عصر خودرو

وزیر انرژی عربستان:

تبعیت کشورها از کاهش تولید نفت به ۸۰ درصد رسید

عصر بازار- وزیر انرژی عربستان گفت: کشورهای تولید کننده نفت تاکنون ۱.۵ میلیون بشکه در روز از تولید خود کاسته اند که بیش از ۸۰ درصد از هدف گذاری کلی آنها به شمار می آید.

تبعیت کشورها از کاهش تولید نفت به ۸۰ درصد رسید
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۳:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، اوپک و تولید کنندگان غیر عضو این سازمان بر سر روشی برای نظارت بر تبعیت کشورها از توافق کاهش تولید ماه گذشته به توافق رسیدند و بازارهای جهانی نفت را پس از بیش از 2 سال مازاد عرضه، در مسیر رسیدن به توازن مجدد قرار دادند.

خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان در وین به خبرنگاران گفته، کشورهای تولید کننده تاکنون 1.5 میلیون بشکه در روز از تولید خود کاسته اند که بیش از 80 درصد از هدف گذاری کلی آنها به شمار می آید.

الفالح افزود: «میزان تبعیت از توافق عالی است... این میزان تبعیت واقعا فوق العاده است... بر اساس آنچه من اطلاع دارم، فکر می کنم این یکی از بهترین توافقاتی بوده که ما در طی مدتی مدید به آن دست یافته ایم.»

عربستان، کویت، قطر، الجزایر و ونزوئلا با همتایانی از کشورهای غیر عضو اوپک از جمله روسیه و عمان دیدار کردند تا راهی را برای راستی آزمایی تعهد 24 کشور برای کاهش 1.8 میلیون بشکه از تولید روزانه خود دست یابند.

اسام المرزوق، وزیر نفت کویت که ریاست کمیته نظارت 5 نفره را بر عهده دارد پس از نشست یک ساعته این کمیته در حالی که لبخند بر لب داشت گفت: تولید کنندگان نفت در مورد مکانیزم نظارت «به توافق کامل دست یافتند» و به کمتر از تبعیت صد درصدی از توافق کاهش تولید رضایت نخواهند داد.

این کمیته که متشکل از وزرای نفت کشورهای کویت، روسیه، الجزایر، ونزوئلا و عمان است، نشست بعدی خود را روز 17 مارس در کویت و نشست بعدی را نیز مجدد در ماه می در کویت برگزار خواهد کرد. قرار بر این شد که دبیرخانه اوپک هفدهم هر ماه میلادی گزارشی در باره روند اجرای توافق کاهش تولید ارائه کند. همچنین گروهی فنی متشکل از نمایندگان هر کدام از 5 کشور عضو کمیته در اوپک به همراه نماینده عربستان در اوپک هر ما برای آماده کردن گزارش دیدار کنند.

به گفته وزیر انرژی روسیه، کمیته نظارت، آمارهای ارائه شده از سوی هر کشور را به همراه اطلاعات به دست آمده از آژان هایی نظیر موسسه آی اچ اس، آرگوس مدیا و آژانس بین المللی انرژی ارزیابی خواهد کرد. الکساندر نواک افزود، کمیته تنها تبعیت کشورها از توافق  کاهش تولید را ارزیابی خواهد کرد، در حالی که گروه فنی می تواند برای تقویت تحلیل خود، به آمارهای صادرات فت کشورها نیز نگاه کند.

برچسب ها