عصر خودرو

معاون زنگنه خبر داد:

پیشنهاد جدید گازی ایران به روسیه

مشارکت ۲.۵ میلیارد دلاری گازی

عصر بازار- معاون وزیر نفت با اشاره به ادامه مذاکرات گازی با روسیه، گفت: از مشارکت روسها در طرح ساخت خط لوله نهم گاز ایران با سرمایه گذاری ۲.۵ میلیارد دلاری استقبال می‌کنیم.

پیشنهاد جدید گازی ایران به روسیه
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۵:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، حمیدرضا عراقی درباره برنامه ایران به منظور توسعه همکاری‌های گازی با روسیه در دوره پسابرجام، گفت: هم اکنون جمهوری اسلامی ایران و روسیه به ترتیب اولین و دومین ذخیره گاز طبیعی جهان را در اختیار دارند.

معاون وزیر نفت با اعلام اینکه سیاست ایران توسعه همکاری و مشارکت با روسیه در صنعت گاز است، تصریح کرد: بر این اساس اخیرا تفاهم نامه همکاری مشترکی بین شرکت ملی گاز ایران و گازپروم روسیه امضا شده است.

مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه هم اکنون ظرفیت تولید گاز طبیعی ایران به حدود 700 میلیون مترمکعب در روز رسیده که این ظرفیت با بهره‌برداری از فازهای جدید پارس جنوبی تا سال آینده از مرز یک میلیارد مترمکعب عبور می‌کند، اظهار داشت: همزمان با افزایش ظرفیت تولید باید ظرفیت ذخیره‌سازی و انتقال گاز هم در کشور افزایش یابد.

این عضو هیات مدیره شرکت ملی گاز با اشاره به برنامه افزایش ظرفیت انتقال گاز با احداث خطوط لوله فشار قوی و تاسیسات تقویت فشار گاز در کشور، بیان کرد: یکی از برنامه‌های در دست اجرا ساخت خط لوله نهم سراسری گاز برای انتقال گاز طبیعی از جنوب به شمال کشور است.

این مقام مسئول با بیان اینکه روسها می‌توانند که در ساخت خط لوله نهم سراسری گاز با ایران مشارکت داشته باشند، بیان کرد: در صورتی‌که مجوزهای قانونی از دولت اخذ شود حتی امکان احداث این خط لوله عظیم گاز به روش EPCF وجود دارد.

عراقی با تاکید بر اینکه هزینه سرمایه گذاری برای ساخت این خط لوله گاز حدود دو میلیارد و 500 میلیون دلار برآورد می‌شود، یادآور شد: روسها می‌توانند در ساخت این خط لوله گاز مشارکت کنند اما اولویت شرکت ملی گاز برگزاری مناقصه بین‌المللی به منظور احداث این خط لوله انتقال گاز است.

بر اساس این گزارش، هدف از ساخت خط لوله نهم سراسری گاز به طول تقریبی یک‌هزار و 900 میلومتر انتقال روزانه حدود 110 میلیون مترمکعب گاز تولیدی فازهای پارس جنوبی به مرکز و شمال کشور است.

عراقی معاون وزیر نفت پیشتر در جمع خبرنگاران با اشاره به امضای تفاهم نامه همکاری مشترک بین شرکت ملی گاز ایران و گازپروم روسیه از احداث تاسیسات تقویت فشار، طرح‌های ذخیره‌سازی گاز، انتقال تکنولوژی، اجرای پروژه‌های مشترک در کشورهای همسایه و توسعه بازارهای مشترک گاز به عنوان مهمترین محورهای همکاری گازی با روسها یاد کرده بود.

برچسب ها