عصر خودرو

قراردادهای جدید نفتی برای شرکت‎های شرق آسیا معرفی شد

عصر بازار- کارگاه معرفی مدل جدید قراردادهای نفتی و ابعاد مالی و حقوقی آن، با حضور نمایندگان شرکت‎های اکتشاف و تولید منطقه آسیای شرقی که در دوره پسابرجام برای همکاری با ایران اعلام آمادگی کرده اند، برگزار شد.

قراردادهای جدید نفتی برای شرکت‎های شرق آسیا معرفی شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۴:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، با اجرای برجام و رفع تحریم ها صنعت نفت مذاکرات فشرده و موثری برای جذب شرکت های خارجی در چارچوب مدل جدید قراردادهای نفتی موسوم به قراردادهای بیع متقابل جدید انجام داد که تاکنون به امضای 13 تفاهمنامه با شرکت های معتبر از اروپا و آسیا منجر شده است.
پیش بینی می شود بزودی ١۰ تا ١٢ تفاهمنامه همکاری دیگر با شماری از شرکت‌های بزرگ بین‌المللی در بخش بالادستی صنعت نفت امضا شود.
به نوشته شنبه تارنمای وزارت نفت، پس از برگزاری کارگاه تشریح مدل جدید قراردادهای نفتی برای شرکت های روسی در آبان ماه امسال، بیست و هشتم دی ماه کارگاه دیگری با حضور نمایندگان شرکت هایی از چین، اندونزی، مالزی، ژاپن و تایلند در باشگاه کوشک تهران برگزار شد.
«غلامرضا منوچهری» معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران در این باره گفت: شرکت های فعال در زمینه اکتشاف و تولید در کشورهای آسیای شرقی علاقه مند بودند با برگزاری کارگاهی در جریان چارچوب مدل جدید قراردادهای نفتی کشور ایران قرار گیرند.
وی افزود: در این کارگاه، مدل جدید قراردادی تشریح و به پرسش حاضران پاسخ گفته شد.
در کارگاه «قراردادهای جدید نفتی در بخش بالادستی» شرایط ایران پس از برداشته شدن تحریم‌ها، مزیت های سرمایه گذاری در صنعت نفت کشور، مدل جدید قراردادهای نفتی، ابعاد مالی و اقتصادی، جنبه حقوقی قراردادهای جدید نفتی شامل ساختار، نقش شرکت های نفتی بین المللی (آی.اُ.سی) در امضا و اجرای قرارداد و مسئولیت هر یک از طرف های قرارداد تشریح شد.
در کارگاه معرفی مدل جدید قراردادهای نفتی برای نمایندگان شرکت های روسی که بیست و هفتم آبان ماه امسال برگزار شد، هیاتی شامل معاونان و کارشناسان اتاق بازرگانی روسیه و شرکت‌هایی چون گازپروم، گازپروم نفت، لوک اویل، تات نفت، زاروبژنفت، روسنفت و... حضور داشتند.
در چند ماه گذشته شرکت ملی نفت ایران با شرکت نفت لوک اویل روسیه(25 ژانویه 2015) برای مطالعه‌ توسعه میدان های نفتی منصوری و آب‌تیمور و شرکت توتال فرانسه (24 مارس 2015) برای طرح توسعه‌ میدان آزادگان جنوبی تفاهمنامه امضا کرد.
همچنین تفاهمنامه هایی با وینترشل آلمان (12 آوریل 2015) برای مطالعه چهار میدان نفتی در غرب ایران و با او.ام.وی اتریش (پنجم می 2015) برای ارزیابی میادین در غرب ایران شامل بندکرخه و چشمه‌ خوش امضا شد.
شرکت ژاروبز نفت روسیه (12 جولای 2015) برای مطالعه‌ میدان پایدار غرب و شرکت پرتامینا اندونزی (8 آگوست 2015) برای مطالعه‌ توسعه میدان های نفتی آب‌تیمور و منصوری تفاهمنامه هایی امضا کردند.
تفاهمنامه ای با شرکت تات نفت روسیه (10 اکتبر 2015) برای بهبود ضریب بازیافت میدان دهلران و شرکت دی.ان.او نروژ (16 نوامبر 2015) برای توسعه‌ میدان چنگوله امضا شد.
شرکت های توتال فرانسه و سی.ان.پی.سی چین در هشتم نوامبر 2015 موافقت‌نامه‌ اصولی (اچ.او.آ- HOA) را برای توسعه‌ فاز 11پارس جنوبی امضا کردند.
شرکت شلمبرژر آمریکا (27 نوامبر 2015) برای توسعه میدان‌ های رگ‌سفید، پارسی و شادگان و همچنین شرکت انگلیسی هلندی رویال داچ شل (7 دسامبر 2015) برای مطالعه‌ توسعه میدان های نفتی آزادگان جنوبی، یادآوران و کیش تفاهمنامه امضا کردند.
شرکت گازپروم روسیه نیز (13 دسامبر 2015) برای مطالعه‌ توسعه میدان های نفتی چنگوله و چشمه‌خوش و شرکت پتروناس مالزی (21 دسامبر 2015) برای مطالعه‌ توسعه میدان های نفتی آزادگان جنوبی و چشمه‌خوش به تفاهمنامه هایی با ایران رسیدند.
وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است برای همکاری با شرکت های بین المللی محدودیتی در نظر نگرفته است و بر اساس منافع ملی و با هدف صیانت از میدان های نفتی، با شرکت هایی که بهترین پیشنهاد را برای سرمایه گذاری، انتقال فناوری و اجرای طرح های ازدیاد برداشت ارایه کنند، بر اساس ضوابط و مقررات کشور همکاری می کند.
قرار است تا یک ماه آینده، از طریق برگزاری مناقصه های بین المللی، این تفاهمنامه های مطالعاتی به قرارداد نهایی تبدیل شود.

برچسب ها