‌کنیم، توضیح داد: محصولات پتروشیمی کارون تقریبا به همه کشورهای خاورمیانه همچنین ترکیه، هند، پاکستان، آذربایجان و کشورهای اروپایی از جمله آلبانی، یونان، سوئد، روسیه، آمریکای جنوبی از جمله پرو، آمریکا، کنیا، نیجریه و همچنین کشور ایتالیا صادر می‌شود. البته بیشترین صادرات به کشور عراق و به دلیل نزدیک بودن این کشور به مرز ایران صورت می‌گیرد. 

    صدیق‌زاده در ادامه با بیان این‌که به‌طور کلی 350 میلیون یورو برای هر دو فاز هزینه شده است، افزود: از آنجایی که سهامدار خارجی این شرکت در دو سال گذشته به این نتیجه رسید که فعالیت خود با کارون را خاتمه دهد در حال حاضر 98 درصد سهام این شرکت متعلق به پتروشیمی بندر امام خمینی (ره) که در زیرمجموعه پتروشیمی خلیج فارس قرار دارد، است. به عبارت دیگر پتروشیمی کارون به‌طور غیرمستقیم زیرمجموعه هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس است.

    وی تاکید کرد: قیمت محصولات ما فرقی با محصولات خارجی ندارد و برای مصرف‌کننده فرقی ندارد که از ما جنس بخرد یا از خارج وارد کند.

    مدیرعامل شرکت پتروشیمی کارون با تاکید بر این‌که اولویت کشور تامین گاز خانگی است، اضافه کرد: از آنجایی که بخشی از خوراک ما از پتروشیمی فناوران تهیه می‌شود و سوخت این پتروشیمی معادل گاز خانگی است ممکن است در پیک مصرف خانگی گازی که به این پتروشیمی تعلق می‌گیرد کاهش پیدا کند و در نتیجه خوراک ما هم کاهش پیدا خواهد کرد.

    کماتور به پتروشیمی کارون باز نمی‌گردد

    صدیق‌زاده در ادامه درباره سهامداران پتروشیمی کارون توضیح داد: هنگامی که پتروشیمی کارون ساخته شد پنج سهامدار داشت که 40 درصد این شرکت متعلق به بندر امام خمینی (ره)، 30 درصد به کماتور سوئد، 10 درصد متعلق به هانزاشیمی آلمان و 20 درصد آن متعلق به سازمان تامین اجتماعی بود. این ترکیب تا سال 1390 حفظ شد اما در سال 1390 هانزاشیمی سهام خود را به بازرگانی پتروشیمی فروخت و در اوایل سال 1394 کماتور سهام خود را به بندر امام خمینی (ره) فروخت. در اواسط سال 1394 افزایش سرمایه‌ای صورت گرفت که در آن PCC و تامین اجتماعی نقشی نداشتند و سهام آنها کاهش پیدا کرد، بنابراین در حال حاضر 98 درصد سهام این شرکت متعلق به بندر امام خمینی (ره) و دو درصد آن متعلق به شتا و بازرگانی پتروشیمی است.

    وی با تاکید بر این‌که کماتور دیگر به پتروشیمی کارون باز نمی‌گردد، تصریح کرد: کماتور سهمی در اینجا ندارد، اما تعهدات فنی آنها سرجای خودش قرار دارد و موظف است علی‌رغم این‌که سهم خود را فروخته خدمات تکنیکال را تا زمانی که ایران نیاز دارد در اختیارش قرار دهد.

    مدیرعامل شرکت پتروشیمی کارون، ادامه داد: کماتور شرکت بدی نبوده و سهام خود را با چالش و دعوا نفروخت. ما در دوران بعد از برجام مشکلی از نظر تبادل دانش فنی با کماتور نداشتیم. به هر زمانی که نیاز به مطالب فنی یا کارشناس آنها داشتیم به راحتی در اختیار ما قرار دادند.

    صدیق‌زاده با تاکید بر این که در زمینه‌ی رابطه با کماتور فرقی بین قبل از برجام و بعد از برجام وجود ندارد، افزود: قبل از برجام مجبور بودیم قطعات خود را با قیمت‌های بالا از کشورهای دست دوم و دست سوم تهیه کنیم در حالی که در حال حاضر می‌توانیم از کشورهای دست اول قطعات خود را خریداری کنیم.

    وی با بیان این‌که برجام در مجموع حدود 10 تا 15 درصد در آزاد شدن فضای اقتصادی و کاهش قیمت تمام شده پتروشیمی کارون اثر داشته است در مورد نحوه‌ تهیه کاتالیست، توضیح داد: تاکنون کاتالیست را از اروپا، هند و چین تهیه می‌کردیم اما شرکت استک پروژه‌ای تعریف کرده که کاتالیست مصرفی ما را تهیه کند.

    برچسب ها